שבב מעקב שניתן להזריק – ולא, זה לא מאשר אף תיאוריות הקונספירציה

14. יוני 2021 כללי 0
שבב מעקב שניתן להזריק – ולא, זה לא מאשר אף תיאוריות הקונספירציה

בשנה האחרונה נחשפו רבים מאיתנו לתיאורית הקונספירציה – והיא באמת כזו – שמגיפת הקורונה נולדה במוחם הקודח של שליטי העולם, בעיקר ביל גייטס, על מנת שיוכלו לפתח חיסון ודרכו להשתיל לכל אזרחי העולם שבב מעקב. זה נשמע מופרך, וזה אכן מופרך. אבל בימים אלה פרסמו חוקרים מאוניברסיטת קולומביה שהצליחו לפתח שבב כה קטן שיכול להיות מוזרק דרך מזרק ולעקוב אחר פעילות גופינו. זה מלחיץ כמו שזה גם מרגש.

עוקבים באופן קבוע

מעקב קבוע אחר תפקודי הגוף הפך בשנים האחרונות לנורמה יחסית מקובלת, ולא סתם. יש למעקב שכזה פוטנציאל משמעותי לשנות את האופן בו אנחנו מטפלים במחלות ומצבים שונים. מעקב קבוע שאינו דורש יד אדם כל כמה שעות, כמו אחות בבית חולים שלוקחת מדדים, משחרר הרבה דברים ומאפשר רפואה מרחוק, בית חולים בבית, שיפור יעילות בתוך בתי החולים ועוד.

מעבר ליעילות עצמה, כמות המידע הנצברת מייצרת הזדמנויות מחקר משמעותיות להבנה טובה יותר של מערכות הגוף ואולי אפשרויות שונות לניבוי תחלואה ומניעת התדרדרות. מרבית טכנולוגיות המעקב מקורן בהתקנים חיצוניים – שעונים חכמים, טלפונים חכמים, חזיות חכמות , מדבקות חכמות (כמו זו למעקב סוכר רציף) ועוד. במקביל יש גם טכנולוגיות שמושתלות בתוך גוף האדם ומבצעות מעקב, כמו קוצבים למיניהם. טכנולוגיית המעקב אחר לקיחת תרופות (שבינתיים החברה שהמציאה אותה קרסה) ועוד ועד.

כך שמעקב קבוע אחרי גופנו אינו איזו המצאה של מגיפת הקורונה, ובשל האפשרויות הרפואיות המעניינות הוא ככל הנראה נושא שימשיך וילווה אותנו יותר ויותר. אין ספק שיש צורך משמעותי לרגולציה ונורמות סביב השאלות של איך ומה ניתן לעשות עם המידע מגופינו, למי הוא שייך ואיך שולטים בו. כולנו זוכרים את הסיפור על ניסיון ההתנקשות בסגן הנשיא של ארצות הברית באמצעות התערבות במשאבת האינסולין הקבועה שלו, ויש תהיה האם מידע של מעקב כזה יהפוך לכלי שליטה אולטימטיבי באדם.

מערכת שלמה על שבב

הפיתוח החדש, שהתפרסם במסגרת מאמר בירחון Journal of Science Advances, מאפשר השתלת שבב קטן שיוכל לעקוב באופן קבוע אחר טמפרטורת הגוף שלנו באמצעות טכנולוגיית אולטרהסאונד. החידוש אינו רק בגודל השבב עצמו שהוא קטן יותר, אלא ביכולת של המפתחים לייצר מה שקרוי – Chip as system(CAS) – קרי שהשבב הוא בעצמו מערכת מלאה שיכולה לתחזק את עצמה. זוהי פריצת דרך מעניינת שכן לרוב שבבים הם חלק ממערכת שלמה ולא מכילים את כל הרכיבים הנדרשים.

תיאור סכמתי של השבב (אונ' קולומביה)

לצורך ייצור המערכת הכה קטנה הזו, נעזרו המדענים והמנדסים מקולומביה ביצרנית השבבים הענקית Taiwan Semiconductor Manufacturing Company המייצרת את השבבים לחברת אפל ( סגרה A וסדרה M). לצורך ייצור השבב הזה החלו הצוות מקולומביה בשבב רגיל מבוסס סיליקון, אך לאחר שקיבלו אותו אצלם היו צריכים להוסיף עליו את רכיבי האולטרהסאונד ולהקטין אותו משמעותית. כל גודלו של השבב הוא 0.1mm3.

קנת' שפרד, פרופסור להנדסה ביורפואית בקולומביה, ומוביל המחקר, הסביר בראיון, שאמנם כעת מדובר רק במעקב טמפרטורה באמצעות אולטרהסאונד אך אין לו ספק שניתן יהיה להרחיב את היכולות הללו בהמשך למעקב אחר תפקודים גופניים נוספים (לחץ דם, סוכר ועוד). בנוסף לכך הצוות רוצה להקטין את השבב עוד יותר, ולשפרו.

הדרך עוד ארוכה

מדובר בפריצת דרך מאוד מעניינת, והחוקרים מודים שחלק מהעניין שלהם היה לראות עד לאן להגיע, אך זו גם מאוד מוקדם בתהליך, השבב טרם הוזרק לגוף האדם, אך כן נוסה על עכבר. ועוד יהיו הרבה מבחנים לגבי בטיחותו והדיוק של מדידותיו. אך התקווה ששבבים כאלה יוכלו לשדר מידע רציף ובכך נוכל לייצר ניבוי של מחלות, הבנה טובה של יותר תהליכים המתרחשבים בגוף ואת המשמעות שלהם בטווח הארוך.

ללא ספק בשל היכולות הללו של הזרקה ועירוב של גורמים חיצוניים בגוף האדם למדידה וניטור רציפים, וגם באמצעות ננו שבבים וננו רובוטים המטפלים בבעיות שונות אנו נראה עולם שונה מאוד בעתיד, והשאלה היא בעיקר שאלה מוסרית כאמור. כי טכנולוגית זה אפשרי.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.