ההרס היצירתי של שומרי משקל

06. אוגוסט 2013 רפואה 2.0 0

אחד המושגים המעניינים ביותר שנקשרו למתרחש בעולם הרפואה ויחסו עם השינויים הדיגיטליים והמחקריים העוברים על המקצוע הוא המושג Creative Destruction שמופיע כותרת ספרו המרתק של אחד ממובילי הדעה בתחום ד"ר אריק טופול.

ספרו של אריק טופול

הרס יצירתי ומערכת הבריאות

הרס יצירתי הוא מושג שנהגה על ידי הכלכלן יוזף שומפטר המתאר את הדרך שבה הקפיטליזם מחריב את הסדר הכלכלי הישן ובונה במקומו הסדרים יעילים וטובים יותר. דוגמאות מעניינות להרס יצירתי הם קריסה של תעשיות בשל חדשנות – כך למשל תעשיית העיתונות הנמצאת במשבר עמוק בשל העובדה שהאינטרנט יצר תחליפים מיידים, הוזיל את עלויות הפרסום וייצור התוכן ולקח את ה"חדשות" העולות באופן תדיר כך שהעיתון של הבוקר נשאר מאחור. על כן העיתונות זקוקה להמציא עצמה מחדש על מנת למצוא מודלים שיהיו יעילים כלכלית, ורלוונטיים ללקוחות.

דוגמה אחרת היא כמובן אותו iPod ותוכנת ה-iTunes שפשוט חרבו את תעשיית המוזיקה והמציאו אותה מחדש. חנויות תקליטים ורשתות ענק קרסו, אך מוסיקה ממשיכה להיות עסק גדול שהמודלים בו השתנו לחלוטין.

שומפטא
יוזף שומפטר (מתוך ויקיפדיה)

ובכן, אותו הרס יצירתי מגיע, וצריך להגיע גם לעולם הבריאות, כך מנבא אריק טופול בספרו, הוא מפרט בצורה מעלפת כיצד הטכנולוגיה משנה ותשנה את היכולות של הרפואה הקיימת ויהפכו אותה ללא רלוונטית. כל המול של הרפואה מן היסוד יזדקק להשתנות.

מעבר ללחצים הטכנולוגיים, גם לחצים כלכליים וחברתיים גורמים לעולם הרפואה להרגיש את הלחץ ולחפש את המודל היותר יעיל לפעול בו. ההוצאה לבריאות מטפסת באופן משמעותי, כך שמדינות מחפשות דרכים לעצור את ההוצאה, היחס בין רופאים ואנשי בריאות למטופלים הולך לרעת הרופאים, כך שחייבים מודל יעיל יותר של טיפול. בימים אלה, בישראל יושבת וועדה ומחפשת דרכים לחזק את מערכת הבריאות הציבורית, ראוי להם לקרוא את אריק טופול, שלוקה אולי באוטופיזם ביחס לפתרונות, אך מאבחן את הבעיות יפה ביותר.

שומרי משקל נפגעת

והנה, בימים האחרונים אנחנו מקבלים דוגמה נאה, חם חם מהתנור של הרס יצירתי. חברת שומרי משקל האמריקאית פרסמה את דוחותיה לבורסה, והדוחות נראים לא טוב. הרווח למניה יורד בעקביות מאז 2011.

שומרי משקל, עם קבוצות התמיכה שלהן, ושיטת הנקודות ועוד…היא חברה ותיקה ביותר שכבר המציאה את עצמה כמה פעמים, הן מבחינה עסקית והן מבחינת סוגי הדיאטה. החברה שהחלה לפעול ב-1963 והפכה למותג רב לאומי. רק בחודשים האחרונים זכתה כמותג הבולט בין תכניות הדיאטה בארה"ב, נתח השוק שלה מוערך בכ-43% משוק שמגלגל לא פחות מ-2.4 מיליארד דולר. עם זאת לאורך השנים חוותה קשיים משמעותיים והצליחה לחזור מהם – נטישת הדיאטה בסוף שנות ה-90,כדורי ההרזיה ודיאטת אטקינס כולם פגעו בה אך היא הצליחה לחזור.

כעת, בדוחות הללו, שלוו בעזיבת המנכ"ל שנטען כי הלך לחפש אתגרים חדשים (נשמע מוכר) מסמן על משבר לא פשוט. ולמה? כי כיום תכנית דיאטה יחד עם יכולת של קבוצת תמיכה היא תבנית הקיימת בצורה שונה ודיגיטלית. כך למשל שימוש בצמידי מעקב המחוברים לאלמנט חברתי ברשת מספקים פתרון טוב. אפליקציות דיאטה שונות הניתנות חינם ועוד… כל אלה פוגעים בחברה באופן לא פשוט.

באתרים שונים בארה"ב מצוטט סמנכ"ל הכספים כמי שאומר שהחברה לא מצליחה לגייס לקוחות חדשים הזולגים לפתרונות אינטרנטיים שונים. אז נכון שלשומרי משקל יש אפליקציות, ושיווק דיגיטלי, אך המודל העסקי והבסיס הוא עדיין קבוצת התמיכה.

יש ויכוח על היעילות של קבוצת התמיכה, אך יש רבים שזה עוזר להם, וכעת נראה שקבוצת תמיכה וקהילה ברשת מהווה כלי לא פחות עצמתי, ותחליף נאות.

יהיה מעניין לעקוב מה יקרה לשומרי משקל, והאם החדשנות הטכנולוגית תביא אותה להתחדש או למצוא את עצמה קצת כמו קודאק.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.