בריאות זה לא משחק! כבר לא בטוח

28. אוגוסט 2011 רפואה 2.0 1

Gamification  – אחד הטרנדים החשובים בעולם המחשוב, הרשת והסלולר בתקופה האחרונה מוצא את ביטויו גם בעולם הבריאות. האתר imedicalapps הגדיר את הטרנד כאחד הדברים החשובים בתחום הרפואה בסלולר, כפי שעלה מהכנס העולמי בתחום שהתקיים בחודש יולי בבוסטון. ובכן, בעולם רפואה, כמו תמיד, הדברים מתבטאים גם במחקר מדעי, והירחון המדעי הראשון לחקר הגיימיפיקציה והבריאות הושק לפני כחודש. הירחון שם לו למטרה לקדם את המחקר והפיתוח של תחום הגיימיפיקציה בבריאות. המגזין ייקרא G4H.

מהי גיימיפיקיציה

גיימיפיקציה היא תהליך חשוב המתרחש בעולם הרשת והסלולר, ומשפיע גם על עולם השיווק. בבסיס הרעיון עומד הרצון האנושי להישיגיות והשימוש בו כדי לייצר אינטראקציה ומעורבות גבוהה יותר. ניתן לומר זאת כך לגולש הממוצע: בוא תהיה יותר טוב ממישהו, תשיג יותר נקודות, לייקים, חברים.

אחת הפלטפורמות שעושות את זה יפה, היא למשל הרשת החברתית פורסקוור שמכניסה את אלמנט "ראש העיר" והרצון לשמור או לגנוב את התואר, כמו גם צבירת נקודות ואפשרות לבחון מי המחברים השיג יותר נקודות. הרצון להשיג יותר נקודות ותארים מהחברים מחזיר את המשתמש לפלפטפורמה ומקדם אותו ב"משחק".

גם התחרויות שמתנהלות על ידי מותגים ובכלל בפייסבוק מניעות רבים מאיתנו לפעולה, הרצון לנצח ולזכות בפרס מעמיק את ההתעסקות שלנו. חוסר הרצון שלנו לקבל פידבק שלילי מניע אותנו באופן משמעותי.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=1F-fK8QpP9Q&list=PL0A4C787C5E8FD809&index=7&feature=plpp]

הטרנד הזה מחלחל גם לעולם הבריאות ומשמש את המפתחים על מנת לנסות לקדם בריאות באמצעות משחק. אחת הדוגמאות הפופלריות היא החיבור של נייקיי ואייפון לריצה.

הומנה – מה לביטוח בריאות ולגיימינג

ישנן חברות רבות שמציאות פלטפורמות בריאות עם אלמנטים משמעותיים של גיימיפיקציה, אחת המרכזיות היא Humana (לא מפרשת רמדיה) שהיא חברה בעלת עסקים  מגוונים ביותר בתחום הבריאות, בעיקרם ביטוחי בריאות שונים,  ועסקים הקשורים. סגן נשיא החברה לחדשנות ושיווק נשא את הנאום המרכזי בקונגרס המובייל הלת' העולמי. בנאומו סיפר כי החברה עושה מאמצים על מנת לבדר באופן בריאותי ולשמור על את הבריאות כעניין מבדר. הומנה השיקה מגוון משחקים וכלים העושים שימוש באלמנטים של גיימיפיקציה.

בין היתר השיקה הומנה פלטפורמה של משחקי וידאו לשיפור הבריאות, אחד מהם המתואר במצגת שמצורפת כאן – נועד לגרום לילדים ונערים להתחיל לבצע פעילות גופנית.

