CES 2020: בריאות מונחית AI, הכל נהיה "חכם" ולפעמים קצת משוגע

CES 2020: בריאות מונחית AI, הכל נהיה "חכם" ולפעמים קצת משוגע

תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם CES הנערכת בלאס וגאס משכה גם השנה מלא מציגים ונושאים מתחום הבריאות שהפך לאחד התמות המרכזיות בתערוכה. לפני כעשור ייסדה התערוכה את ה-Digital Health Summit שלה ומאז זו אבן שואבת להסתכלות על אפיקי חשיבה, טרנדים ומוצרים שבקרוב ימלאו לנו את החיים בבריאות. קרוב ל-170 אלף מבקרים גדשו את התערוכה שנערכה בשבוע האחרון, והם צפו בהמון המון חידושים. עבדכם הנאמן, לא פקד את התערוכה, אבל הנה כמה טעימות שהופיעו בסיקור הנרחב ביותר שהתחום זכה לו בתערוכה.

תעורכת CES מזמנת את כל חברות הטכנולוגיה הגדולות, וגם כאלה שהם ממש קטנות, ומכל העולם ולכן היא טובה מאוד כבסיס להבנה מה קורה בעולם הטכנולוגי, ולאן מסתכלים. עם זאת לפעמים מגיעים לקדמת הבמה נסיונות מוזרים שמובילים לגיחוך.

הכל "חכם"

זה לא יפתיע אתכם שהכל נהיה יותר חכם ומונחה אלגוריתמים, אין כמעט אביזר סביבינו שמישהו לא מנסה לייצר אלגוריתם ושירות שילווה אותו. אחד האביזרים החכמים שהופיע בכל הסקירות הוא שטיח האמבט החכם Mateo שמנסה להתמודד בצורה מעניינת עם אתגר פסיכולוגי שהם איתרו – והוא שאנשים לא באמת רוצים לעלות על המשקל. אנחנו רוצים להרזות, לעשות פעילות, אבל לעלות כל פעם על המשקל ולראות את ההצלחה / כישלון (לרוב) שלנו לא מעודד אותנו. ולכן השטיח החכם שלהם לא מראה לנו את התוצאה, אלא שולח לאפלקציה והוא יגיד לנו רק אם יש בעיה או תזוזה חשודה. השטיח יודע לזהות באופן ייחודי את תביעת הרגל כך שהוא יכול לזהות את הדיירים השונים.

בנוסף למשקל, Mateo יודע לנתח את הרכב הגוף (שומן, שרירים וכו), ולבסוף הוא יכול לעדכן אתכם על מידת הנעל המדויקת של ילדיכם (הורים יבינו את החשיבות). בנוסף תנותח היציבה שלכם באמצעות אלגוריתם, וניתן לקבל תרגילים רלוונטיים לשיפור היציבה, בנוסף מפת חום תאפשר לחולי סוכרת לראות האם יש סכנה לפצעים או זיהומים ברגל.

אם כבר אנחנו במקלחת, אז גם מגוון של מברשות שיניים חכמות מגיעות לשוק, אחרי שהוצגו כקונספט בשנים קודמות, מהמותגים המובילים – פיליפס, קולגייט ו-Oral B השיקו מברשות חכמות. המברשות יכולות לעדכן אתכם האם צחצוח השינויים שלכם נכון, מה רמת הלחץ שאתם מפעילים וכמובן להפוך את הצחצוח למשהו אתגרי כדי לשפר לכם את הצחצוח. מדובר במכשירים לא זולים במיוחד שינועו בין 150-300 דולר, אבל תחשבו כמה עולה ביקור אצל רופא השיניים לכן יש מצב שזו עדיין השקעה חכמה.

https://www.youtube.com/watch?v=FBG6BWVKmGY
סקירת מברשות חכמות

רגע של תמיהה עולה לגבי ההתמקדות בחדר האמבטיה, כאשר נפגשים עם האלקטרוניקה שהוצגה על ידי P&G כחלק מהפעילות של מותג ניירות הטואלט האמריקאי Charmin. החברה הציגה שני דברים בתערוכה שאיך לומר, לא פשוט לעכל. אחד הוא רובוט שמביא נייר טאולט כי מי לא מתבאס שנגמר והוא תקוע. והשני הוא סנסור שמודיע מתי "בטוח" להיכנס לשירותים לאחר שמישהו אחר היה שם. התפיסה על פי ההודעות לעיתונות היא "חווית שירותים טובה יותר". נו שוין.

המאבק על שורש כף היד גדל

גזרת השעונים והצמידים להטה גם היא, מגוון דיי רחב של חידושים בתחום הזה פרצו השנה. מעל כולם בלט בסיקור השעון החדש של חברת Withings שעברה לא מעט טלטלות בשנים האחרונות כאשר נרכשה, ואז נמכרה ואז שוב… השעון החדש שלהם Scanwatch משך תשומת לב רבה בסיקור וזאת בשל הלוק המדליק שלו לצד יכולות של ECG ברמה רפואית, שמאתר כמו השעון של Apple הפרעות קצב, אך ל-Scanwatch יש גם מד סטורציה ויחד הוא גם מהווה מד לדום נשימה בשינה. בנוסף לזה הוא גם יודע לעשות מה שכל השעונים כבר יודעים – לעקוב אחרי הליכה, קלוריות, תיעוד תרגילי כושר ועוד. אני חושב שהעובדה שהוא נראה כמו שעון קלאסי נותנת לו יתרון משמעותי והחברה עצמה ידועה בטכנולוגיה האיכותית שהיא מייצרת.

