שוק מתבגר: אקספרס סקריפס השיקה תוכנית החזר לרפואה דיגיטלית

05. ינואר 2020 כללי 0
שוק מתבגר: אקספרס סקריפס השיקה תוכנית החזר לרפואה דיגיטלית

לשוק הבריאות הדיגיטלית היו מספר נקודות של התבגרות לאורך השנים, בין אם זה בניית הערוצים לרגולציה סדורה והחלטות של ה-FDA וה-EMA לגבי דרכי אישור, דרך בניית מהלכים מבוססים יותר מבחינה קלינית ומחקרית ועוד. כעת יש לראות כיצד מערכות הרפואה מתחילות לייצר מסלולי מימון לפתרונות הדיגיטליים בדומה לתרופות ואביזרים אחרים, שכן ברור כי לא ניתן לגדול ולהתבסס רק על ידי מכירה פרטית. אקספרס סקריפס, מנהלת הטבות בתי המרקחת, שכבה עסקית חשובה ביותר בשרשרת המזון הרפואית בארה"ב, החליטה ליצור רשימת שירותי בריאות דיגיטליים אותה היא תממן ותאפשר אותם למבוטחים שלהם היא דואגת.

B,P מה?

בארצות הברית ישנם מגוון רחב של מבטחים, חלקם גם מספקים שירותים, אך רבים מהם רק רוכשים שירותים. כחלק מהתפתחות השוק הרפואי, בעיקר בתחום התרופות, נוצרה בשנות השישים שכבה של חברות שביקשו לנהל עבור המבטחים את הטיפול ברכש תרופות וניהול ההטבות למבוטחים מול בתי המרקחת, שכן זו עבודה רבה, שהמבטחים לא מסוגלים לנהל ביעילות. חברות אלה, מנהלות בעצם את השאלה אילו תרופות המבטוחים יקבלו ויספקו למבוטחיהם ובאיזה מחיר. בישראל, למשל, הפעילות הזו נעשית על ידי קופות החולים, לאחר שיש החלטה על המולקולה שנכנסת לסל הבריאות, או כאשר הקופה מבקשת לממן טיפול שאינו בסל.

חברות אלה צברו המון כוח לאורך השנים, וכיום ישנן כשלוש חברות השולטות בכ-80% מהשוק בארה"ב – CVS שהיא גם רשת פארם, Optum RX ואקספרס. ראו בסרט הסברים נוספים על החברות וכן על הביקורת לגבי התנהלותן.

רשימת השירותים הנכספת

אחד הכלים המשמעותיים של חברות כמו אקספרס, זור רשימת התרופות להם ניתנת הטבה/החזר (Formulary). בגדול ניתן לדמות את זה לרשימת הטיפולים בסל הבריאות, או רשימת התרופות והטיפולים הזכאיות להחזר בביטוח המשלים של הקופה או של חברת הביטוח. כניסה לרשימות שכאלה פותחת שוק משמעותי ולקוחות פוטנציאלים, שמאותו רגע מקבלים גישה טובה יותר לשירות/תרופה שלכם. כמובן שכדי להגיע למקום ברשימה יש פעמים רבות משא ומתן קשוח המאפשר לאקספרס לרכוש את השירות במחיר זול יותר וליהנות מהמרווח.

לפני מספר חודשים הודיעה אקספרס שתפתח לראשונה רשימת תרופות דיגיטליות (שירותי בריאות דיגיטליים) אותם תכניס לרשימת ההטבות של בתי המרקחת. לאחרונה פרסמה החברה רשימה של 15 חברות ושירותים אותם בחרה החברה והשירות מוצא לקהל החל מהחודש (ינואר 2020).

טבלת השירותים השונים שאקספרס מציעה בבריאות דיגיטלית (באנגלית)
רשימת הכיסויים הדיגיטליים (מתוך אתר Express Scripts)

החברות שזו לכניסה הן Livongo עליה כתבתי לאחרונה כאשר הנפיקה, שזכתה למעמד מועדף בסוכרת. בנוסף נכנסו לרשימה Omada Health, וכן חברת הסוכרת Lifescan יחד עם Welldoc. ליבנוגו ואומדה קיבלו מקום גם במניעת סוכרת. בנוסף התוכנית של ליבונגו בלחץ דם זכתה למעמד מועדף, בתחום האסתמה ומחלת ריאות חסימתית זכתה Propeller , המתמחה במשאפים חכמים, במעמד בלעדי. בתחום הטיפול בדיכאון וחרדה וכן בבעיות שינה זכתה חברת Silvercloud לכלים שלה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי.

בפוסט שנכתב באתר החברה מתאר מארק ביני, ראש תחום חווית המטופל באקספרס, את החשיבה מאחורי התוכנית החדשה ונוגע בדיוק בנקודות המשמעותיות שעוצרות את התפתחות התעשייה – עושר רב של חברות, תוכניות ופיילוטים, אך חוסר יכולת לבצע הערכה מסודרת ושיטתית של הכלים, קושי בשילוב אנשי הרפואה והשגת מענה נכון, וכן תהליכים עסקיים של השגת כניסה ועלות נכונים. התהליך שביצעה אקספרס דומה בעיקרו למה שאנחנו מכירים בסל הבריאות הישראלי – מאות חברות הגישו את הטכנולוגיה, בתחילה נעשתה הערכה קלינית של המוצרים על ידי רופאים ורוקחים מומחים. בהמשך נעשה טסט על ידי משתמשים לבדוק ולהעריך את חווית המשתמש, ולבסוף נעשה משא ומתן מסחרי.

