ספיישל ASCO (כנס הגדול בעולם לתחום האונקולוגיה)

הכנס השנתי של ה- ASCO או בשמו המלא American Society for Clinical Oncology נחשב לכנס הגדול וככל הנראה החשוב בעולם בתחום הסרטן. רופאים, חוקרים, אחיות, חולים, עמותות וחברות תרופות כולם שמים פעמיהם לשיקגו למקום בו יוצגו ממצאים חדשים על טיפולים, טכנולוגיות, ניסויים ועוד בתחום הסרטן. חייהן של חברות תרופות וטיפולים יכולים להיגזר מהמתרחש בכנס, ולא פעם מניה של חברת תרופות תעלה בעקבות הצגה של נתונים מוצלחים בכנס, או מניה תתרסק עם הודעה על מידע שלילי. ככזה הכנס מושך תשומת לב משמעותית גם ברמה התקשורתית, וגם ברמת השיח ברשתות החברתיות.

על כן החלטתי להקדיש לכנס פוסט, לסקור קצת את המתרחש מכה כיוונים. לקראת הפוסט ניסיתי למצוא האם פורסמו מחקרים על נושא הרשת, האפליקציות הסלולריות או הרפואה הדיגיטלית הקשורה בסרטן. באופן שאותי מעט הפתיע השנה לא הוצגו מחקרים או אבסטרקטים בנושא, לעומת שנה שעברה בה היו לא מעט מחקרים בתחום.

אונקולוגים במדיה החברתית

התייחסות אחת מעניינת לנושא המדיה החברתית הוא מאמר מערכתי מאת ד"ר ארנס יונאס, רופא פעיל ביותר במדיה החברתית הקורא לרופאים לרדת מהגדר ולקפוץ לעולם המדיה החברתית. לטענתו זה גם מביא לו פציינטים, אך  א רק, כי זה גם מאפשר לו לחלוק מידע ולהפיץ מידע ראוי לחולים, שעל פי הסקרים משתמשים יותר ויותר ברשת כמקור מידע. המאמר לא מחדש הרבה, אך זה יפה לקרוא רופא המספר לחבריו שסיבות שלהם לאי כניסה למדיה חברתית הם סוג של תירוצים קלושים.

לשניים מרכזיים הוא מתייחס:

1. אין זמן – על זה עונה יונאס – באמת? הרי כל רופא משתמש במחשב באופן כה רב, קורא ועונה למיילים, קורא מחקרים ומידע מקצועי, עוסק בתיקים רפואיים ממוחשבים, אז כמה זה מורכב להוסיף כמה שניות של ציוץ המחקר שהוא קורא.. למשל?

2. מפחדים מטעויות פומביות – על זה טוען יונאס שמדובר בתירוץ מגוחך. הרי רופאים מרצים בפני קהלים גדולים, עונים על מיילים ובפורומים של חולים, מדברים עם מספר רב של רופאים…וגם בכל אל יש סיכוי לטעות, אז במה שונה המדיה החברתית? אני מסכים, ואני חושב שהיכולת לרופאים לשחרר מידע רפואי שהם רואים בו אמין, הוא כלי חשוב עבור חולים.

מה בטוויטר?

מעבר לתקשורת הממוסדת, כאשר סוקרים את הטוויטר והבלוגים בתחום הרפואה בעולם, חגיגה שלמה, מחקרים מצוטטים, מתוקצרים ומופצים בכל מיני כיוונים. גם מארגני הכנס עצמו פעילים ביותר בהפצת מידע ותקצירים, וגם מבקרים ו"מבקרים מרחוק" תורמים לדיון ולהתייחסות על מחקרים שונים. הבלוגר סטיבן שי  למשל ניתת באמצעות כלי מאוד מעניין, הנקרא symplur שפועל לנתח האשתגים בתחום הבריאות, מה קרה בשעות שלאחר הסרת האמברגו על גל המחקרים הראשון והמרכזי של הכנס. לפי הניתוח שלו היתה עליה בכמות הציוצים באופן משמעותי. ללא ספק ההד ברשתות החברתיות משפיע על התפיסה של הצלחות בכנס ועל חשיבותם הנתפסת של מחקרים.

ככלל בשלב זה ה-ASCO הוא הכנס הרפואי המדובר ביותר ברשת הטוויטר, למרות שיש כמה כנסים העוסקים בדיגיטל שמתקיימים במקביל ולרוב מייצרים קצב ציוצים גבוה בגלל הנושא.

הנה למשל הנתונים של Symplur נכון להערב (3.6) על ההאשתג asco13 שהוא הרשמי של הכנס.

#ASCO13

כמה נקודות לשים לב –

1.מספר הצפיות בציוצים שמסכם רק את 48 השעות האחרונות… מעל 22 מיליון..

2. המובילות של חברת רוש וג'ננטק (בפועל זו חברה אחת) מבחינת הנוכחות באזכורים. ללא ספק מתחבר למובילות שלהם בפיתוחים. וגם לפעילות יזומה ונכונה ברשת (על זה במהשך)

3. גם נוברטיס לא מתחמקת מהעולם הזה, אמנם אינה מוזכרת הרבה, אך ראו את כמות הצפיות בחברה ובמה שכתבה…

4. ניתן לראות כי רופאים בלוגרים משחקים אף תפקיד מרכזי בשיח

ג'ננטק באה לעבוד

יפה לראות כיצד חברת ג'ננטק התייחסה לאירוע בצורה מורכבת יותר מאשר רק לסמוך על שלל המחקרים והפיתוחים המרתקים שהוצגו בכנס. החברה שעושה פעילות מעניינת לאורך כל השנה, הפיקה סרטונים לכבוד האירוע, שמרה על פעילות טוויטר ראויה, שימור שיח עם בלוגרים, העברת מידע מעניין לא רק על התרופות שלהם, וערנות חברתית מעוררת השראה. מומלץ להסתכל ביוזר שלהם @genentech

והנה הסרטונים הנחמדים:

על ההיסטוריה והמסתוריות של חקר הסרטן

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=eyB6P51WFwA&feature=youtu.be&a]

השני על ג'ננטק שבאים לעבוד ב-ASCO:

[youtube=http://youtu.be/DJiC-Rvrs0k]

ובישראל, שקט וקצת דממה…מרבית הכינוסים הרפואיים לא מעוררים שיח משמעותי..כמט ולא במדיה החברתית זה בטוח… יהיה מעניין לעקוב אחרי – biomed שיהיה בעוד כמה ימים…


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.