צוותים רפואיים והרשת החברתית TikTok זה טוב או לא?

צוותים רפואיים והרשת החברתית TikTok זה טוב או לא?

האם רופאים ואחיות צריכים להעלות סרטונים ל-TikTok? שאלה שעולה בימים אלה לכותרות לאחר שכמה סרטונים ברשת החברתית TikTok הפכו לויראליים והעלו שאלות לגבי התרומה והנזק של הרשת לאמון באנשי המקצועי הרפואיים. באופן לא מפתיע זו לא שאלה חדשה, הנשאלת שוב ושוב לאורך השנים מאז שרשתות חברתיות ורשת האינטרנט באופן רחב יותר מאפשרת לכולם לדבר ולפרסם.

שערוריות מייצרות דיון

השאלות עלו ביתר שאת בעיקר בשל שתי סערות שתפסו את הרשת ואת ארה"ב כאשר שתי אחיות העלו לרשת סרטונים שיצרו ויכוח נרחב. הראשונה היא הולי גרייס הפועלת ב-Tik Tok תחת הכינוי Nurse Holly. סרטון שהעלתה (ראו פה למטה) בו הציעה התנזרות כדרך היעילה ביותר למנוע העברת מחלות מין. הסרטון הפך ויראלי, שכן להולי כ-1.7 מיליון עוקבים, וזכה לביקורת נרחבת שכן אנשי המקצוע טוענים כי זו אינה הדרך היחידה המומלצת, ובאופן כללי נמצאה לא אפקטיבית בעיקר לא בקרב בני נוער. הולי עצמה היא נוצריה מאמינה והרבה מהסרטונים שלה מדברים על האמונה הדתית שלה. בתגובה ל-CNN היא הסבירה כי לא ביקשה לכפות את תפיסתה הדתית אלא רק להציג את אמונתה. רופאים ואנשים רבים ראו זאת אחרת וטענו כי סרטון שכזה עלול לגרום נזק. בהמשך מחקה הולי את הסרטון.

הסערה השניה, הודלקה על ידי דניאל רוז גם היא אחות במקצועה, כללה סרטון הומוריסטי שהעלהת אחות שפועלת תחת הכינוי D Rose במסגרתו רואים אישה חולה מתנשפת בכבדות גדולה והאחות מנצת אל הרעש ליצירת קצב וריקוד. מתחת לסרטון כתבה האחות כתבה "אנחנו יודעים מתי אתם מתחזים" והוסיפה אמוג'י צוחק. הפוסט הפך להיות ויראלי, ובעיקר יצר האשטג שנקרא PatientsAreNotFaking# במסגרתו אנשים סיפרו כיצד בגלל שלא האמינו לסימפטומים שלהם הם לא אובחנו וטופלו כראוי. בנוסף, זכה הפוסט לביקורת קשה מקרב נשים אפרו אמראיקאיות שטענו כי אצלן בשל הטיה הן לא מאובחנות כראוי על ידי רופאים.

הסיפורים הללו, כמו גם הכמות היחסית משמעותית של אנשי רפואה שמגיעים לפלטפורמה, פתח מחדש את הדיון מה צריכים לעשות אנשי המקצוע ברשתות חברתיות, והאם זו הזדמנות או סיכון למקצוע ולאמון הציבור בו.

Tik Tok כובשת את העולם בסערה

הרשת החברתית TikTok סוחפת את העולם בסערה גדולה ומהירה ביותר. בזמן יחסית קצר הרשת החברתית הנמצאת בבעלות של חברה סינית הופכת לרשת חברתית ענקית ומגיעה למקומות הראשונים בהורדות בחנויות האפליקציות תוך כדי שהיא מראה שעדין אפשר לאתגר את הטריאדה הקדושה של פייסבוק (פייסבוק, אינסטגרם ווטסאפ).

הרשת החברתית מתמקדת באפשרות לחלוק סרטוני וידאו קצרים ביותר, ונותנת כלים שונים ליוצרי התוכן לייצר סרטונים שונים, סרטוני תשובה ועוד. מעבר לזה ניתן לחלוק וידאו, לענות בתגובות, לייצר עוקבים וכו. החברה הסינית שעומדת מאחורי האפליקציה נקראת ByteDance ונכון להיום האפליקציה הורדה כבר מעל מיליארד פעמים. למרות שנראה שטיקטוק נולדה אתמול, היא הוקמה כבר ב-2012, בתחילה תחת השם Music.ly אבל אין ספק ש-2018 היתה שנת הפריצה שלה.