The Horsepower challenge by Humana Overview[slideshare id=4529541&w=425&h=355&sc=no]

רחוב סומסום בווי

חברת האחים וורנר אינטארקטיב השיקה לאחרונה משחק חדש המבוסס באופן מיוחד על סדרת תוכניות של רחוב סומסום המיועדות ללמד הרגלי בריאות כגון – היגיינה אישית, תזונה נכונה, פעילות גופנית, מנוחה והירגעות.  המשחק שנקרא:Sesame Street: Ready, Set, Grover

מאפשר מגוון משחקים, כגון אפשרות לילדים לצחצח את שיניו של סוס נחמד באמצעות הסטיק של הווי על מנת שילמדו לצחצח בוקר וערב. המשחק מפעיל את הילדים לריקוד ופעילות גופנית. בחלק של התזונה הילדים צריכים לחלק מזונות ספציפיים למפלצות ספציפיות, ובמזונות כמו חלב למשל, גרובר מציין כי חלב מסייע למלפצות לשמור על עצמות בריאות. בשלב מסוים ועל מנת להדגיש את נושא המנוחה, גרובר מבקש מהילדים להפסיק ולשתות מים.

המשחק תוכנן כך שיוכל להיות משוחק גם על ידי ילדים קטנים, על ידי כך שעל מנת להפעיל את המשחק יש צורך רק בכפתור אחד בשלט של הווי. סך הכל יש במשחק 20 משחקונים וניתן לשחקם בנפרד או כעלילה רציפה. היו אס איי טודיי העניק למשחק 3.5 נקודות מתוך ארבע אפשריות.

דוגמה נוספת לגיימינג, היא אפליקציית איי פון שמפותחת בימים אלה ובה משחקים לשיפור הבריאות במהלך החיים במשרד, כגון אפליקציה לסיוע בגמילה מעישון, כאשר בכל פעם שאדם מרמה, ומצהיר על כך, הוא סוטה מדרך הגמילה באפלקציה על ידי תוספת של קונוס כביש שחוסם את הדרך. האפליקציה מפתוחת על ידי חברת  מדולן.

חזרה לאקדמיה

כפי שכבר ציינתי, ירחון חדש בא לעולם, והוא נועד לבחון את הטרנד בכלים מדעיים – בהם נבחנת האפקיטיביות של המשחקים, של העיצוב שלהם ושל דרכי הפעולה שלהם.  הירחון מציג את עצמו כמי שיכסה באופן עקרוני את התחומים הבאים:

  • תזונה, ניהול משקל והשמנת יתר
  • רפואה מונעת, ניהול מחלות עצמי, והיענות לטיפול
  • תפקוד קוגניטיבי, נפשי והתנהגותי
  • תפקיד המשחק בקשר של הטיפול והבית – במערכות טיפול מרחוק

מטרת הירחון היא בעיקר לבחון ולקדם את התחום, שאין ספק שבעולם כמו עולם הרפואה למחקר ולבדיקה תהיה חשיבות גבוהה, בייחוד לאור כוונת ה-FDA לאשר אפליקציות רפואיות.

חשוב לציין גם קורס אקדמי חדש שנפתח לתחום, במסגרתו ילמדו הסטודנטים באונ' וורטון את הקשר בין גיימינג לעסקים. מדובר ללא ספק בתעשייה אדירה בעלת פוטנציאל לפצח כמה מהקשיים המהותיים של עולם הבריאות בתחום שמירה על בריאות וקידום בריאות.

גיימינג בשילוב קהילתיות, ותמיכה הדדית בין חברים יכולה להביא לעולמינו הקט פריצת דרך משמעותית בבריאותינו – כי מה יותר כיף ממשחק בו מנצחים את החבר הכי טוב, ואם זה גם משלב בריאות, זה כבר בונוס.


1 thought on “בריאות זה לא משחק! כבר לא בטוח”

  • 1
    מותגים לילדים on אוגוסט 29, 2011 הגב

    זה מאוד תלוי באיזה משחק אנחנו משחקים,אם זה משחק שנותן לנו להיות פעלתנים אז זה בהחלט יכול להיות בריא כי זה כבר שונה,יש פה שוני אבל אם זה בעצם לשבת על הכיסא ולא להיות אקטיבי אז כנראה שאין הרבה בריאות לגוף.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.