המסרון – לא מה שחשבתם

המסרון – לא מה שחשבתם

באופן עקרוני, פעילויות מבוססות הודעות טקסט אף פעם לא מרגשות את הדמיון. מה כבר מעניין בלקבל הודעת טקסט, כמה עשרות תווים. זה יכול להיות מאוד מרגש כאשר מדובר בהיכרות אישית, אבל הודעות טקסט מגורם פחות מוכר נראה לנו משהו לא משמעותי. הרבה פחות מרגש מוידאו, תמונות או כלים אחרים ברשת. אבל מסתבר, שאס אמ אס הוא כלי מאוד יעיל בשינוי התנהגויות, נוח, פרטי וזמין. לבני נוער הוא גם אמצעי תקשורת הנפוץ ביותר.

המסרון, או ה-SMS מלווה אותנו כ-20 שנה וכיום הוא שירות הדאטה הנפוץ בעולם. מעל 4.5 מיליארד אנשים משתמשים בישרותי טקסט. בני נוער שולחים כ-3,000 הודעות כאלה בחודש… הזמינות שלו, פשטות ההפעלה, והדחף הזה שאנו מכירים לקרוא אותו כשהוא מגיע הופך אותו לכלי יעיל ביותר להעברת מידע. בגלל הקרבה שלנו למסרונים, הוא מהווה גם כלי בידי מערכת הבריאות לצורך שינוי התנהגות, ואף כלי לשירות והעברת מידע ותמיכה. אספתי כמה דוגמאות של כלים בריאותיים המשתמשים בהודעות טקסט.

מסרון מרזה יותר מפייסבוק

מחקר שנערך על ידי החוקרת מליסה נפוליטנו, מהמרכז לחקר ההשמנה של אונ' טמפל בפילדלפיה, בדק שלוש דרכים להרזיה על 54 סטודנטיות בעלות משקל עודף. הנחקרות חולקו לשלוש תוכניות דיאטה למשך 8 שבועות:

1. קבוצת פייסבוק – המשתתפות בשיטה זו חברו יחד לקבוצה סודית בה ניתן להן מידע רב וטיפים על שמירה על משקל, אכילה נכונה, קלוריות, וכן ההזדמנות להתייעץ ותמוך האחת בשניה. כמו כן נוצרו פודקאסטים עבור המשתתפים, שהיו קצרים ושילבו מידע נוסף בנושא. בפודקאסט אחד למשל התייחסו לשאלה כיצד אומרים לו לפיצה. הקבוצה הזו הירידה הממוצעת במשקל עמדה על 600 גרם בקירוב.

2. קבוצת פייסבוק פלוס – המשתתפות בקבוצה הזו נהנו מכל מה שנהנו ממנו חברות קבוצת הפייסבוק, אך נוסף אלמנט של שימוש בטלפון הסלולרי. בטלפון הסלולרי קיבלו משתתפות הקבוצה שלושה מסרונים בשבוע שמעודדים אותן לשלוח מידע על כמה קלוריות הן צרכו ומה המשקל שלהן, וקיבלו פידבק ועידוד על הנתונים שנשלחו. בימים האחרים הן קיבלו הודעות עידוד וטיפים קצרים באמצעות מסרונים. בקבוצה זו הירידה במשקל עמדה על 2.4 ק"ג.

3. קבוצה זו הושמה בהמתנה לקבוצות האחרות ולא קיבלה שום תמיכה. ממוצע הירידה עמד על 226 גרם.

הירידה במשקל של חברות הפייסבוק פלוס הייתה אמנם לא גדולה, אך מדובר בתוכנית ללא מגע אנושי וללא היכרות אישית, ועל כן התוצאות מעניינות, כאשר הודעות הטקסט אמורות לספק תחליף כלשהו למגע האישי. המחקר התפרסם במפגש של החוג המאמריקאי להשמנה.

מסרון נגד עישון

מחקר אחר, שהתפרסם בירחון הרפואי היוקרתי לנצט מצא כי תוכנית בשם  txt2stop שהיא תוכנית הפסקת עישון במאצעות הודעות טקסט בלבד, ומופעלת באופן אוטומטי שיפרה באופן משמעותי את שיעורי הפסקת העישון לאחר שישה חודשים.

במסגרת המחקר, נבדקים שהביעו עניין בהפסקת עישון חולקו לשתי קבוצות – האחת החלה לקבל תוכנית הפסקת עישון באמצעות מסרונים, בעוד שקבוצת הבקרה מקבלת מסרונים רנדומליים באותה תדירות אך ללא תוכן מיוחד וללא קשר להפסקת עישון. תוכנית ההפסקה כללה מסרונים מעוררי מוטיבציה להפסיק לעשן ומסרונים המותאמים לשינו התנהגותי. התוצאות נלקחו גם כדיווח עצמי של הנבדקים על כך שהפסיקו, וכן בדיקה ביוכימית להפסקת עישון בתום שישה חודשים.

