זה קורה: מטופלים מקבלים גישה מלאה לתיק הרפואי על פי חוק בארה"ב

זה קורה: מטופלים מקבלים גישה מלאה לתיק הרפואי על פי חוק בארה"ב

ב-5 לאפריל 2021 מתחילה מהפיכה משמעותית בגישה של מטופלים למידע הרפואי שלהם, לא באמצעות אקטיביסטים, או רק רצון טוב והבנה של המערכת, אלא בכניסה לתוקף של הוראות חוק פדרליות האוסרות על ספקי שירותי בריאות וחברות העוסקות במערכות מידע ברפואה לחסום מידע רפואי מתיקם הרפואי של המטופל בפניו אם ירצה לקבלו או להורידו באמצעות אפליקציות צד ג'. שאני מדבר על גישה, מדובר בגישה רדיקלית, כל מה שקיים בתיק – כולל תרשומות רופא ועוד. זוהי מהפיכה שמתבשלת כבר עשרות שנים, באופן יחסי אין אף אחד שמתנגד לה, ועדיין איכשהו היא לא מתרחשת, לטעמי בגלל התנגדות סמויה לשינוי במאזן הכוחות והתקדמות לקראת הגישה ההשתתפותית ברפואה.

קצת היסטוריה והקשר

בשנת 1973 פורסם על ידי ד"ר באד שנקין MD וד"ר דיויד ורנר PhD., מאמר בניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין, המתאר באופן מעניין 4 בעיות יסוד שיוצרות חווית מטופל לא טובה וחוסר שביעות רצון: שימור איכות הטיפול ברמה גבוהה, יחסי מטפל מטופל משביעי רצון באופן הדדי, הבטחת רצף טיפול והימנעות מבירוקרטיה מיותרת. ועל כל הבעיות הללו, טוענים הכותבים, ניתן יהיה להקל אם למטופל יהיה עותק מלא של תיקו הרפואי. באותם שנים מאמצת האגודה של בתי בחולים בארצות הברית את מגילת זכויות מטופל ובתוכה סעיפים המקנים למטופל זכויות בהם ניתן להבין שיוכל לקבל את המידע… אבל זה לא הספיק.

הצעה כביכול פשוטה בת קרוב ל-50 שנה שמתחילה להתממש עולמית כעת. לאורך השנים שאני עוסק בנושא, מעטים הם הרופאים שהתנגדו אליה באופן משמעותי, מעטים הם קברנטי מערכת הבריאות (בישראל) שהתנגדו אליה או טענו שהיא מסובכת מדי, ועדיין, בישראל היכולת לקבל עותק מלא (לא תקציר או חלקים נרחבים) אינה בנמצא, בטח שלא ללא תשלום ובאופן פשוט ואלקטרוני.

לוגו Open Notes ארגון המקדם שקיפות המידע הרפואי של מטופלים
לוגו Open Notes

אבל מסתבר שזה לא מספיק, ויש הרבה שאלות וטענות ותהיות סביב מתן גישה מלאה למטופלים לתיקיהם הרפואיים, זה קצת מפתיע נכון.

נחזור לארה"ב, עברו עוד כמה שנים ובשנות ה-90 החלו למחשב את התיקים הרפואיים, צעד משמעותי, שאמור באופן עקרוני להקל על היכולת לחלוק את התיק הרפואי עם המטופל, אך בפועל התיקים הרפואיים הממוחשבים לא פותחים את המידע הזה, להיפף כמעט, הם גרמו לו להיות מאוד מבוזר, לא מתואם וכו (בעיקר בארה"ב) אבל גם בישראל זה לא לגמרי סגור על עצמו בין המוסדות. ב-1996 מועבר חוק הפרטיות ברפואה האמריקאי (HIPAA), ובו עוד חלק מהבעיות יורד, כאשר מוטלת החובה לתת למטופל את המידע.. זה מקל אבל עדיין לא ממש ייצר נגישות.

כתוצאה מהתפתחות התיקים הממוחשבים והחוקים נוצרו הפורטלים לחולים, שהם בעצם הפיתרון הנפוץ עד היום, מקום בו המטופל פוגש חלקים מתיקו הרפואי על פי החלטת הגוף הרפואי, החל מסיכומי ביקורים, תוצאות בדיקות ועוד. בהמשך נכנסו פעילים לזכויות מטופלים לתמונה ולדרישה לאפשר כניסה מלאה לתיקים הרפואיים, התיק הוא של החולה אז למה שלא יקבל אליו גישה מלאה. הם קראו לזה Dam data – שזה כפל לשון באנגלית, וגם ראשי תיבות של Data about me.