הכירו את השעון החדש

צמיד מעקב נוסף שתפס את תשומת ליבי הוא Medirom בעיקר בגלל ההכרזה שלהם כי הם עובדים על מציאת דרך לבנות צמיד מעקב שלא יזדקק יותר לטעינה, שבוא נאמר על האמת היא נקודת החולשה של מרבית המכשירים הללו. לפחות אצלי לפעמים ההטענה או הצורך בה מוריד ממני את השעון לזן יחסית רב. אם נוכל להסתובב בלי להטעין – וואו.

Aktiia הוא צמיד נוסף יחסית פשוט מבקש לעשות מעקב רצוף אחר לחץ הדם. הצמיד מאפשר למדוד את לחץ הדם באופן רציף ולזהות האם אכן סובל האדם מלחץ דם לא תקין הדורש טיפול. בניגוד לשאר הצמידים הצמיד הזה ממוקד, ולכן יכול להציע משהו שנראה ממש כמו צמיד ולא שעון, ולכן זה הופך למשהו יותר דיסקרטי ופשוט, שיכול לחיות ליד טכנולוגיות אחרות.

מתוך אתר Aktiia – שימו לב ללקו הפשוט ולא מסגיר

צמיד נוסף שעליו יש לשים את הדעת הוא הצמיד DnaNudge שנועד להיות מעיין Day 2 בצמיד. הטענה של החברה שעל בסיס ריצוף גנטי של דגימת רוק הם יכולים לדעת אילו מוצרים או רכיבים אינם טובים לכם מבחינה גנטית. כיצד זה נעשה, כל המוצרים באנגליה, כך על פי היזמים הבאים מאנגליה, נסרקו ונמצאים בענן, וסריקה שלהם באמצעות האפליקציה תגרום לצמיד להבהב ירוק או אדום בהתאם. מעבר לכך הצמיד יסייע לכם יחד עם האפליקציה גם להזיז. בסקירות של התערוכה המוצר הוצג בקטגוריות המוזר ומעניין, אני גם תוהה עד כמה מגובה במחקר הנושא הזה. ועדיין כקונספט הוא בהחלט מעניין.

טריקודר – מכשיר מדידה נייד כולל – מירוץ החימוש בשיאו

המרדף אחר הסורק הרפואי האגדי של סדרת הטלוויזיה והסרטים המיתולוגית Star trek הנו ותיק. אך נראה שהטכנולוגיה מתחילה להתכוונן יפה לתחום ועוד ועוד אלמנטים מגיעים.

ובכן בישראל כולנו כבר מכירים את מכשיר טייטו (שעבדכם הנאמן מחזיק בבית) שמשווק יחד עם שירות הטלרפואה של שירותי בריאות כללית, ובכן הוא אינו לבד בשוק בכלל, בתערוכה השנה הופיעו כמה וכמה מתחרים בתחום, ואין ספק שנראה עוד ועוד מכשירים שכאלו. הדחיפה המשמעותית שאנו רואים לשירותי רפואה מרחוק בכל העולם, דורשת שיפור ביכולת האבחון מרחוק, ומכשירים מעין אלה מהווים חוליה משמעותית בשרשרת.

המכשיר הראשון פותח על ידי ד"ר סמיר קומר, בן העיר לאס וגאס, שפיתח את המכשיר שנקרא Medwand, שמכיל סטטוסקופ, מדחום, ECG, מצלמה שיכולה לצלם את האוזן ואת הגרון, מד ריווי חמצן וכן יכולת לבדוק את העור. המכשיר בעיצוב נאה אינו חדש בשוק, אבל לדעתי קיבל קצת יותר חשיפה בשל הקשר ללאס וגאס.

Medwand

מתחרה נוסף בעולם הטרייקודר, הוא ה-AiDar שהוא מכשיר שעובד קצת שונה מהגישה של האחרים, שכן הוא מסתמך על הכנסה של משהו שדומה קצת למין משאף/מדחום לפה. המכשיר הזה מאפשר לבצע בתוך דקה מדידה של מגוון רחב של פרמטרים מתוך הרוק, האוויר, קצב הנשימות וכלי דם בתוך הפה. כך הוא מאפשר תמונת מצב של פרמטרים יסודיים: ריווי חמצן, א.ק.ג, ויראביליות של קצב הלב, קצב נשימות, סטורציה, טמפרטורה וכן לחץ דם. זאת בשילוב של חיישנים גם על מוט האחיזה. התפיסה מאוד מעניינת, והעיצוב לא רע בכלל. ככל שהצלחתי לבדוק, המכשיר לא אושר עדיין ב-FDA.