בתוך כך הפופולריות של הרשת הפנתה אליה גם חיצי ביקורת, בטענה כי זהו מכשיר בידי הממשלה הסינית, ושהמידע הרב הנצבר בפלטפורמה יסייע בידי הסינים במאבקם לשליטה ולהפיכה למעצמת על. עד כדי כך שהצבא האמריקאי וגורמים נוספים אסרו על השימוש ברשת.

יחד עם הפופולריות שלה, בעקר בקרב בני נוער, החלו רופאות, רופאים, אחים ואחיות להגיע גם הם לפלטפורמה, וגם גופי בריאות ראו את ההזדמנות לחלוק מידע רפואי בצורה מונגשת לצעירים ובכל לסייע להם לקבל מידע משמעותי ואולי לשפר את הרגליהם הבריאותיים.

כך למשל ד"ר ניקול בולדווין מאוהיו העלתה לטיקטוק סרטון על מנת לתמוך בהתחסנות, תועלות החיסונים והפרכת מיתוס האוטיזם. בתגובה היא קיבלה מגוון של איומים ותגובות זועמות. למרות זאת ד"ר בולדוין לא נרתעה ועמדה מאחורי הסרטון.

הטיקטוק של ניקול

אז כן או לא?

אני חושב שכמו כל התפתחות טכנולוגית ורשת חברתית חדשה, אין באמת דרך לקבוע חד משמעית איפה אנשים צריכים להביע דעתם וכיצד. התפיסה הבסיסית של "לדוג איפה שהדגים נמצאים" רלוונטית תמיד ולכן אין ספק שהפצת מידע רפואי, נתונים, חוויות אישית של צוותים רפואיים בטיקטוק היא מבורכת ולטעמי בטווח הארוך אמורה להעלות את האמון של הציבור באנשי הרפואה ולראות את האלמנטים האנושיים שעומדים מאחורי מקצועות שרמת השחיקה בהן משמעותית. בנוסף למידע עם ערך ומדויק רפואית יכולה להיות השפעה לטובה על בני הנוער שבינתיים מהווים את עיקר המשתמשים.

מכיוון שטיקוטוק נוטה באופן מובהק לסרטונים שאמור להעלות חיוך, אין ספק שאנשי צוות רפואי צריכים להיות זהירים על מי ואיך הם צוחקים, לא כל מה שהומור פנימי יכול להכיל, הציבור מקבל באותה צורה ולכן יצירת בדיחות על חשבון מטופלים, או אנשים שנזקקים לתמיכה ואמפתיה היא בחירה שגויה ללא ספק. עם זאת, ניתן לעשות לא מעט הומור אחר שיתקבל בצורה טובה, ויהווה בסיס לקשר בריא ברשת.

כמו בכל פלטפורמה חברתית אחרת, חשוב להבין שלא כולם יכולים באמת להיות חכמים וטובים, וטעויות ותקלות יתרחשו על בטוח, אך מכאן ועד לקביעות מרחיקות לכת שהשתתפות בפלטפורמה תפגע באמון הציבור במערכת הבריאות, נראה לי קצת מופרך.

בכל הרשתות החברתיות פעילים רופאים ואחיות, חלקם עושים עבודה שהיא פשוט מדהימה, אחד הבולטים בתחום הוא ZdoggMD (ד"ר זובין דמניה) שמייצר תוכן ושירים מדהימים לרשתות החברתיות, ועוקבים אחריו מאות אלפים במגוון פלטפורמות. רופא נוסף שזוכה לאהדה רבה ופעילות בעיקר ביוטיוב הוא ד"ר מייק, לו 4.5 מיליון עוקבים ביוטיוב. ד"ר מייק החליט להתייחס למשברים שנולדו מהפוסטים הלא מוצלחים כל כך בטיק טוק, ושווה להקשיב לנקודת מבטו.

ישנם לא מעט קווים מנחים (למשל: כאן וכאן) כיום בעולם לאנשי מקצוע כיצד לנהוג ברשתות החברתיות, הוצאת הקווים החלה כאשר הפופולריות של פייסבוק הלכה וגדלה, לטעמי אלו הנחיות סבירות ברבים מהמקרים, אם כי אני חייב לומר שאני לגמרי לא בטוח שמישהו מהרופאים והאחיות ממש מסתכל על זה בפעילות היומיומית שלו ברשתות חברתיות. צריך לטעמי פשוט הרבה הגיון בריא ובוחן מציאות סביר כדי להבין שיש סיכום וסיכוי בכל טכנולוגיה, גם בטיק טוק. יהיה מעניין לעקוב כיצד השגעון הזה יתפתח בעתיד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.