i היא אות בריאה

i היא אות בריאה

כבר כמה שנים שמדברים בתחילתה של כל שנה על כך שהשנה הבאה תהיה השנה של המובייל. השנה שבה הכל יהפוך להיות מובייל. ובכן, ככל הנראה בכל שנה יש יותר מובייל מהשנה מהקודמת לה, אבל לא נראה לי ששנה ספציפית תוגדר ככזו. כל מושג המוביליות נטמע בתוך מושג המחשב כך שלפעמים קצת קשה להבחין – זה הופך למעיין רצף שנמשך ממכשיר למכשיר באופן חלק, ואולי זו בעצם התורה עצמה – רצף – מהמחשב הנייח, למחשב הנייד, לטאבלט לסמארטפון והלאה לשעון?

טו מובייל אור נוט טו מובייל?

ההבטחות הכלליות לעניין שנת הסלולר וההניידות לא פסחו גם על תעשיית הבריאות, גם שם מדי יום מומצאות עוד ועוד אפליקציות ומערכות המבקשות להפוך את המכשיר הנייד לכלי עבודה רפואי. זה מתבקש שכן אנחנו נושאים את המכשיר לאורך כל שעות היום, ליתר דיוק על פי נתונים של go-globe.com שמונים ותשעה אחוז מאיתנו עושים זאת. הסיבה הנוספת שהסמארטפון הוא מכשיר בריאותי קלאסי, היא יכולות הצילום, שמיעה ניווט ושידור שלו. כל אלה מאפשרים לו להיות מכשיר מצוין לבריאות.

עם זאת, האם זה מה שאנשים רוצים, להיות במעקב יומיומי? כל היום לדעת מה קצב הלב? רמת הסוכר? ובכן, הנתונים כיום עדיין לא מעודדים – סקר שערכה Accenture מצא כי רק 8% מההרופאים מדווחים כי החולים שלהם משתמשים בכלים לניטור עצמי מרחוק. עם זאת בארצות הברית רבים יותר מקבלים גישה למידע הרפואי בתיק שלהם, כש-17% מהרופאים מדווחים על כך. עם זאת 25% מהרופאים האמריקאים מדווחים שהחולים מסתכלים במידע הרפואי הנגיש להם באופן סלולרי תוך כדי הפגישה עם הרופא.  במדינות שאינם ארצות הברית והשתתפו בסקר, קרי קנדה, גרמניה, אוסטרליה, צרפת, אנגליה ספרד וסינגפור הנתונים היו נמוכים הרבה יותר.

ההבדלים נובעים לטעמי גם ממבנה שונה של מערכות הבריאות והאחריות הגדולה יותר של החולה האמריקאי לתאם את הנתונים בין נותני השירותים השונים.

שאלה מהותית עוד יותר, האם זה באמת ישפר את מצב מערכות הבריאות הקורסות בעולם כולו. מצד אחד האפשרות להשאיר אנשים בבית ולנטר אותם מרחוק, או שינטרו את עצמם יחסוך כספים רבים, מצד שני הארכת החיים של האוכלוסיה בעולם תוסיף עלויות למערכת, כך עולה מכתבה שפורסמה בימים האחרונים ברויטרס.

אז האם המובייל יפרוץ, לטעמי כן, לפחות בחלקים מסוימים של מערכת הבריאות, יש לו יתרונות מובנים וברורים בסיוע לניהול תחלואה, ולמרות הארכת החיים הנגזרת מכך, האנושות לא תקצר חיי אדם במכוון.

אספתי מגוון של אפליקציות מעניינות לסקירה עבורכם, יש עוד אינסוף… אבל אלו לבינתיים.

פופצ'ילה מסייע לאוטיסטים

פוצפילה הוא רובוט שפותח על מנת לסייע לילדים הסובלים מאוטיזם להבחין ברגשות. את זאת הוא משיג באמצעות סימנים לכל רגש – כאשר הוא שמח אוזניו זקורות, שהוא כועס עיניו מאדימות. בצורה זו הוא מסייע לאוטיסטים להבחים ברגשות.