חשוב לציין כי בראיונות שנתנו אנשי סקרפיס הם ציינו כי החברות שנבחרו הסכימו לחלוקת המידע הנצבר עם אקספרס על מנת לשפר את היכולת להתאים שירותים ללקוחות, וזה עבור סקריפס כלי משמעותי לשיפור היכולות ונגישות למידע משמעותי ביותר על המטופל.

תיאור תהליך האישור כפי שמופיע בפסקה מעלה. באנגלית
תהליך הכניסה לרשימה (מתוך אתר Express Scripts)

הרוקח עם תפקיד מפתח (חרוז דבילי)

זה אולי לא אמור להפתיע, אבל לטעמי זו נקודה מהותית בפיצוח של אקספרס, וזה השמת הרוקח כמטפל מרכזי התומך בטכנולוגיות השונות. נראה כי מבחינת החברה זוהי דרך להעצמת תפקידו של הרוקח, שהוא לקוח מרכזי עבורה, ומתן אפשרות עבורו להרחבת שירותים, ערך קליני ועוד. החברה מתארת כי בפעילות שעשו עם Propeller השילוב של הטכנולוגיה יחד עם רוקח שמתמחה בתמיכה במשאפים, הצליחו המטופלים להפחית את השימוש במשאפים להצלה (שימוש בעת התקף) ב-82%! והצליחו להעלות את ההיענות למשאפים מניעתיים ולקיחתם ב-10%. שזה מרשים ביותר.

הכנסת הרוקח כמטפל היא משמעותית, כי ברבים מהשירותים הללו, היכולת לשוחח או להראות את הנתונים למטפל רפואי היא משמעותית ואין ספק שרוקחים נמצאים בנקודה מרכזית בתהליך ויכולים לסייע במקרים רבים ולהוריד את העומס על הרופא בשאלות רבות. תפיסה זו לדעת החברה תבנה תשתית נכונה יותר להטמעה של שירותי רפואה דיגיטלית הדורשים מענה של מטפל.

למה דווקא אלה? ואיפה ישראל

על פי אקספרס, מאז שהודיעו על הכוונה להקים רשימה שכזו, הם קיבלו מאות פניות. אך החליטו להתמקד ראשית במחלות הכרוניות הנפוצות ביותר, וכן בכלים שבהם יש תמיכה של מטפל, מכשיר שנותן מענה ותובנות למטופל, ו/או תמיכה של עמיתים באמצעות הפלטפורמה. בצורה זו הם יכלו לצמצם את הפעולות השונות. נראה גם כי הבחירה היתה לפלטפורמות שכבר עברו ולידציה של ה-FDA.

אין ספק שהמהלך המדובר הוא משמעותי ויהיה מעניין לראות אם ואיך הוא יתפתח. ראוי לציין שאקספרס לא לבד, וגם CVS הודיעה על מהלך דומה, כנראה גם בשל הלחץ התחרותי. התוכנית של CVS מעט יותר רחבה בתפיסה ואינה מיועדת רק לרפואה דיגיטלית, אך בינתיים השירות החדש הושק עם חברת Big Health המתמחה בתוכניות התנהגותיות לטיפול במצבים נפשיים.

עד כה בישראל שירותים מסוג אלה שבחרה אקספרס אינם נפוצים. הקופות בישראל, מתמקדות בשלב הזה בפיתוח חשוב ומשמעותי של שירותי רפואה מרחוק המבוססים בעיקר על שיחות וידאו עם רופאים מטפלים או רופאים של הקופה. וכן של מטפלים נוספים בקופות. כללית הובילה את הדרך וכעת מאוחדת פורצת עם שירות שהוא מבוסס על הרופא האורגני של המטופל ומכניסה את השירות לליבת העשייה. מכבי גם עושה פעולות אך פחות מתמקדת בתחום הזה.

מבחינת טכנולוגיות לכל קופה יש טכנולוגיה המשמשת אותה בתחום – Tyto את כללית, K health את מכבי, וכללית גם יצרה שותפות עם Day Two בתחום התזונה המותאמת אישית שפונה בעיקר לחולי סוכרת. עם זאת יש לשים לב כי אלו לא שירותים עדיין לטיפול שלם במחלה עם תמיכה רחבה יותר.

התהליך המוצג של אקספרס יכול לסייע לקופות לגבש תהליכים, אם כי הבעיה המרכזית תהיה כמובן של שפה, שכן לייצר את השירותים בעברית היא משימה משמעותית ולא זולה, ולכן זה לא יקרה בן לילה. עוד חשוב לראות את תפקיד הרוקח כאופציה חשובה לפיתוח תשתית לשירות שאינה דווקא הרופא, או האחות העמוסים גם כך.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.