התיק הרפואי מגיע לאייפד

21. אוגוסט 2011 רפואה 2.0 0

סעיף אחד במהפיכת הבריאות של הנשיא אובמה מטריף את עולם הבריאות הטכנולוגיה בארה"ב. על פי הסעיף, שנועד לזרז את המעבר של מערכת הבריאות האמריקאית מתיקים רפואיים מבוססי נייר, לתיקים רפואיים ממוחשבים, רופא שישתמש בתיק רפואי אלקטרוני (ר"ת EHR, EMR) יזכה למענק של 44,000 דולר. סך הכל העמיד הממשל 19.2 מיליארד דולר לצורך זירוז המעבר. הסעיף הזה הכניס את מערכת הבריאות האמריקאית לתזזית לא נורמלית – בתי חולים, מרפאות אישיות ועוד, מחפשים מערכות מחשוב אמינות וראויות, אשר קיבלו את הרישוי מה-FDA ומשרד הבריאות האמריקאי על מנת להתקדם רפואית, ולזכות בכסף. המפתחים מצידם מוציאים עוד ועוד גרסאות ותיקים רפואיים.

אחד הדוגמאות המעניינות בתחום היא האפליקציה של Drchrono חברה צעירה שפיתחה אפליקצייית אייפד, יחסית פשוטה לשימוש, היכולה לאכסן עבור הרופא את כל התיקים הרפואיים שלו באופן אלקטרוני – ואף קיבלה את אישור ה-FDA ככזו המאפשרת, מה שהם קוראים לו – Meaningful use, שימוש משמעותי קרי היא עושה משהו טוב וניתן לקבל עליה את המענק.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=WNvLlTmUUPM]

מערכת מנייר

מערכת הבריאות בארה"ב מפיקה חידושים רבים, היא מקיימת בתוכה מרכזים רפואיים מהטובים בעולם, וצוותי מחקר ורפואה המתקדמים ביותר. ומצד שני,  זו מערכת מסורבלת, בעייתית, מפגרת ורעועה. מרבית הרופאים בארה"ב משתמשים עדיין בתיקים רפואיים מבוססי נייר – כן, קלסרים על קלסרים. למה? סיבות רבות ומגוונות, לטעמי אחת המרכזיות, היא ריבוי הספקים וחופש הבחירה – מכייון שהמערכת פרטית ויש עשרות ומאות מבטחים, מאוד מרפאות ומיליוני ממשקים אפשריים, קשה להסכים על מערכת מחשוב שתתממשק מכולם לכולם – ואז הדרך הכי פשוטה היא לא טכנלוגית בעליל. זה מייצר כמובן צרות צרורות, אך ניתן לראות כי ההיפרדות מן הנייר, בייחוד בארה"ב לא פשוטה ויש טוענים כי המערכות הממוחשבות מסרבלות, מסוכנות, מפחידות ומי יודע מה עוד.

לשם דוגמה, וגם קצת גאווה לאומית, בישראל קופות החולים, ממוחשבות באופן דיי מלא -התיקים של רובינו ממוחשבים, ואצל כל רופא יש מחשב על השולחן ובו גישה לתיק הרפואי שלכם, בעת הצורך ועם ההרשאה המתאימה. בישראל, דווקא בתי החולים נשארו קצת מאחור, והממשק בין בתי החולים לקופות החולים הוא החסר. עם זאת מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו,  מתכוון לשנות זאת.

עם כן, כעת החליט אובמה במסגרת הרפורמה להזיז את המערכת לכיון המחשוב, ו-19 מיליארד הדולרים שהעמיד לצורך כך…אכן מניעים תהליך.

התיק הרפואי משתנה לתמיד – באייפד.

כבר כתבתי כאן, שרופאים ואייפד זה ככל הנראה סיפור אהבה. בתחילת השנה ביצע מכון המחקר Manhattan Research מחקר שמצא כי 30% מהרופאים בארה"ב כבר משתמשים באייפד, ועוד 28% מתכוונים לרכוש כזה בקרוב. זה כמובן מראה כי לתיק רפואי המבוסס על המכשיר, יש הגיון.

ובכן, drchrono שמו להם למטרה לספק לרופאים מענה בנגיש מכל מקום. בעצם מערכת התיקים הרפואיים שלהם מבוססת על מיחשוב ענן עם נקודת גישה מכל אייפד או אייפון. מעבר לתיק הרפואי, החברה מציעה לרופא את כל מה שהוא זקוק לו על מנת לנהל פרקטיקה – מערכת ניהול תורים, מערכת לגביית תשלומים, יכולת מתן מרשמים אלקטרוניים ועוד.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=a4RPfrlCfz4&list=UUHqsoWy3Sxbl4QDfQa-4ZQA]

הנה כמה דברים שהאייפד משנה באופן דרמטי –

  1. החברה מאפשרת לרופא להעביר את השאלון הרפואי למצב אלקטרוני – כל חולה בארה"ב שנכנס למרפאה חייב למלא שאלון רפואי, במקום לעשות זאת בכתב, ואז להעתיק וכו', האפליקציה מאפשרת לחלק לחולה אייפד והוא מזין את כל הנתונים ישירות לתוך התיק הרפואי. החלק הזה נקרא Onpatients
  2. Speech to Text – אפליקציה המאפשרת לרופא לדבר אל האייפד את האבחנות במקום לכתוב אותן. עכשיו תחשבו כמה  זמן זה יכול לחסוך לרופא, שלמשל לא מקליד כל כך טוב… ומי לא נתקל במרפאה בזה…

3.בניית טמפלטים אישיים – לכל רופא יש צרכים והעדפות שונות, החברה מאפשרת ליצור טיפוסים שונים לשימוש באייפד לצורך אבחנות, גביית תשלום מהביטוח ועוד. הטפסים ניתנים לשינוי לאורך זמן.

  1. תמונות וסרטים – האייפד 2 מגיע עם מצלמה וזה יכול להיות יתרון חשוב לצרוך אבחנות מסוימות ובכלל, הרופא יכול לצלם סרטונים או תמונות ותעד אותם בתוך התיק הרפואי…. תארו לכם מה זה יכול לעשות במשפטי רשלנו רפואית (לשני הצדדים)

בנוסף יש עוד מלא אפשרויות – כמובן הכנסת כל הבדיקות הנדרשות, בדיקה והתראה על תגובות בין תרופתיות, יצירת קשר בין האנשים השונים במרפאה, ומה לא. עכשיו תחשבו, שזה גם יכול לנוע עם הרופא לכל מקום, והוא יכול לנהל ולטפל מכל מקום.

אין ספק שמדובר בשינוי משמעותי שיכול להפוך את הרפואה למשהו גמיש ויעיל הרבה יותר, וכמובן פשוט נוח ונישא. האפשרויות עצומות, אם כי לא נמצא באתר דיון אודות בטחון המידע..


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.