התרופות הדיגיטליות מגיעות לוול-סטריט

14. יולי 2019 כללי 0
התרופות הדיגיטליות מגיעות לוול-סטריט

ההנפקה הקרבה של חברת ליבונגו (Livongo) המתמחה במתן טיפול לא תרופתי באמצעות מד סוכר ושינוי התנהגות בסוכרת, לחץ דם והשמנה, מהווה את הטסט הראשון המשמעותי בבורסה האמריקאית לחברה שמציעה "תרופות דיגיטליות" – שהנו החלק שאותי אולי הכי מעניין בתוך מרחב הבריאות הדיגיטלית. הצלחת ההנפקה תסמן ראייה חיובית של המודלים העסקיים, של בסיס הפטנטים וכו' ולטעמי תדחוף קדימה שותפויות ואפשרויות חדשות.

בדומה להנפקות אחרות שהכניסו תחומים דיגיטליים לוול סטריט (ע"ע פייסבוק וכו'), הצלחה יוצרת התלהבות וכניסה רחבה יותר, ההנפקה של ליבונגו מגיעה אחרי כשלוש שנים של עצירה יחסית בהנפקות של חברות בריאות דיגיטלית.

לוגו ליבונגו מתוך אתר החברה

תרופות דיגיטליות?!

תרופות דיגיטליות (Digital Therapeutics) הנו תת תחום של הרפואה הדיגיטליות בו מנסות חברות שונות להשפיע על מחלות, בעיקר כרוניות, באמצעים שאינם כימיים המבוססים על שינויי התנהגותי בעיקרו, לרוב באמצעות תוכנה משולבת סנסור או בלעדיו. זה נשמע כמו כל אפליקציה ממוצעת, רק שלרוב החברות הללו, שהן רציניות יותר מ"כל אפליקציה", מבצעות ומפרסמות מחקרים משמעותיים יותר, ורובן מקבלות אישור רגולטורי לטענה הקלינית שלהן – שיפור רמות סוכר בסוכרת, ירידה בלחץ דם, כאב וכו.

יש חברות רבות בתחום, היותר ידועות בתחום הן Livongo, Omada Health , Pear Therapeutics ו- Akili. לכולן המכנה המשותף שציינתי מעלה, אך כל אחת מהן לוקחת את הנושא בצורה מעט שונה.

הכיוון הזה של הרפואה הדיגיטלית הוא לטעמי אחד המעניינים אותי, כפי שציינתי, מכיוון שהוא מהווה התפתחות גדולה בחלק הטיפולי של מטופלים, לאחר מגוון של טכנולוגיות מאוד משמעותיות בתחום הדיאגנוסטי, המחקרי ועוד. כמו כן, ואולי זה בשל הרקע שלי בחברות תרופות, הוא נראה לי אחד המעניינים ביותר עבור חברות תרופות עצמן.

ערכת מוצרי ליבונגו - מד סוכר, אפליקציה ומשקל
ערכת ליבונגו מתוך אתר החברה

לא רק אני חושב כך, עסקה של 300 מיליון דולר, במסגרתה משלמת חברת התרופות Otsuka לחברת התרופות הדיגיטלית Click Therapeutics  לצורך פיתוח משותף של טיפולים לדיכאון. קליק מוכרת כחברה המפתחת תוכניות בעלות ערך ערך קליני טיפולי. והסכום המשולם לצורך פיתוח טיפולים לדיכאון מראה את הערך והגדול של הסיפור.

מעבר לעסקה זו, נמצאות השקעות שונות של חברות תרופות בתחום, כגון ההשקעות של פייזר ונוברטיס בחברת Akili המנסה לפתח משחקי וידאו לטיפול ב-ADHD.

עסקה נוספת בעלת גוון ישראלי היא ההשקעה ושיתוף הפעולה של סאנופי עם חברת Happify העוסקת בתחום ההתמודדות עם דיכאון וחרדה, ופנתה בתחילה בעיקר לארגונים וחברות ביטוח.

ישנן עוד חברות ישראליות שנכנסו לתחום הזה בכיוונים שונים – בהן Hello Heart שגם היא עוסקת בשיפור הטיפול בסוכרת, לחץ דם ורפואת לב. וכן חברת Rmdy המציעה פלטפורמה לבניית תוכניות שכאלה עבור ארגוני בריאות וחברות תרופות.

