זמן שאול? – חברות תרופות והטיימליין של פייסבוק

זמן שאול? – חברות תרופות והטיימליין של פייסבוק

זה קרה בסוף מרץ, פייסבוק השתנתה שינוי יסודי עבור מותגים עת נחשף הטיימליין של המותגים. מאותו רגע ואילך הרשת, בייחוד אלו העוסקים במדיה חברתית למחייתם, עסוקים בפיענוח של החיה החדשה ובתלונות על חסרונותיה לעומת הנהוג קודם. אין להתרגש יתר על המידה מתלונות אלו, הן עניין שבשגרה עבור שינויים של פייסבוק. השינוי בטיימליין מביא עמו מספר שינויים שעבור חברות תרופות הם משמעותים. ארצה לסקור כאן את השינויים הללו.

1. תיוג עמודים שחברים רואים – הסכנה המהותית ביותר כעת לחברות תרופות הוא החלק בו אתם רואים על בטיימליין של המותג את מה חברים שלכם כתבו על העמוד (באמצעות תיוג) ולכן זה נראה כחלק מהטיימליין. זהו כאב ראש משמעותי לחברות תרופות כי בדיוק במקום הזה עלולים לדבר על נושאים שאינם חוקיים עבור חברת התרופות, והן מצידן לא יכולות לשלוט על כך. פתרון? את האמת אין לי מושג, זה פשוט לא בשליטתן.

2. חוקי המשחק – חברות התרופות הרבו להשתמש בטאב הנחיתה של העמוד ככלי מחייב ואמצעי לקריאת התקנון של העמוד. כעת, נעלמה היכולת וגם אנשים שלא קראו אותו יוכלו להגיב על העמוד, וזה עלול לייצר עבורן כאב ראש.

3. חסימת אפשרויות פעולה (White listing) – חברות הפארמה הן עדיין מהיחידות שיכולות לבקש מפייסבוק את האפשרות לחסום פעולות פייסבוק מסוימות – כגון תגובות – ומסתבר שבאופן עקרוני האפשרות הזו נשמרת עדיין עבור חברות התרופות.

4. דפי תרופה – דפים העוסקים בתרופה ספציפית מאפשרים מזה זמן להוסיף אזהרת בטיחות המלווה את הגולש בעמוד בכל האינטראקציה – האפשרות הזו נשמרת לחברות התרופות. להזכיר שבישראל לא ניתן לעשות עמוד לתרופות מרשם בשל האיסור הגורף של משרד הבריאות בנושא.

Topic - Facebook

5. מסרים ישירים – הכלי החדש מהאפשר לגולשים לפנות ישירות למותג, ובכן, חיסרון ויתרון. בעוד שתגובות בעמוד שהיו מדברות על שימושים לא מותרים היו נמחקות, כאשר מדובר בפניה ישירה, חברות התרופות יזדקקו לענות עליהם, וזה מצריך תהליך המשלב את מחלקת הרפואה של הארגון ועוד. החיסרון הוא בהפעלת המערכת, היתרון הוא בכך שזה עשוי לחסוך את הפומביות של חלק מהנושאים.. ועל כן תלוי מאיזה כיוון אתם לוקחים את זה.

פייסבק, כן או לא?

עם כן, השאלה הנשאלת, האם בחרות התרופות יתרחקו עוד יותר מפייסבוק לאור השינויים, או לחילופין יקפצו פנימה. בשלב זה עדיין מרבית העמודים של חברות תרופות התרופות ברשת החברתית הן של החברה ולא של תרופה ספציפית, מה שמקל במעט את השאלה. האם חברות התרופות יתקרבו? ובכן השאלה נשארת פתוחה בדיוק כמו לפני המעבר.

מאז המעבר חברת התרופות יאנסן הודיעה על סגירת העמוד שלה לפסוריאזיס, עמוד שנחשב עד היום דגל חיובי. בהודעתה טענה החברה כימדובר החלטה של משאבים שכן כמות המחיקות והזמן שהודקע בניהול הפך אותו ללא יעיל עבורן. הספקולציות ברשת רבות, ואני תוהה מה יקרה הלאה, אין ספק שאלו שרצו ללפרוץ גבולות ימשיכו, ואלו שרוצים לסגור את הנושא, ישתמשו בכך ככלי משמעותי.

להערכתי, הסיפור הזה יגיע לבסוף לנקודה בה חברות התרופות ייאלצו לעשות מעשה ולקחת סיכונים, במקביל מערכת הרגולציה לא תוכן לעמוד לעד מנגד והיא תיאלץ לשחרר מעת מהבלמים הקיימים בפרסום רגיל, זו לא תהיה רגולציה למדיה חברתית, אלא פשוט שחרור עקבות הקיימות לכל נושא. שחרור זה יצריך מחברות התרופות אחריות גדולה עוד יותר, על מנת להצדיק את השותפות שהן רוצות בשיחה ברשת.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.