רגע מפתח בחיי הבריאות הדיגיטלית: גוגל, סמסונג, פייסבוק ואפל מרחיבות הפעילות

עולם הבריאות הדיגיטלית על גווניו הרבים מאוד היה עד היום משחק של הרבה שחקנים, רובם סטארט-אפים לא גדולים. כמות השחקנים הגלובליים המשמעותיים במשחק, ברמה הצרכנית לפחות היה קטן. נכון פיליפס, אורקל וגם IBM החלו לבנות כלים, וגם חברות התרופות מגששות סביב העולם הזה, ואפילו יש דיבורים על אינטל ו-GE. אבל לדעתי הרגע בו הכל הולך להשתנות הוא הרגע אנחנו נמצאים בו כעת – בשבועות האחרונים סמסונג, אפל, פייסבוק וגם גוגל הגבירו אופן משמעותי את העיסוק שלהם בבריאות ומכאן אנחנו נהיה עדים לשינוי משמעותי ביותר.

ראשית קצת לעובדות שנחשפתי אליהן בתקופה האחרונה – סמסונג עומדת להשיק את Gear Fit שהוא מעיין שעון חכם המכיל בתוכו כבר את כל הפיצ'רים של הצמידים הפופולריים. במקביל דלף לחברה העובדה היא משיקה גם צמיד בריאות יותר בסיסי שנקרא S Band. בנוסף לכך היא מאפשרת כמובן גם את האופציות של השעון החכם. בנוסף לכך החברה יצרה שיתוף פעולה עם אוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו להקמת מרכז לחדשנות בתחום הרפואה הדיגיטלית. לבסוף יש לציין שבתוך מכשיר ה-S5 היא כבר הכניסה בילט אין סנסור לקצב הלב ואת אפליקציית הבריאות שלה ההופכת את הטלפון למכשיר מעקב.

גיר פיט
השעון החכם החדש של סמסונג

מנגד גם באפל לא מוותרים על חזית הבריאות – בשבועיים האחרונים דלפו לרשת פרטים על אפליקציית הבריאות החדשה שאפל מבקשת להשיק – Apple Healthbox שזו אפליקציה שעומדת לאפשר מעקב רציני אחר מספר רב של מדדים רפואיים – סוכר, לחץ דם, רמת חמצון, רמת נוזלים, קצב נשימה ועוד מגוון מדדים כולל תיעוד, גרפים ועוד. בעצם מדובר בשילוב של רבות מהאפליקציות הקיימות כיום, אבל בביצוע של אפל. בעקבות הדליפה כתב ריאן טייט מ-wired  כי מעבר לתרומה הטכנולוגית שאולי אינה פריצת דרך, המשמעות של הכניסה של אפל היא יצירת התודעה לאפשרויות הללו מה שיוביל קדימה את כל התעשייה והסביבה היזמית שנוצרה סביב  הבריאות הדיגיטלית שאמנם קיימת היום אך עדיין לא התקבלה באופן רחב בציבור ובמרחב הפופולרי.

ספר בריאות אפל
תמונות מסך מתוך האתר 9to5MAC
ספר בריאות אפל
תמונות מסך מתוך האתר 9to5MAC

בימים אלה אנו למדים שפייסבוק, גם החלה להבין שתחום הבריאות יכול להוות כר פורה לחדשנות טכנולוגית. אמנם הכניסה שלה לשוק הזה תתרחש רק בעוד זמן, אך הרכישה המדוברת של אוקולוס וי.אר, המייצרת משקפי מציאות וירטואלית שיכולים להוות כלי לקשר וירטואלי-ויזאלי עם אחרים מהווה תשתית עבורם גם למחשבה על טלרפואה בעתיד ובפייסבוק כרשת שתאפשר קשר רופא חולה על בסיס מציאות וירטואלית המבוססת על רכישה זו. ולא זו לא איזה מחשבה חסרת בסיס שלי – אלה דבריו של צוקרברג עצמו בשיחת הועידה מיידע לאחר ההודעה על הרכישה הלא זולה הזו שמסתכמת ב-2 מיליארד דולר.