תמונת המכשיר Aidar לאבחון ביתי
מתוך אתר החברה AiDar

נפלאות האור

אלמנט נוסף שרציתי לגעת בו שתפס את עיני בבמכשירים שהוצגו וסוקרו במסגרת התערוכה, הם המכשירים שמבקשים לעשות מניפולציה ולשלוט באור לטובת טיפולים שונים במחלות או בעיות הקשורות בעיניים. שלושה מכשירים וטכנולוגיות שראיתי הצילחו לעורר, בי לפחות, עניין רב.

הראשון שבהם הוא מנורה המסייעת לדיסללקטים. המנורה Lexilight, המנורה מבוססת על הסבר מדעי שנולד בצרפת שטוען שדיסלקציה נגרמת מכך שיש שתי עיניים דומיננטיות מה שיוצר תפיסה של המוח של אותיות מראה, או אותיות מטושטשות וכו'. לכן המנורה מנסה באמצעות נורות LED ליצור פולסים ספציפיים המאפשרים לטשטש את התפיסה של אחת העיניים וכך ליצור איזון מחודש ולאפשר לאנשים לקלוט את השדר הויזאולי בצורה טובה יותר. המוצר נמכר כבר באירופה ולחברה שיתוף פעולה עם עמותה בתחום והיא טוענת כי ביצעה מחקר על 300 אנשים שמצא כי אצל 90 אחוז מהם דווח שיפור ביכולת לקרוא ולהבין.

מנורה לדיסלקטים - לקסילייט
הלקסילייט מאתר החברה

המכשיר השני שתפס את עיניי, הוא של Novasight הישראלית (בהמשך פינה לישראליות נוספות) שהמציאה טכנולוגיה שמאפשרת לטפל בעין עצלה בצורה מתוחכמת יותר מאשר לשים רטייה על העין הלא עצלה. באמצעות משקפיים יעודיים, ומסך טאבלט האדם המטופל יכול לצפות בנטפליקס או יוטיוב והמכשיר עוקב אחר העיניים ומטשטש לעין הדומיננטית את הראייה ומאפשר את חיזוק העין שדרוש לה טיפול. מדובר עדיין בטכנולוגיה קצת 'קלנקית' מבחינת החויוה כי היא דורשת טבאלט ייעודי + משקפיים יעודיות, אך לדעתי אין ספק שאפשר יהיה לעשות לזה לבסוף אינטגרציה למסכים הנפוצים יותר ולפתור בעיה לילדים על מנת שלא יזדקקו לצאת עם כל מיני דברים על הפנים.

הטכנולוגיה השלישית היא של Gentex ששיתפה פעולה עם מאיו קליניק לצורך פיתוח מערכת בקרת תאורה המשלבת גם מצלמות חכמות על מנת לשלוט בתאורת החדר על מנת לאפשר תאורה אופטימלית למנתחים וכן לחדרי מטופלים. מדובר במשהו שעשוי להיראות שולי אך אני בטוח ששליטה נכונה בתאורה לאנשים יכולה לשפר את חווית המטופל, וכן את חווית הניתוח עבור מנתחים הזקוקים לתאורה אופטימלית על מנת לעשות את עבודתם באופן מדויק.

רגע על ישראליות

המוצר הישראלי שתפס הכי הרבה כותרות, הוא המכשיר של Orcam שמאפשר באמצעות מצלמה קטנה והרבה אינטליגנציה מלאכותית לזהות מי מדבר איתם בקהל, מה שמאפשר להם אינטראקציה חברתית טובה יותר, ולבודד רעשים ולשמוע טוב יותר, באמצעות מכשיר שמיעה שמחובר בבלוטות'.

בנוסף, גם ערכת בדיקת הזרע הביתית YO קיבלה חשיפה יפה כחלק מסיקור הטכנולוגיות הקשורות למין ופוריות בתערוכה. השנה טכנולוגיות שקשורות לסקס קיבלו מקום ראוי בתערוכה לאחר ששנים קודמות קצת הוחבאו או נאסרו להצגה. בדיקת זרע ביתית היא חלק מהיצע הטכנולוגיה הגדל בתחום הפוריות והוא לוקח ברצינות את פוריות הגבר.

חברה נוספת בתחום שזכתה להתייחסות היא חברת Binah.ai שהציגה אפליקציה ייחודיות המאפשרת לדלות את הפרטים הביראותיים של אדם מתוך וידאו שלו, או באמצעות מצלמת וידאו. מתוך ניתוח תמונת הפנים החברה יודעת בתוך שניות לדעת סטורציה, וריאביליות של קצת הלב, דופק, קצב נשימות ואף לחץ נפשי. אלו יכולות מרשימות ביותר. וללא ספק תורמות רבות להתפתחות הטלרפואה והיכולת ללמוד מתוך וידאו. אין ספק שלפוליטיקאים זו טכנולוגיה שיכולה להיות הרסנית בתוך דיונים ועימותים פוליטיים.

הדמיה של האפליקציה לניתוח סימנים מתוך וידאו של Binah.ai
מתוך הודעה לעיתונת של Binah.ai

יש עוד הרבה טכנולוגיות, ואולי אקדיש עוד פוסטים בעניין בהמשך.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.