סך הכל השתתפו במחקר 5800 נבדקים, מתוכם הצליחו להישאר במעקב כ-5000 בתום שישה חודשים. התוצאות של בדיקת הדם להפסקת עישון הראו שיפור ניכר אצל משתתפי התוכנית עם 10.7% נגמלים לעומת רק 4.9% בקבוצת הביקורת. גם כאשר התייחסו ל-800 הנבדקים, שלא הגיעו לביקורת, כמעשנים לא השתנתה המסקנה.

מסקנות החוקרים היו חד משמעיות, התוכנית להפסקת עישון Txt2stop המשתמשת במסרונים כדי לעודד הפסקת עישון, היא יעילה ועליה להפוך לחלק משירותי הבריאות.

מסרון בהריון

פרויקט נוסף הזוכה לכיסוי רב ולשבחים, הוא פרויקט של המכון למעקב אחר מחלות בארה"ב (CDC) ועוד ארגונים רבים, הנקרא TEXT4BABY והוא פרויקט פשוט ביותר, המאפשר לנשים בהריון לקבל מידע באמצעות מסרונים על נושאים שונים בעת ההריון ועד שהתינוק בן שנה.

לפעמים אומרים על דברים, כמה פשוט ככה גאוני, אז הפרויקט שם לעצמו למטרה לשפר את בריאות האם והתינוק בארה"ב באמצעות הודעות טקסט ובהם מידע אמין ומניע לפעולה. האם שולחת מסרון להרשמה, משלימה פרטים על מקום מגוריה ומאותו הרגע ועד שהתינוק בן שנה היא מקבלת מידע על מגוון נושאים – תזונה, חיסונים, מחלות ילדות ועוד…

[youtube=http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ymow3I81lko]

ארה"ב, למרות היותה אימפריה, עדיין לא נמצאת בראש המדינות מבחינת תמותת תינוקות, אלא רק במקום ה-30, ועל כן מנסה לשפר את מצבה, וזה אחד הפרויקטים בתחום. עד סוף השנה מאמינים שם שיגיעו למיליון מנויות לשירות (4 מיליון לידות יש בארה"ב בשנה).

על מנת להפוך את התוכנית הזו ליעילה, נבדקו המסרים מבעוד מועד, כאשר מנהלי התוכנית ביקשו להגיע לטון של חברה טובה ולא של "מחנכת"… לא הוראות אלא עצות טובות. הסטטיסטיקה מראה כי התוכנית המבוססת על טקסט מגיעה גם למעמדות יותר נמוכים וזאת מכיוון שכל הטקסט נמצא בהודעה…לא צריך סמארטפון.

כמו כן, לאור המחקרים (שעוד נראה גם כאן) המסרון הוא כלי יעיל ביותר בקידום בריאות.

24980171_s

מסרון לחיסון

במחקר שפורסם בסוף חודש שעבר בירחון היוקרתי JAMA נמצא כי שימוש בהודעות טקסט, בייחוד כאשר הן מחוברות לתיק רפואי אלקטרוני, שיפר את שיערו ההתחסנות בקרב ילדים למשפחות אורבניות במעמד סוציואקונומי נמוך.

החוקרים מאוניברסיטת קולומביה, עקבו אחר למעלה מ-7000 ילדים שחולקו לשתי קבוצות -האחת קיבלה עד 5 הודעות טקסט בשבוע, והשניה נשארה עם תוכנית החינוך הרגילה. לשתי הקבוצות היתה נגישות לתוכניות החינוך הרגילות בתחום הכוללות עלונים, מפגשי הסבר וכן תזכורת באמצעות טלפון. על פי הממצאים בקבוצה שקיבלה הודעות טקסט 43.6% התחסנו לעומת 39.9% בקבוצה ללא הודעות טקסט.

החוקרים טוענים כי הודעות טקסט הן כלי יעיל בעל זמינות גבוה גם באוכלוסיות מוחלשות ועל כן ממליצים להשתמש בו.

מסרון נגד איידס

במחקר שפורסם בלנצט ב-2010 נבדקה השפעת המסרון על היענות לתרופות נגד איידס בקרב חולים בקניה. שלוש מרפאות בניירובי, המטפלות כל אחת בחתך סוציו אקונומי (עניים, בינוני, מעמד גבוה) שונה חילקו את החולים שלהן לחצי באופן רנדומלי כאשר חצי קיבלו מסרונים תומכים, וחצי לא.

למרות שהמסרונים לא הציעו תזכורת, אלא תמיכה של שאלה פשוטה – מה שלומך?, כאשר החולים נתבקשו לענות מקסימום תוך 48 שעות האם הם בסדר או לא, ואם לא ענו גם נעשתה התערבות. החולים שהיו בתוכנית התמיכה באמצעות הסמס שיפרו את מצבם, את יכולתם להתמיד בטיפול וכן ראו ירידה בכמות הנגיף בדם.

מסרון להגנה מהשמש

מחקר נוסף שפורסם בירחון Archive of Dermatology מצא כי מסרונים יומיים מגבירים את השימוש בקרם להגנה מהשמש. המחקר חילק 70 אנשים מעל גיל 18 לשתי קבוצות, האחת קיבלה במשך שששבעותות מסרון יומי להעלאת המודעות והשימוש בקרם הגנה, והשניה לא. היעילות במחקר נבדקה על ידי תדירות המריחה של המשתתפים.