גוגל, ובכן לגוגל השאיפות מעט שונות ומתמקדות יותר בגנום האנושי, והם נובעות מהחיבה של החברה לדאטה, מה שלא הופך אותן לפחות מעניינות או משמעותיות. לפני כמה שבועות גוגל הודיעה כי היא מצטרפת לאיגוד החברות המתעסקות בתחום מיפוי הגנום. כידוע החברה מחזיקה את חברת 23AndMe שאפשרה עד לאחרונה לאנשים לקבל בסכום פעות יחסית מיפוי מלא של הגנום כולל סטטיסטיקה על הסיכונים השונים שנובעים מכך. מעבר לכך החברה אפשרה גם סוג של רשת חברתית מבוססת גנים בה העלית את המיפוי ומצאת קרובי משפחה גנטיים. החברה מעט נעצרה לאחר שה-FDA התרגז מקמפיין שעשתה עם הבטחה שאיננה מגובה מחקרית וביקש מהחברה לעצור באופן מוחלט את הפעילות עד שיתגבש מספיק מידע לאמת את ההבטחה והמידע שהחברה מוסרת. ההחלטה עוררה כמובן גל דיונים ברשת על המדע מאחורי החברה ועל היחסים בין חברת טכנולוגיה לרגולטור רפואי. גוגל עצרה את הפעילות, וככל הנראה זה זרז את ההצטרפות לאיגוד היציג שקשור לגנטיקה. בנוסף, ובלי הרבה רעש יחסית, סיפרה החברה כי פיתחה ענן ייעודי המותאם לעבודה של חברות העוסקות בניתוח, אנליזה ואחסון של מידע גנטי עם API מוסדר וכו'. זאת, כך מסבירים בגוגל על מנת לאפשר את ההתפחות של התחום. כל הפעילות הזו מצטרפת לחברת Calico שהוקמה לפני מספר חודשים שמטרתה להתמודד עם עצירת ההזדקנות.

גוגל גנום API
דיאגרמת הפעילות של גוגל לגנומיקה (מתוך ההודעה הרשמת של גוגל)

לבסוף, בשבוע שעבר התארח לארי פייג' בכנס TED היוקרתי וסיפר בראיון עמו על הבמה כיצד הוא חושב שזה יהיה נהדר אם כל המידע הרפואי שלנו יהפוך ציבורי, תוך הסתרת הפרטים המזהים אישית את המידע. לטענתו זה יוכל לשפר באופן משמעותי את המחקר המדעי, ולהקפיץ קדימה את הידע האנושי והמחקר.

Tipping Point?

תחום הבריאות הדיגיטלית, האפליקציות הרפואיות, הגנום, הטלרפואה ועוד נמצא בהתפתחות מואצת בשנים האחרונות, אך לרוב הוא השירותים והפיתוחים נשארו יחסית נישתיים. כמות האנשים המסתובבים עם צמידים ומעקב עצמי אחרי נתונים נשאר עדיין פעילות סמי-גיקית. מנגד ההשקעות בתחום גדלו גם הן, אבל זה עדיין שיח פנים-רפואי בעיקרו. הכניסה של ארבעת הענקים הללו שבעצם במובן כזה או אחר מנהלים כיום את ההצגה בכל הקשור לטכנולוגיה, ובעיקר טכנולוגיה צרכנית צפויה לטעמי לשנות באופן קיצוני את מה שיתרחש מעתה ואילך.

אני לא יודע אם כל אחד מאיתנו יידע מדי בוקר איך הוא ישן וכמה הוא צעד, אבל ללא ספק המעגל של זה יתרחב, הביטויים של זה אל מול המערכת הרפואית יקבלו משנה תוקף, וגם עבור סביבת הפיתוח וההשקעות הללו עומד להיות שינוי משמעותי – יותר קשב, יותר שחקנים חדשים ופחות צפויים והרבה פחות שמרנות.


מנגד חברות הציוד הרפואי, וחברות התרופות כמו גם המבטחים והרגולטורים חייבים להבין שאם ימשיכו בהתייחסות שמרנית בסך הכל לכלים ולמידע שייווצר מהשינויים הללו הרי שמהר מאוד הרלוונטיות שלהם עשויה להיעלם.  כל אחת מארבע הענקיות הללו יודעות לשנות שוק שהן נכנסות אליו, וכאשר כל הארבע יחד שמו על הכוונת בצורה כזו או אחרת את תחום הבריאות, בדגש על זו הדיגיטלית, עומד להיות פה הרבה הרבה יותר מעניין.

הנגישות למידע ולכלים הללו ברמה הצרכנית ללא ספק יצריך את השחקנים הקיימים להתייחס ולהתאמץ להתאים את עצמם לזרם הצפוי. ורצוי לפני שהוא ישבור את הגדרות והמערכת תיראה כמו אזור אסון אחרי טורנדו.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.