המלצת צפיה: Diagnosis – על כוחה של חכמת ההמונים

המלצת צפיה: Diagnosis – על כוחה של חכמת ההמונים

נתחיל מזה שזה איחור לא אופנתי כנראה אבל נטפליקס הציפה לי את זה רק עכשיו. אם אתם קוראים את הבלוג הזה, שימו הכל בצד ולכו לראות בנטפליקס את Diagnosis. סדרה המתארת ניסוי בכוחה של חכמת ההמונים לפיענוח אבחנות רפואיות מורכבות שניהלה ד"ר ליסה סנדרס יחד עם הניו יורק טיימס. 8 סיפורים מדהימים ב-7 פרקים עשויים היטב. כן זה סדרה מ-2019, אבל אם לא ראיתם לכו לראות.

ועכשיו קצת ממני. בשנה הראשונה שלי כעצמאי בעסק שנקרא אז על השם הבלוג הזה, הגעתי לשיחה בחברת סאנופי. הם חיפשו סוכנות שתלווה אותם בבניית אפליקציה עבור מטופלי סוכרת. ואני זוכר שאחרי הבריף הדבר הראשון שאתה חושב עליו הוא – בוא נראה מה כולם עושים ונציע כיוונים מרכזיים עם איזה קונץ.

ואני, החלטתי שאין לי מושג. במקום להמליץ על מה לפתח, המלצתי על דרך איך לדעת מה כדאי לפתח. משם יצאנו לתהליך יחד עם אתר כמוני. במסגרת התהליך הצענו למטופלי סוכרת לתת לנו רעיונות לאפליקציה שתסייע להם להתמודד עם המחלה. המון רעיונות וגם תוצרים שעזרו לנו. כתבתי על זה אז, כדאי לקרוא.

חוכמת ההמונים ברפואה -תדמית לא פשוטה

חוכמת ההמונים ברפואה לפעמים נתפסת כבעייתית. למרות שהיא מוטמעת באופן מסוייים בתוך עולם ההתייעצות הרגיל של ורופאות ואנשי מקצועי רפואיים. חוכמת ההמונים היא כלי רב עצמה לסיוע בפתרון בעיות, לחבר אנשים ועוד. ישנם מקומות שההמון עושה רעש שלילי והופך לטפשות עדר (חיסונים למשל) אבל זו לא סיבה לזרוק את הכלי הזה לפח. בעולם ובישראל נעשו הרבה ניסויים ותהליכים ואף הוקמו פלטפורמות לסייע בכך. הסדרה Diagnosis מרתקת מכיוון שהיא מצליחה לסנתז את הבעיות ואת היתרונות של התהליך. תוך כדי היא מראה עד כמה האינטרנט והגלובליות הכרחיים ומעצימים את התהליך. ישנם מקומות שההמון עושה רעש שלילי והופך לטפשות עדר (חיסונים למשל) אבל זו לא סיבה לזרוק את הכלי הזה לפח. בעולם ובישראל נעשו הרבה ניסויים ותהליכים ואף הוקמו פלטפורמות לסייע בכך. הסדרה Diagnosis מרתקת מכיוון שהיא מצליחה לסנתז את הבעיות ואת היתרונות של התהליך. תוך כדי היא מראה עד כמה האינטרנט והגלובליות הכרחיים ומעצימים את התהליך.

טריילר לסדרה Diganosis על חכמת ההמונים ברפואה

כוחה של חכמת ההמונים – 1

כמי שמדבר רבות על כוחה של רפואה השתתפותית הסדרה מציגה לנו מטופלים שרוצים לסייע לעצמם ולפעמים נתקלים בקשיים של המערכת בדרך לקבל תשובה. הסדרה מציגה בצורה מדהימה, איך שיח מבין ומכבד בין רופאים ומטופלים יכול לשבור הגנות בשני הצדדים. וכיצד הוא מסוגל ולגרום להם לחשוב אחרת, לצאת מעצמם על מנת למצוא פתרונות טובים יותר.

ד"ר סנדרס, עושה בסדרה כמה שיחות ונותנת כמה הערות על צורת ההתנהלות של כל צד, אבל אמפטית מתוך הבנת הקושי של גורמי הרפואה, ושל המטופלים. היא מצליחה ביכולת מדהימה להקשיב, לראות ולבצע תהליכים. כן, היא עושה את זה בסרט, ולא ב-7 דקות במרפאה. אני לא מזלזל, אבל זה מראה את האפשרות והכוח של התהליכים הללו.

כוחה של חכמת ההמונים -2

רופאים לא יודעים הכל. הם לא יכולים לדעת הכל. זה עוד לקח. זה לא הופך אותם ללא טובים, או לא רציניים, זה מראה שרפואה היא מקצוע מורכב, מסובך, רווי מידע, הרגלים ותפיסות.

פתיחת השאלה לכל העולם מביאה לדיון. מחברת תפיסות ונסיונות דומים ואחרים מרופאים מהתמחויות שונות, מחוקרים אקדמיים, ממטפלים ועוד. הרבה פעמים זה מתכנס לאותה אבחנה. לפעמים זה מביא גישה אחרת בגלל תשומת לב לפרט שאחרים לא מתמקדים בו. את הלקח הזה צריך להביא להרבה דיונים בעולמות הרפואה – לכנסים רפואיים, לועדות מדיניות ובכלל. גיוון מקצועות ודעות משפר את הדיון הרפואי ואת התוצרים ולא משבש אותו.

ד"ר ליסה סנדרס בודקת מטופל. מובילה שימוש בחכמת ההמונים בסדרה
ד"ר ליסה סנדרס

כוחה של חכמת ההמונים – 3

רק לדעת שאני לא משוגע. זהו לקח חשוב ביותר מהסדרה. זה מראה למה קבוצות פייסבוק של מטופלים הם כלי כה חזק ומשמעותי. בסדרה רואים איך כאשר אנשים שומעים על אנשים אחרים שחוו את אותם סימפטומים ואת אותו תהליך זה משרה בהם כוח, אמונה, יכולת התמודדות ועוד. ההיכרות הזו עושה המון שינוי בתפיסה של אנשים את עצמם ומחזקת את כיווני החשיבה.

אסיים במה התחלתי – לכו לצפות ב-Diagnosis. עשויה היטב, מרתקת, מלמדת וגם מרגשת, בכיתי כמה פעמים במהלך הסדרה.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.