כך תמנעו ממלכודת "החפץ המנצנץ" בטרנספורמציה דיגיטלית

כך תמנעו ממלכודת "החפץ המנצנץ" בטרנספורמציה דיגיטלית

הפעם בבלוג שוב פוסט אורח. לפני כשנתיים וקצת הצטרפתי לצוות הדיגיטלי הגלובלי של טבע (אז הוא עוד לא היה גלובלי לגמרי) אותו מוביל טימותי וויט, סגן נשיא ומנהל הדיגיטל המסחרי בטבע. בשנים הלו עבדנו רבות עם המדינות של טבע על מנת לייצר תפיסה אסטרטגית ומפת דרכים שתסייע בטרנספורמציה דיגיטלית מסחרית של טבע. בתוך התהליכים הללו אנחנו משתמשים בכל מיני כלים על מנת לסייע בחשיבה ובמיקוד העסקי הנכון. שבוע שעבר פרסם טים מאמר קצר ויעיל על הכלים והנקודות המרכזיות בתהליך, וברשותו אני מתרגם את המאמר גם לעברית כי לטעמי אלו כלים מאוד יעילים בחשיבה האסטרטגית אודות טרנספורמציה דיגיטלית.

ועכשיו לתרגום:

טרנספורמציה דיגיטלית של התהליכים המסחריים בחברות מדעי החיים לוקה פעמים רבות בבעיית "החפץ המנצנץ". כל טרנד טכנולוגי חדש מוצא את דרכו, בסופו של דבר, למצגת של יועץ או להרצאה בכנס עם טענות חד-משמעיות: "הטרנד הזה ישנה לחלוטין את המודל העסקי של חברות התרופות". מנסיוני האישי לפחות, טרנספורמציה היא לרוב הרבה יותר עניין של יצירה והפעלה של העסק על בסיס יסודות חדשים ופחות חיפוש לא ממוקד אחר יתרון תחרותי באמצעות טכנולוגיה או יוזמה יחידה.

טימותי וויט
טימותי וויט (מתוך פרופיל הלינקדאין)

אותם יסודות ותהליכים, כמו אימוץ אורח חיים בריא, הם לפעמים קשים להנעה אך לאחר זמן ותרגול הופכים לשגרה החדשה והתוצאות גם הן מתחילות להופיע. למרות שזו אינה רשימה ממצה של כל הנושאים אליהם יש להתייחס, הנה כמה יסודות ודרכי חשיבה המאפשרים לייצר ערך אמיתי לעסק בתהליך של טרנספורמציה דיגיטלית.

"זו מערכת יחסים לפני הכל"

כל מודל עסקי ואסטרטגיה עסקית של חברות התרופות צריכים להיות מושתתים על יצירת מערכת יחסים מקצועית משמעותית עם הלקוחות. זו העבודה שנציגי מכירות של חברות התרופות עשו ועושים במשך שנים. בעולמות הדיגיטליים, זה הולך לאיבוד כאשר מתרכזים בשיגור הודעות מייל גנריות לרשימות תפוצה, או בביצוע אופטימיזציה של אחוזי ההמרה באמצעות טכנולוגיות ענן מתקדמות. תעשיית מדעי החיים צריכה ללמוד מתעשיות אחרות, החושבות באופן של מערכת יחסים עם הלקוח לפני הכל.

יש לנצל טכנולוגיות וחשיבה דיגיטלית להתאמה של שירותי "עשה זאת בעצמך" ללקוח ומתן חווית לקוח אחידה וטובה בכל הערוצים , בכדי לייצר מערכת יחסים עם הלקוח בעת שיווק מוצרים. כאשר עושים זאת בצורה טובה, גישות אלה מאפשרות מודלים עסקיים יעילים יותר כמו גם ושיפור בחוויית הלקוח. לפני שמבצעים השקעה בטכנולוגיה/פרויקט דיגיטלי/ת חדש/ה שאלו את עצמם "האם זה יבנה מערכת יחסים וחוויות לקוח עדיפה לשני הצדדים?" אם אתם לא בטוחים עדיין, אולי כדאי שתחזרו שוב לשולחן השרטוטים.

ארבעה מפתחות לתוכן מוצלח בטרנספורמציה דיגיטלית

"תוכן הוא המלך/ה" זו אחת התובנות וההמלצות החשובות בפעילות דיגיטלית. עם זאת, מה שהמשפט הזה לא מסביר, הוא כיצד להמליך את התוכן, כלומר כיצד להפוך אותו למוצלח ומצליח. אחד המפתחות החשובים הוא לזכור את 4 המ'מים (The 4 E's): מרתק (Engaging), מרגש (Emotional), מהנה/משעשע (Entertaining), ומחנך/מלמד (Educational). חברות הפארמה נוטות ואף מתמחות ביצירת תוכן חינוכי, זה הבסיס. אך בעולם הדיגיטלי אם השירות או התוכן שלכם לא עונה על לפחות 2 מהמפתחות הללו, הלקוח יעזוב אותו ואתכם יחסית מהר. טכנולוגיה כאן אינה הפתרון, היא רק דרך לסייע, ולתמוך בתוכן.

לחשוב מהעתיד להווה (Future Back)

זה דיי פשוט להיתקע בחשיבה על הזמן הקרוב, כאשר נכנסים לתהליכי התכנון הסטנדרטיים בתאגידי הענק, ולשכוח להסתכל על מה יביא יותר ערך בטווח הארוך בטרנספורמציה דיגיטלית. אחת הדרכים להימנע מחשיבה קצרת טווח היא להשתמש קצת בחשיבה עתידנית. לנתח טרנדים נוכחיים בהתנהגות הצרכנים והטכנולוגיות שנמצאות בשימוש, להסתכל 3-5 שנים קדימה ולצייר תמונה מועדפת בדבר השאלה כיצד ייראה הארגון אם אנחנו רוצים לנצח במציאות העתידית החזויה. בתהליך הזה יש לזכור את שני העקרונות הראשונים שהוזכרו פה, ואז לחזור להווה ולהתחיל לתכנן מה צריך לעשות מחר בבוקר כדי להגיע אל התמונה הזו. מה שהתרגיל הזה נותן הם בעצם קריטריונים ברורים ועסקיים להחלטה מה מקדם אותי ליעד ומה לא, ובכך להימנע מטכנולוגיות נוצצות אך בלתי יעילות למטרה.

מפת העתידים האפשריים בטרנספורמציה דיגיטלית
From LinkedIn -published by Janine Nal

ההתקדמות הטכנולוגית שנעשתה בעשור האחרון השפיעה באופן דרמטי על המודלים המסחריים בעשור האחרון, ובהתחשב בשנה האחרונה והדרמטית 2020, ההשפעה הטכנולוגית רק תגדל בשנים הבאות. דווקא בגלל זה חשוב עוד יותר לדעת להבדיל בין תפל לעיקר כאשר בוחרים אילו פעולות וטכנולוגיות תורמות לטרנספורמציה הדיגיטלית האמיתית של הארגון ואלו הם יותר חפצים מנצנצים שנחמד לרכוש אותם אבל אין להם ערך משמעותי.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.