טכנולוגיה בשירות הטיפול הנפשי

טכנולוגיה בשירות הטיפול הנפשי

ד"ר ירדן לוינסקי, פסיכיאטר מומחה מבית החולים שיבא בתל השומר מטפל בחולים באמצעות הסקייפ ואף מנהל את מרפאת עידן שמטפלת גם היא בחולים באמצעות טלה רפואה. איך שראיתי את ההודעה לעיתונות על פתיחת המרפאה בשיבא, רציתי לפנות אליו, ואף פניתי, אך כידוע מערכת הבריאות סערה וגעשה, כעת שקצת נרגעו הרוחות כתב ד"ר לויסנקי פוסט מרתק על טיפול נפשי, פסיכיאטריה וטכנולוגיה.

ד"ר לוינסקי מפעיל בלוג משל עצמו, ופעיל ברשתות החברתיות לא מעט, וזה לי כבוד ועונג לארח את הפוסט שלו. (כל הפרטים על הבלוג בתחתית הפוסט)

בבקשה…

טכנולוגיה בשירות הטיפול הנפשי

ירדן לוינסקי
ד"ר ירדן לוינסקי, מומחה בפסיכיאטריה

ככל שטכנולוגיות התקשורת הופכות לחלק אינטגרלי בחיים של כולנו, כך גם יותר נוח לשלב טכנולוגיות במהלך טיפול באנשים. במשך שנים רבות התפיסה שלנו של שילוב טכנולוגיה בטיפול היתה קשורה לאמצעי הדמיה כמו מכשירי CT  או MRI חדשים, או לשימוש באמצעים חדשים לניתוחים או לטיפול בפצעים. אבל תחום בריאות הנפש נותר מאחור בעולם שבו הטיפול נשאר בחדר אחד, בין מטפל לבין מטופל.

בזמן האחרון יש יותר כתבות בתקשורת על נושא הטיפול הנפשי ברשת. בניגוד למה שחושבים דווקא הפסיכיאטריה והעזרה הנפשית היו מהראשונות להשתמש בטכנולוגיה על מנת לעזור למטופלים, אבל הבעיה היא שהם נתקעו אי שם בשנות החמישים. הראשונים לתת טיפול ויעוץ באמצעות הטלפון היו הפסיכיאטרים אשר ייעצו ואף טיפלו באנשים רחוקים כאשר לא היתה ברירה מעבר לשיחת טלפון. עם הפריחה של האינטרנט, אפשרויות הטיפול באנשים התרחבו. פורומים, יעוץ בדואר אלקטרוני, צ'אטים ועוד מאפשרים לאנשים לקבל יעוץ כזה ואחר על ידי אנשי מקצוע ועל ידי חברים או מתמודדים אחרים.

הטרנד האחרון (כשאני אומר אחרון אני מדבר על כמה שנים), הוא טיפול נפשי ברשת על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים לצורך יעוץ תרופתי או טיפול פסיכולוגי באמצעות תוכנות וידאו קונפרנס כמו סקייפ. אני מטפל באמצעות סקייפ באנשים מכל העולם מזה כמה שנים – בין אם מדובר באנשים שמתגוררים באופן קבוע בחו"ל וזקוקים ליעוץ בנוגע לתרופות שהם לוקחים, או כדי לעזור למישהו שעובר משבר בגלל שהוא נמצא בארץ אחרת. באותה מידה אפשר לטפל גם באנשים בארץ שמתגוררים רחוק מהמטפלים שלהם או באנשים שלא יכולים לצאת מהבית ולהגיע לטיפול נפשי ממגוון סיבות.

 למה לא להתרגש מטיפול נפשי ברשת?

אולי לרגע אפשר להתרגש מטיפול באמצעות סקייפ ולכתוב על זה כל מני כתבות בעיתונות. אבל טיפול בסקייפ, כפי שהוא מתבצע כיום, הוא בעצם אותו טיפול שמתבצע בחדר, אבל רק לאנשים שלא יכולים להגיע בחדר. ואם זה כך, אז על מה בדיוק ההתרגשות?

הרי טיפול נפשי באינטרנט באמצעות סקייפ מאבד חלק מהיתרונות היחסיים של טיפול באינטרנט. הטיפול בסקייפ צריך להיות סינכרוני (כלומר המטפל והמטופל נמצאים ביחד באותה נקודת זמן בטיפול). הוא דורש את אותו כח אדם, את אותן יחידות זמן טיפול ואפילו דורש השקעה במחשוב. מצד שני הטיפול בסקייפ חוסך לנו זמן של נסיעות, יכול להביא לגמישות במשאבים (לדוגמא לא צריך כל כך הרבה חדרי טיפול ומזכירות), הוא יכול להביא אנשים שמעולם לא טופלו לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי והוא גם בסופו של דבר חוסך כסף למטופלים ולמטפלים כאחד.

אז בסופו של יום, למרות שטיפול בסקייפ הוא כלי נהדר להביא את הטיפול למטופלים – הוא בסך הכל כלי נוסף. זמין, מאתגר ומאפשר, אבל בסופו של דבר כלי שצריך להיות בסל הכלים של כל מטפל, או במסגרת הטיפולים של כל מרפאה גדולה.

למה כן להתרגש מטכנולוגיה ברשת

כי עוד לא התחלנו בכלל לנצל את הטכנולוגי לצורכי טיפול נפשי ברשת.

בגלל שרק כאשר יש זמינות טכנולוגית גבוהה אפשר באמת לנצל את הרשת לצרכי טיפול נפשי. לא מספיק שלאנשים יהיה אינטרנט בכדי שהם ידעו להשתמש בו. לא מספיק שלאנשים יהיה טלפון סלולרי דור שלישי כדי שהם יוכלו לעשות בו את כל מה שאפשר מעבר לדבר ולקבל סמסים.

עכשיו, כשהשימוש באפליקציות לאייפון ואנדרואיד הופך נפוץ אפשר לפתח אפליקציות רפואיות לשימוש רחב בלי שאנשים יירתעו מהן. עכשיו, כשאנשים רגילים לדבר עם אנשים אחרים ברשת אפשר להתחיל להשתמש באינטרנט לצורך טיפול נפשי, כי שלב ההתרגשות הטכנולוגית עבר וגם הפסיכולוגים כבר לא מפחדים מאינטרנט. עכשיו, אפשר להתחיל לפתח מודלים חדשים של טיפול. מי אמר שפגישה עם פסיכולוג צריכה להיות פעם בשבוע? אולי במקום זה נשלם לפסיכולוג "דמי טיפול קבועים" ונוכל לדבר איתו 3 פעמים בשבוע למשך עשר דקות וזה ישיג את אותו אפקט? (יכול להיות שלא, אבל זה דבר שלא היה אפשרי עד עכשיו אפילו לצרכי בדיקה).

אולי נוכל לשים אפליקציה בסלולרי שמנטרת את מצב הרוח האמיתי של המטופל ומדווחת לפסיכיאטר אם יש נפילה מתמשכת לדיכאון ולמטופל אין כח להתקשר לפסיכולוג שלו? כל הדברים האלו אפשריים תאורטית, אבל לא נפוצים.

השילוב בין טכנולוגיה לטיפול נפשי זו הזדמנות שבה אנחנו רק התחלנו לגרד את פני השטח. העתיד עוד לפנינו.

 על הכותב

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה. כותב בבלוג דברים שעוברים לי בראש, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים ואת מרפאת עידן לטיפול נפשי מקוון בבית חולים שיבא.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.