כעת, נוספת אפליקציה שנועדה לסייע לילדים להתמודד עם משימות יומיומיות. האפליקציה מסייעת לילדים ללמוד משימות כגון אמירת שלום, צחצוח שיניים ועוד. האפליקציה שומרת מידע על רמת ההצלחה של הילדים ומאפשרת לקבל דוחות לשימוש ההורים והמטפלים. בשלב זה מגוון הפעולות עדיין מצומצם אך בחברה היצרנית מפתחים עוד.

iGlucose

מכשיר קטן ושחור  המאפשר לקבל את התוצאות ממדי הסוכר של מגוון רחב של חברות ולשדרן למערכת ניהול נוחה ולחלוק את התוצאות עם הרופא, בני משפחה ועוד. איי-גלוקוז אושר על ידי ה-FDA והחברה הודיעה שניתן לבצע הזמנות מוקדמות באמצעות אתרי האינטרנט שלה (המכשיר מיועד  כרגע לארה"ב וקנדה בלבד). המכשיר מאפשר לייצר דוחות אישיים לפי צרכי המטפל והמטופל ואת כל זה ניתן לעשות באופן אוטומטי.

איי  גלוקוז
איי גלוקוז

ניסויים קליניים באייפון

באנגליה פיתח המכון הלאומי לחקר הבריאות אפליקציית אייפון המאפשרת לרופאים, חוקרים וחולים לגעת על כל הניסויים הקליניים הנערכים במדינה בלחיצה. מדובר בכלי חשוב שיכול לאפשר לחולים למצוא ניסויים בתרופות שבשלב זה יקרות להם מדי, בעיקר חולי סרטן, וכן לרופאים לדעת מה נחקר באותה תקופה. במסגרת האפליקציה שגירסת אנרואיד שלה תצא גם בקרוב, ניתן למיין את הניסויים לפי מגון פילטרים לנוחות השימוש.

האסתמה שלי

אפליקציה המאפשרת לילדים ולהוריהם לסייע בניהול המחלה, פותחה על ידי שיתוף פעולה של עמותת האסתמה באנגליה, מרכז חדשנות וחינוך לבריאות מלונדון מאפשרת לחולים לנטר ותעד התקפים, פגישות עם הרופא, וכן מתחבר עם הטוויטר של העמותה ועמוד הפייסבוק שלה עבור מידע ועידוד.

אפליקציה לחולי לב

בית החולים האמריקאי מאיו קליניק הוא מהמאמצים הגדולים של טרנד הבריאות 2.0 והפך להיות שם דבר בתחום. כעת רופאים במרכז בודקים כיצד תשפיע אפליקציית איי פד שפיתחו לחולים שצריכים לעבור ניתוח לב על ההחלמה והתמודדות.

מטרתה של האפליקציה לספר מידע ברור ונגיש שלא היה זמין לחולים על הפרוצדורה שהם הולכים לעבור. במסגרת זו האפליקציה מגדירה גם מה סביר להרגיש לאחר או לפני הניתוח, על מה רצוי לדווח ועוד.. בנוסף משמשת האפליקציה גם למעקב אחר החולה כאשר הוא עונה לשאלונים באפליקציה ומעבירים את המידע לצוות המטפל.

חולים שהתנסו באפליקציה מעידים כי היא פשוטה לתפעול גם לכאלו שטכנולוגיה היא לא הקטע שלהם.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=xwRsRH1M9ds?rel=0&w=560&h=315]

וגם סרטון באייפוד משפר הסכמה לתרומת איברים

זו לא אפליקציה, אבל זה מראה את הכוח של הניידות והיכולת לפגוש בנאדם בנקודה רלוונטית. מחקר חדש בפורסם ב-Annals of Internal Medicine מגלה כי סרטון בן חמש דקות שהוקרן על אייפוד בחדרי המתנה לקבלת רישיון נהיגה העלתה את הנכונות של אנשים לחתום על כרטיס תרומת איברים. על פי הנתונים 84% מאלה שצפו בסרטון הסכימו להפוך לתורמי איברים לעומת 72% מאלו שלא ראו את הסרטון. האפקט היה גדול יותר כאשר בדקו את המיעוט האפרואמריקאי – שם 76% מאלו שראו את הסרט הסכימו לעומת רק 54% מאלו שלא ראו את הסרטון.

בסרטון ראו מגוון אנשים, ממגוון אתני, שהם בעצמם תומרי איברים או משפחות של אנשים שנפטרו בזמן שחיכו לתרומה. על פי החוקרים המאמצים שנעשו באמצעות פרסום סטנדרטי לא הביאו לתוצאות המצופות, ולכם הם חשבו שסרטון בנקודת זמן מהותית כמו העלייה על הכביש תסייע.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.