קח אפליקציה אחת, פעמיים ביום

03. אוקטובר 2012 רפואה 2.0 1

האם האפליקציות הסלולריות יהפכו בעתיד הקרוב ל"תרופות דיגיטליות"? השאלה הזו צריכה להישאל בימים אלה כאשר כמה אלמנטים חדשים מתחילים להיכנס לשוק החדש שעד כה התנהל יותר במתכונת סטארטאפים מעולם ההייטק ופחות כחלק מעולם הרפואה. הסיבה הראשונה היא העובדה שה-FDA והקונגרס האמרקאי ועוד גופים החלו לעסוק בשאלת הרגולציה של אותן אפליקציות, לאחר ה-FDA הודה כי לא ניתן כיום לדעת האם האפליקציות מספקות את מה שהן מבטיחות. הסיבה שניה היא יוזמות שיאפשרו לרופאים "לרשום" אפליקציות לרופאים בדומה לתרופות.

רגולציה לאפליקציה (יצא חרוז)

היחס של הרגולטורים לכל העולם החדש שנולד כאן בחמש השנים האחרונות היה בעיקרו התעלמות מנומסת, חלקם ביקשו לנסות ולהבין במה מדובר, ואחרים ניסו מייד לבצע הגבלות וקווי הנחיה. הבעיה ברגולציה של עולם שכזה, היא העובדה כי השליטה על המתרחש בעולם המבוסס על ווב הנה כמעט בלתי אפשרית, זרימת המידע בין הגבולות השונים לא ניתנת לניטור, כך גם הורדת מרבית האפליקציות ופעולות אחרות. ועל כן הרגולטור נתקל בבעיה של חוסר יכולת לפקח באמת. במקביל קצב ההתקדמות והשינוי לא מאפשרים לייצר קווים בסיסיים של רגולציה שכן מחר העולם מתהפך על ראשו והרגולציה נשארת כאות מתה ולפעמים קצת מביכה.

בתחום הרשתות החברתיות למשל, בחר ה-FDA שלא להוציא קווי הנחיה ספציפיים, והשאיר את השוק ללמוד מהניסיון, זה תקע חלק ניכר מהיוזמות של הגופים המפוקחים (עיקר חברות תרופות). בתחום האפליקציות המצב מעט שונה, שכן רבים מבקשים להקביל אותן לאביזר רפואי (Medical Device) אך זו שאלה משמעותית וביוני האחרון נחשף שהקונגרס ההאמריקאי ביקש לבדוק מה הסמכות החוקית של ה-FDA ברגולציה על התחום. במקביל רשות התקשורת האמריקאית ה-FCC החל בצעדים משלו לרגולציה על התחום, שכן הוא אחראי על פיקוח על מכשירים סלולריים ואלקטרונים שונים. עוד התרחשות שדווח עליה באחרונה היא יוזמת חקיקה שמבקשת להסדיר את תפקיד ה-FDA ראשית כיועץ מיוחד לחברות הסטארט אפ על מנת להנחות אותן כיצד לבנות אפליקציות שתואמות לדרישות במערכת הבריאות.

לוגו FDA
מתוך אתר ה-FDA

במקביל בשנה האחרונה מסתובבת בשוק טיוטת ההנחיות של ה-FDA לרגולציה על תחום האפליקציות אך טרם פורסמו ההנחיות הרשמיות, ויש אפילו מספק אפליקציות או מכשירים שמתממשקים לסלולרי שכבר קיבלו אישור כאביזר רפואי.

