משבר בתי החולים מזווית לא אנושית

משבר בתי החולים מזווית לא אנושית

הדיון הציבורי בשבוע האחרון במערכת הבריאות עסק במשבר החריף בבתי החולים בישראל. הנתונים זרמו, הסיפורים האישיים הקשים נשמעו בכל פינה, ובצדק דרשו מנהלי בתי החולים כסף נוסף למערכת על מנת להחזירה לתפקוד סביר. משבר התפוסה בבתי החולים הנו עניין שנתי, תמיד יש משבר בחורף, וזה לא נאמר על מנת לזלזל אלא להגיש שמדובר בבעיה לא פתורה. הבעיה האינהרנטית של המערכת, בישראל וגם בעולם שזה משבר שלא לגמרי פתיר רק בכסף – למה? כי, ואת זה כבר כתבתי כמה וכמה פעמים, הדרישה לטיפול רפואי גדלה בקצב מהיר מדי לזמני הכשרה של רופאים, אחיות, וליכולת לספק כוח אדם ומתקנים, ובפועל יש מחסור ויהיה גם במדינות שמבזבזות יותר מאיתנו.

אין ספק שצריך עוד תקציב, כי קודם צריך להגיע למצב נורמלי ולא מורעב. אבל אפשר לנצל את התקציבים הנוספים לעשות קפיצה קצת יותר נחשולית מהוספת כוח אדם אנושי ובינוי ספציפי בלבד, אלא הוספת טכנולוגיה לייעול התהליכים בבית החולים ויצירת יעילות מוגברת.

במקביל לסיפורים הקשים העולים ממערכת הבריאות ובתי החולים בישראל, הרי שבסן פרנסיסקו נפתח בית חולים UCSF חדש שיכיל 289 מיטות בשלושה מרכזים  – רפואה כללית, בית חולים לנשים ובית חולים לילדים. בית החולים נבנה במשך עשור, ועלותו עומדת על 1.5 מיליארד דולר. על פי הידיעות כ-50 מיליון דולר הושקעו רק במערכות המחשוב וה-IT בבית החולים. אז ברור שהציניים יאמרו – הוא חי באשליות, בחיים זה לא יקרה בישראל, 1.5 מיליארד דולר שווה ליותר מכל תוספת התקציב שהובטחה לוועדת גרמן. ועדיין אם נחשוב רגע, אולי זה לא חלום.

הדמיה של בית החולים
הדמיה של בית החולים

בית החולים של העתיד

מרבית הכתבות בנושא שפורסמו בעולם לא התפלאו שדווקא בסן פרסיסיקו, בירת האזור הטכנולוגי עלי אדמות בערך, נולד בית חולים כה טכנולוגי. בית החולים מאפשר לחולים מחשב טאבלט ליד כל מיטה, דרכו יוכלו לשלוט בטלוויזיה בחדר, אבל גם לשוחח עם הרופא באופן מרוחק, לצפות בתוצאות הבדיקות שלהם בזמן אמת, ואף להזמין את האוכל שלהם, או ליהנות ממוזיקה וסרטים. גם הצוות הרפואי מצויד במערכות המאפשרות להם לצ'וטט באופן מאובטח במערכות מסרים מידיות, להעביר מידע רפואי מאובטח מאחד לשני ועוד.

גולת הכותרת יש לומר היא העסקתם של  25 רובוטים עצמאיים שישמשו בתפקידים כגון הובלת תרופות בבית החולים, הובלת אשפה, כביסה, ושליחויות שונות בבית החולים. הרובוטים, ששמם TUG® ושאינם חדשים במיוחד למערכת הבריאות, ומשמשים בכמויות קטנות יותר ב-110 בתי חולים בעולם, הם בעצם ניידת על גלגלים המסוגלת להתנייד באופן עצמאי בבית החולים. על פי החברה הרובוטים כבר נסעו מעל מיליון מייל מבצעים מעל 50,000 שליחויות בשבוע.

הרובוט מכיל מגירות להעברת תרופות ובדיקות בין המעבדות ובית המרקחת לבין המחלקות, הוא מסוגל לסחוב עגלות כבדות של כביסה ואשפה, חלקה מסוכנת. הוא מתנייד עצמאית, לאחר שהוא מקבל את משימתו ומסוגל לנווט ולעצור אם ישנם מכשולים בדרך. הוא מאפשר סגירה של התרופות כך שרק עם קוד או באופן ביומטרי הוא נפתח בצד השני של השליחות.

הרובוטים הם פרי פיתוח של חברת Atheon והם זוכים לכיסוי חיובי ביותר. יתרונותיהם בהיותם עצמאיים, והם יוכלו לעבוד באופן רציף ללא הפסקות. יש גם דרך לחלץ אם הם בטעות נתקעים במקום כזה או אחר. בבית החולים החדש חילקו את הרובוטים למחלקות השונות הקובעות את המשימות של הרובוט ושולטות על התעסוקה שלו.

מנהל הרפואי של  בית החולים UCSF Bayside, ד"ר סת' בוסקר מסביר שהטכנולוגיה נועדה לאפשר לצוות בית החולים להתרכז בפעילות החשובה באמת, והיא הטיפול בחולה, הטכנולוגיה לא נועדה להחליף את הצוות הרפואי אלא להקל עליו. הוא טוען למשל שהרובוטים הללו יוכלו לשחרר חלק מהמשימות הנעשות על ידי האחיות ולשחרר אותן לפעילויות יותר חשובות מאשר שליחויות של תרופות ובדיקות מעבדה.

רופא מרחוק, אבל קרוב

לא רק רובוט חלוקה קיים כיום במערכת הבריאות. רובוט נוסף שפועל במערכת וכבר החל לעבוד במספר בתי חולים הוא רובוט המאפשר לרופא לטפל מרחוק בחולה לשוחח איתו ולעשות סיבוב במחלקות. Vgo מאפשר לרופא להסתובב במחלקה ולדבר על החולים ללא נוכחות פיזית. בימים כאלה של טירוף מערכות זהו כלי שיכול להוות אפשרות לכוח עזר לצוותים בבתי החולים, ואפשרות לתת עוד גיבוי.  הרובוט הזה עשה לפני כמה שנים הרבה והיום הוא ככבר זמין באופן מסחרי שוטף. שילוב של עוד מערכות לא אנושיות העושות שימוש ביכולות רובוטיות, יכולות לסייע בהפחתת הצורך בכוח אדם, וכן ניצול יעיל יותר של המשאב האנושי.

הראש של Vgo
הראש של Vgo

לא ברורה עדיין רמת החיסכון הכספי של השימוש ברובוטים הללו, אבל חייבים בתחום הזה של היחלצות ממשברים עמוקים במערכת הבריאות להשתמש בחשיבה חדשנית על מנת לייעל כמה שיותר את הפעילות ולהכין את עצמינו לזמנים יותר רחוקים, ולא "רק" לשפוך כסף למערכת.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.