ככלל דוחות המסקרים את התחום מראים תחזית שתחום התרופות הדיגיטליות יגיעה להכנסות של קרוב למיליארד דולר לשנה בסוף 2024, אך לטעמי זו הערכת חסר, בטח על בסיס המספרים וקצת הגדילה שמציגה ליבונגו לקראת ההנפקה.

אז מי זו ליבונגו

ליבונגו מספקת תכנית לשיפור איזון הסוכרת שאינו כולל טיפול תרופתי, אך בשלב זה לא אמור להחליף טיפול קיים. במסגרת תכנית הטיפול ליבונגו מספקת מד סוכר דיגיטלי למדידות סוכר לאורך היום, כך שהנתונים מהווים את הבסיס לעצות רפואיות מותאמות על מנת לשנות את ההרגלים ולשפר את המצב הבריאותי. בנוסף ניתן שירות של מאמנים ויועצים רפואיים על מנת לסייע בטלפון גם.

התוכנית הראתה נתונים מאוד מרשימים במחקרים לגבי יכולתה להוריד את מדד ה-HbA1C בצורה משמעותית, כמו גם הורדה בצריכת שירותי בריאות וביקורים במרפאה. כיום החברה מספקת תכניות רחבות יותר גם לטרום סוכרת, לחץ דם, איזון שומנים והרזיה. וכמובן מרחיבה כל העת את יכולתה בתחום ניתוח הנתונים ומתן מענה מדויק.

סרטון המתאר את השירות של ליבונגו

ליבונגו מציגה נתונים מעניינים

הנתונים שחשפה ליבונגו לקראת ההנפקה יוצרים תמונה מעניינת, וגם שאלות שיש לשאול לגבי המודלים העסקיים.

ליבונגו מציגה צמיחה משמעותית בהכנסות שנה אחר שנה, החברה הכניסה 68.9 מיליון דולר ב-2018 לעומת 30.9 מיליון דולר בשנה שקדמה לה. מודל התשלומים של ליבונגו הוא מודל מנוי, מה שמייצר זרם הכנסות יחסית קבוע ויציב, שזה עניין חיובי. עם זאת במקביל לגידול בהכנסות החברה גם הגדילה את ההפסדים שלה, כאשר ב-2018 הפסידה 33.4 מיליון דולר לעומת רק 16.9 מיליון דולר ב-2017.

החברה צופה שההפסדים יימשכו בתקופה הנראית לעין לאור הצורך בהשקעה רחבה לשיפור השירותים והרחבת בסיס הלקוחות.  בתהליך הצמיחה שלה ליבונגו גם רכשה שתי חברות בסכומים של עשרות מיליוני דולים, בהם חברה המתמחה בהעלאת נתוני בדיקות סוכר לענן וחברת העוסקת בשינויים התנהגותיים בתחום הבריאות.

לחברה גם שיתוף פעולה עם אמזון במסגרתה היא פיתחה יכולות לאלקסה על מנת שניתן יהיה לקבל מידע ועצות באופן קולי לגבי מדידות הסוכר ועוד.

מבחינת כמות מנויים, נכון למרץ 2019 לחברה 164 אלף מנויים בתחום הסוכרת, שזו עליה של כ-40% לעומת סוף שנת 2018. החברה מציגה צמיחה בכמות המעסיקים ל-679 כמעט הכפלה לעומת סוף 2018. כ-50% מהכנסות החברה מגיעות ממכירות באמצעות שותפי הפצה שונים כגון CVS ו-Express Scripts.

ומה בארצנו?

ובכן, בינתיים ארגוני הבריאות הגדולים בישראל, טרם הכניסו כלים שכאלה באופן נרחב או משמעותי לתוך המגוון הטיפולי שלהם, ומתמקדות באספקטים אחרים ולא פחות חשובים של בריאות דיגיטלית. ההגיון אומר שזה יקרה לבסוף, מעניין איך ומה.

בכל מקרה התחום לטעמי יצמח באופן משמעותי גם כחלק מהרצון של ארגונים וממשלות לנסות ולהוריד את עלויות הבריאות והרצון למנוע תחלואה ולמנוע התדרדרות.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.