פרשנים שונים מנסים לתהות מה תעשה כניסת הרגולציה האמרקאית לשוק הזה, ראשית יש הטוענים כי היא תגרום להתבגרות השוק, במובן זה שזה כבר לא יוכלו להיות שני ילדים בגראז' שמשחררים אפליקציה לאוויר ואח"כ מנסים להבין מה קרה. הרי שרגולציה יעילה תחסום את העולם הזה, ומצד שני תעלה את הביטחון של המשתמשים באפליקציות שכן אושרו שהן אכן יודעות מה הן עושות, ויכניסו גופים "כבדים" יותר לעולם הזה. לטעמי זה גם יאפשר לייצר אפליקציות שנוגעות בחלקים יותר מורכבים של עולם הרפואה, מתוך מחשבה שיתחייבו בדיקות ומחקרים ברמה מסוימת. ברמה גלובלית, האירופאים לא יפגרו הרבה, ובישראל, אם אני מכיר נכון פשוט יבחרו להסתמך בעיקר על הגופים העולמיים אם בכלל.

הרופא ירשום לך אפליקציה

מצד שני של עולם האפליקציות ישנן יוזמות להפוך את האפליקציה לכלי בידי הרופא לשיפור הטיפול בחוליו, קצת בדומה לתרופות. היוזמה הותיקה יותר, היא היוזמה הבריטית, במסגרתה בנה ה-NHS הבריטי רשימה של כ-500 אפליקציות מומלצות לשימוש עבור חולים, ומעודד רופאי משפחה להמלית למטופלים את האפליקציות הרלוונטיות שהן חינמיות או זולות יחסית. לצורך כך הקים ה-NHS אתר מיוחד ובו מרוכזות ההמלצות לאפליקציות השונות, ביניהם אפליקצה הסורקת ברקודים של מוצרי מזון ובודקת את האלרגנים בהם, אפליקציה המאפשרת לחולה לקבל את המידע של התיק הרפואי שלו לרשותו ועוד ועוד..

היוזמה האחרת היא של Happatique שזובעצם זירה בה אוצרים ומדרגים את אפליקציות הבריאות וכך מאפשרים לרופא להמליץ ולמלא מרשם אלקטרוני ולשלוח לינק לאפלקיצה לחולה, שלאחר מכן ניתן לעקוב אחר ההורדה שלה. בחודשים האחרונים החברה נמצאת בפיילוט בנושא, אך ההגיון מאחרויה אומר כי יש כל כך הרבה אפליקציות שהחולה יבקש את עזרתו של הרופא בבחירת האפליקציה, והרופא זקוק למערכת שתעזור לו להתמצא. החברה שנוסדה על ידי ארגון בתי החולים של איזור ניו יורק, יצרה גם שיטה לסיווג איכות של אפליקציות בריאות, ובדיקה שהן אכן עומדות בהבטחותיהן. מרשם אלקטרוני כזה, יחד עם רגולציה בחלט מדמה את האפליקציה לטיפול.

ההתבגרות של שוק האפליקציות, יהווה קפיצת מדריגה בתפקיד של הסלולרי בחיינו, יכולותיו והצמידות שלו לאדם למשך כל כך הרבה שעות ביום הופכים אותו לכלי הרפואי האולטימטיבי. בעצם המעקב הרפואי אחר החולה, עבר מהמרפאה לגוף האדם, שכן התקשורת הסלולרית והיכולת לייצר חיישנים קטנים ביותר הופכת את המכשיר הסלולרי למעבדה קטנה, ומוניטור רפואי נייד ביותר.

לסיום דוגמה רדיקלית לנושא, היא אישור ה-FDA לחיישן ביולוגי זעיר שניתן יהיה לשלבו בתרופות, וכאשר הוא יבוא במגע עם מיצי מערכת העיקול ישלח אות אלחוטי שייקלט במכשיר הסלולרי ויהווה וידוא ללקיחת התרופה. מדובר בפיתוח של חברת Proteus והוא ללא ספק ייקח את תחום ההיזמדות לטיפול בתרופות למקום חדש. אבל עד שיוטמע בתרופה הראשונה,ניתן לצקצק בלשון ולהגיד – מי ישתמש בזה. לטעמי, יש סיכוי רב שיוטמע בשל היתרונות הכה רבים לאדם ולמערכת בהיצמדות לטיפול.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.