שיר על הזכות לקבל את המידע שלי – Dam Data

בשנת 2010 מגיעה לעולם התנועה שמעתה תוביל את רעיון הגישה החופשית ותשקיע מאמצים רבים על מנת להוריד חסמים ולהוכיח באופן יותר מסודר את הערך של הגישה לתיקים רפואיים – Open Notes – שמתחילה במחקר משמעותי ראשון עם 105 רופאים ו-20,000 מטופלים על ההשלכות של פתיחת התיקים הרפואיים. תוצאות הניסוי שעשו טובות. מרבית הרופאים לא מציינים שינוי משמעותי בעומס העבודה, מעטים הם המטופלים שמרגישים בלבול או דאגת יתר לאור החשיפה שלהם למידע הרפואי הבלתי מעובד, ורבים מהמטופלים מועצמים, מרגישים שליטה ואף שיפור בהיענות לטיפול. התוצאות מפורסמות בכתב העת Annals of Internal medicine ובעקבות זה עוד ועוד מערוכת בריאות מאמצות את התפיסה – לפתוח את התיק.

תוכנית הבריאות של אובמה מרחיבה את הנושא, ומכניסה לתוך המאמץ הענק של אובמה קר למחשב את התיקים הרפואיים – את נושא השימוש המועיל – Meaningful Use – שבוא גם לאפשרות של מטופל לקבל את התיק הרפואי שלו יש תפקיד, וכן מוכנס הכפתור הכחול שמסמל למטופל שבלחיצה עליו יוכל להוריד בקלות העתק של תיקו הרפואי. מערך הטיפול הרפואי הענק של ותיקי צבא ארה"ב מאמץ את הכפתור ורמחיב את הכלול בו כי הוא מסיף יכולת להוריד ולשתף את התיק הרפואי.

בהמשך Open Nots מקדמים את פתיחת התיקים הרפואיים גם לאנשים הלוקים בהפרעות פסיכיאטריות ומראים כי אין הדבר גורם לנזקים, כמו גם מקדמים את התפיסה כי למטופל יש מקום גם להציע עריכה ותוספות משלו לתיק הרפואי. פעולה שאולי נשמעת מופרכת, אך מחקרים מראים שמטופלים טובים מאוד בבקרת איכות של תיקם הרפואי ויודעים למצוא ולתקן בו טעויות של הרופאים. התנועה של Open Notes גדלה ומתרחבת וכיום מעל 54 מיליון אמריקאים יכולים לגשת אל התיקים הרפואיים שלהם כ-18 אחוז מהמטופלים.

מפת ארצות הברית והגופים שמשתפים מידע רפואי  של מטופלים במסגרת Open Notes
מאתר אופן נוטס

ומה עכשיו – מתנועה ציבורית לחקיקה פדראלית

מה שמתחיל היום, הוא בעצם אבן נוספת באכיפה הקשורה לחוק שנקרא The 21st Century Cures Act שחוקק סופית בשנת 2016 (משהו טוב ממשל טראמפ) ומטרתו המרכזית היתה לעודד ולייצר שינוי בדרך שבה מאשרים ומפתחים מוצרים רפואיים ולהאיץ את החדשנות בתחום לטובת המטופלים. החקיקיה מגבירה את המעורבות של מטופלים גם בתהליכי הפיתוח והייעוץ בתחום פיתוח תרופות וטיפולים ב-FDA, שיפור ושדרוג מערכים של מחקר קליני ולהאיץ מסלולי אישור ופיתוח של תרופות.

בתוך החקיקה הזו ישנו סעיף המדבר על מניעת ההגבלה של מידע רפואי מלהגיע למטופלים גם בעזרת אפליקציות צד ג' מספקי שירותי רפואה וחברות של טכנולוגיות רפואיות. החוק היה אמור להיכנס לתוקפו לפני שנה, אך יישומו נדחה בשל מגיפת הקורורנה על ידי משרד הבריאות האמריקאי. והיום הדחיה נגמרה, לא הוצעה הודעת דחיה נוספת והנה Open Nots הופך לחוק.

מדובר בשינוי יסודי של תפיסת הבריאות לטעמי, ואני פועל כבר שנים על מנת שגם בישראל יעשו את אותו שינוי. היכולת לקבל התיקים הרפואיים המלאים גם באמצעות אפליקציות צד ג' נותן למטופל את היכולת לעשות שימוש הרבה יותר נרחב במידע הרפואי שלו, משחרר אותו באופן דרמטי מספק השירותים הרפואיים שלו ומשחרר גם את המחקר והידע הצבור בתוך התיקים הללו.