מסתבר, שלמרות מודעות גוברת והולכת לצורך במריחת קרם הגנה, המסרונים סייעו והקבוצה שקיבלה אותם, שיפרה את תדירות השימוש. בשתי הקבוצות לא היה הבדל סטטיסטי בתדירות השימוש בתחילת המחקר. הקבוצה שלא קיבלה את המסרונים תדירות השימוש בזמן המחקר עמדה על כ-30% באופן יומיומי. אצל קבוצת המחקר הגיעה תדירות השימוש ל-56%.  כ-24 משתתפים שהם כ-70% מקבוצת מקבלי המסרונים אמרה כי תרצה להמשיך להשתמש בשירות.

החוקרים מסיימים במסקנה שמדובר בכלי אפקטיבי ויעיל לשיפור ההתנהגות ויש לחושב על שימוש בהיקף נרחב בכלי.

מסרון מצוקה

ננסי לובלין מנכ"ל dosomething.org הרצתה בטד האחרון על החשיבות של הודעות טקסט לסיוע לבני נוער. מבחינתה הודעת טקסט יכולה להפוך לכלי הבריאות החשוב ביותר, אפילו יותר מפניצילין.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=LiUClSItcy0]

לבסוף, יש נטיה בעולם הדיגיטל לחשוב תמיד על הדבר הבא… לפעמים שווה לחשוב פשוט, אפקטיבי ולא מתוסבך מדי. בייחוד בתחום הבריאות שבה לא תמיד בראש הפירמידה של האפליקציות טמונה היכולת לגרוף אוכלוסיות רחבות, ולאור המחקרים המראים את יעילותו, שווה לחשוב על המסרון ככלי לשינוי התנהגות וחינוך לבריאות. ערים?


9 thoughts on “המסרון – לא מה שחשבתם”

  • 1
    משתמש אנונימי (לא מזוהה) on מאי 6, 2012 הגב

    לדעתי הפופולריות של המסרון נובעת דווקא בגלל היותו פחות מרגש…הוא דורש מעט משאבי תשומת לב ואינו מפריע לכלל פעילותינו.

  • 2
    עופר מאיר on מאי 6, 2012 הגב

    אורי, סקירה מאוד מקיפה ומעניינת. יש יישומים הרבה יותר פשוטים שעובדים עם טקסטים כבר היום – באסותא קרובי משפחתו של המנותח מקבלים עדכונים און ליין על מצבו (נוסח "נכנס לחדר הניתוחים", "התעורר מההרדמה" וכד'), ולדעתי גם באיכילוב.

    • 3
      urigoren on מאי 6, 2012 הגב

      כן. זה נחמד אבל לא מקדם בריאות אמיתי. במאיו קלינית מסייעים למשפחה ולחולה עם אייפד

  • 4
    Erez Greenberg on מאי 6, 2012 הגב

    זה יהיה מעולה אם מי שיכתוב ידע לכתוב חטיפי מידע לא מרגיזים ומרתקים, בלי לחפור, ובלי שהSMS ירעיש בשעות הלילה הקטנות… דורש QA מאוד רציני

  • 5
    orlycohen on מאי 6, 2012 הגב

    מדהים לראות איך מסרון של תשומת לב ותזכורת עושה כל כך הרבה! אותי זה מלהיב ומרתק! אני בטוחה שהשימוש בשיטה אף יורחב בעתיד

  • 6
    ophir2coach on מאי 6, 2012 הגב

    היי אורי , סקירה מקיפה ומרתקת …..תודה

    חשוב עד מאוד אלמנט קבלת הרשות למסרון , אין להשתמש ללא רשות מפורשת של האדם ,אנשים חווים מסרונים כפולשניים הרבה יותר מהודעות אחרות .
    מסרים שמנוסחים בפסיכו' חיובית זוכים להענות רבה יותר מאשר אזהרות/הפחדות
    מסרים שעובדים בעקביות ,ימים ושעות יוצרים הענות טובה

    נקודות למחשבה קדימה , הבדלים במשלוח מסרונים לשינוי התנהגותי/גמילה אל מול ניהול מחלות כרוניות
    הבדלים בין הענות של נשים וגברים למסרונים
    והבדלים בין אוכ' ממעמדות נמוכים למעמד גבוה יותר ….

    • 7
      urigoren on מאי 6, 2012 הגב

      ראשית, אם הסתכלת, דווקא במסרונים המשמעות התגובה היתה יחסית זהה גם בחתך סוציואקונומי. זה ברור מאליו שאדם צריך לרצות בהתערבות על מנת שתצליח, ויש לנסח את המסרונים באופן קפדני. גם נושא התמיכה לעומת ההפחדה נדון במחקרים שציינתי.

  • 8
    רועי- בייבי לאב on אפריל 9, 2013 הגב

    בתום קריאת הפוסט רציתי לשבח את הוגי רעיון ה "מסרון בהריון" שמציגים לנו כמה קל לשלב את הטכנולוגיה האחרונה ולעזור לאמהות רבות בתהליך ההיריון שלהם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.