מקריאה על הנושא נראה שענקיות הטכנולוגיה מחכות ומפתחות כלים לצורך הדבר מזה זמן, ויש כאן בסיס לשינוי דרמטי גם ביחסי מטפל מטופל. בימים האחרונים מדברים על כך לא מעט בתקשורת הבריאות האמריקאית, ונראה כי רופאים וספקי שירותים יזדקקו כעת לכל התובנות והידע שנצבר על ידי אלו שפועלים כך כבר שנים בחסות Open Notes. ישנם מעט מאוד יוצאים מן הכלל המאפשרים לא לתת את המידע, והם נוגעים לשיקולים של אבטחת מידע, פגיעה בפרטיות המטופלים, בעיות טכניות ו/או מהותיות שאינן מאפשרות לתת את המידע, סך הכל 8 נקודות שמאפשרות לשחר את ספק המידע מלתת אותו.

המידע הכלול תחת החוק כולל:

  • consultation notes – תיעוד ייעוצים
  • discharge summary notes – סיכומי אזפוז
  • history & physical – היסטוריה ובדיקות גופניות
  • imaging narratives – פיענוח דימות
  • laboratory report narratives – פיענוח בדיקות רפואיות (כולל הערות אם יש) קרי אם הרופא.ה כתבו פרשנות
  • pathology report narratives – בדיקות פתולוגיות והסברים או מידע שהפתולוג או הרופא.ה כתבו
  • procedure notes – סיכומי הליכים והערות הרופאים והרופאים בנושא זה.
  • progress notes

ספקי המידע שלא ישחרר את המידע צפויים לסנקציות על פי החוק, אך אלו עדיין לא נקבעו בתקנות שאמורות היום לצאת, ויש גם לא מעט חששות לפרטיות המטופלים והשתוללות המידע בקרב חברות וספקים שאין להם את רמות האבטחה והיכולת לטפל במידע רגיש שכזה. מצד אחד יש כאן איום על בתי החולים וחברות התיקים הרפואיים הגדולות, אך צריך לומר, זוהי גם הזדמנות שלהם לתת שירותי מידע מתקדמים תוך ניצול אמון והידע שצברו עד היום. נראה לאן זה יוביל.

חג למטופלים המועצמים

בעולם בו התיקים הרפואיים שלנו הופכים למפוזרים ומבוזרים יותר ויותר, בטח בארה"ב, אבל אפילו כאן במדינתנתו הקטנה, היכולת של האדם הפרטי לנהל בעצמו במקום אחד את התיק שלו ולדעת מה הרופא כתב, לשלוט במידע היא חשובה ביותר. היא מסייעת, כך על פי המחקר, דווקא להוריד חרדה, לספק תחושת שליטה ומסוגלות ואף להיצמד יותר לטיפול הרפואי.

היא גם תאפשר למטופלים להשתתף בעוד ועד מחקרים על מנת שהמידע שלהם יוביל לתועלת, יהיה פתוח לחוות דעת נוספות ולשיפור בטיפול הרפואי שלהם ולמערכת היחסים עם הרופא שלהם. בקיצור, כמו שרואים אני שמח 🙂

רגע לפני שכולם אומרים, ברור שיהיו מטופלים שלא רוצים, ולכן לא צריך לחייב מטופל, אבל כן לתת את אפשרות הבחירה למי שכן.

ובישראל?

עדכון מידע:

תודות לתגובה בבלוג, מסתבר שמדרג הבריאות החל בתהליך זה ואף נתן תאריכי יעד לאפשר למטופל לקבל את כל המידע המובנה והלא מובנה בתיקו הרפואי – זה התחיל לפני שנתיים במתן כל המידע המובנה, ואמור היה לתת מידע לא מובנה החל מתחילת הקורונה.

מבטיח לבדוק ולעדכן לפחות מהניסיון עם אשתי שהתמודד עם מחלת הסרטן, המידע לא היה זמין בתיק האישי… אבל נראה


3 thoughts on “זה קורה: מטופלים מקבלים גישה מלאה לתיק הרפואי על פי חוק בארה"ב”

  • 1
    ביני on אפריל 5, 2021 הגב

    רק לציין שבמכבי אתה יכול לבקש את התיק הרפואי המלא שלך בלחיצת כפתור באתר האונליין ובחינם.
    בנוסף, המדינה כבר הוציאה תקנה של בריאות בכף ידך שהקופות מתיישרות בהתאם לה.

    • 2
      אורי גורן on אפריל 6, 2021 הגב

      תודה על העדכון. באופן מוזר בהחלט לא הייתי מודע לכך. וגם בתיק הרפואי שלי בקופת החולים לא ראיתי את המידע הלא מובנה, למרות שעל פי החוזר זה כבר אמור להיות שם.

  • 3
    מאשה on אפריל 6, 2021 הגב

    מי שכתב לגבי מכבי, לא צודק.
    המידע הזמין באתר הוא חלקי בלבד, והאפשרות לקבל את המידע היא רק על ידי הדפסתו, וזה עולה לא מעט כסף
    https://www.maccabi4u.co.il/13136-he/Maccabi.aspx

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.