פיתוח תרופות באמצעות חוכמת ההמונים

12. פברואר 2012 רפואה 2.0 2

עד לפני שבוע הייתי מוכן להתנבא בזהירות כי ניתן יהיה ליישם בצורה כלשהי את חכמת ההמונים על מנת לפתח תרופות. גם כאן בבלוג הבאתי מספר מקרים מעניינים שהדגימו את כוחה של חוכמת ההמונים בהקשר של פיתוחים מדעיים, ואף שיפור הטיפול בחולים. עם זאת בימים האחרונים יצאה בקול תרועה לאוויר העולם חברת ביופארמה חדשה המתכוונת ליישם כמודל את נושא החדנות הפתוחה וחכמת ההמונים כבסיס האסטרטגי שלה לפיתוח תרופות. ברוח זו החברה נקראת – Transparency Life Sciences. מדובר ללא ספק במהפיכה בדרך שבה נעשה פיתוח תרופות.

החברה החדשה שמה לעצמה שלושה עמודי טווח אסטרטגיים בקשר עם פיתוח התרופות שיהוו את ה-פייפ ליין:

1. ייעשה שימוש בחכמה ההמונים בתכנון ואפיון המחקרים הקליניים הנדרשים לפיתוח התרופה, וזאת בעזרת, רופאים, מדענים וחולים וזאת על מנת לייצר מחקרים שתוצאותיהם משקפים בצורה הטובה את הטיפול הדרוש למחלה.

2. החברה מתכוונת להשתמש ביכולות הטכנולוגיות, ויכולות התקשורת המודרניות על מנת לייעל את מחקריה הקליניים ולהקל הן על החולים והחוקרים והן על המימון של הניסויים הקליניים.

3. וכפי שהשם שלה מחייב, היא מבקשת להוכיח כי שקיפות של תהליכי הפיתוח של התרופה יכולים לשפר את התהליך ולא לפגום בו.

החברה מתעתדת בשלב זה לרכוש מולקולות שהפיתוח שלהן נזנח מסיבות של אי התאמה לאסטרטגיה של החברה שפיתחה אך שכבר הוכיחו את הבטיחות שלהן ויעילות ראשונית, או תרופות לאינדיקציות שהיו לא מתאימות.

בחברה מבקשים להוכיח את ההיתכנות של המודל שהם מציעים לפיתוח תרופות על ידי פיתוח אינדיקציה לתרופות ותיקות שכבר אינן תחת פטנט. החומרים הפעילים הראשונים שייכנסו למחקר כבר נמצאים במערכת של האתר ופתוחים למתן תובנות של ההמון.

TLS Logo
לוגו החברה

"פיתוח התרופות הגיע לנקודת שבר"

מקים החברה ד"ר תומס סבלינקי, שמנהל כיום את תחום פיתוח התרופות בחברת Celtic Therapueutics, מסביר בראיון לפארמהבטיימס: "מהפכת המידע והתקשורת שינתה כמעט את כל מה שסובב אותנו, ובכל זאת התכנון והפיתוח של מחקרים קליניים לצורכי פיתוח תרופות כמעט ולא השתנו ב-40 השנים האחרונות. החברה שלנו מתכוונת להשתמש בצבר הפיתוחים שלה על מנת להראות ששימוש בחדשנות פתוחה (Open-Innovation) יכול להביא תוצאות ברמה גבוהה שיכולים להוות בסיס לאישור רגולטורי ולהיות יותר מוכוונים לעולמו של החולה. ואנו מאמינים שיגשה זו תהיה גם מהירה ויעילה יותר מהגישה המסורתית לפיתוח תרופות. פיתוח התרופות הגיע לנקודת שבר כאשר מחקרים קליניים מתוכננים יותר על מנת להשיג מטרות מסחריות מאשר צרכים של החולים, שאנו מאמינים שזהו מפתח לעלויות הבלתי סבירות של מחירים הפיתוח כיום".

האם זה יצליח?

פיתוח תרופות חדשות הנו נשמת אפה של תעשיית התרופות, והמצב המשברי בו נמצאת התעשייה מביא רבים לשאול לאן תלך התעשייה כעת? ישנם מגוון של מודלים עסקיים ופעולות שנעשו על מנת להתמודד עם הבעיה של עלויות פיתוח גדלות ואחוזי הצלחה קטנים והולכים…  המודל של חברה זו נוגד את מרבית העקרונות והתפיסות המקובלות בעולם התרופות, ולטעמי בזה טמון הכוח שלו, אם יצלח זה ללא ספק יהיה אחד הזעזועים הגדולים בעולם פיתוח התרופות.


2 thoughts on “פיתוח תרופות באמצעות חוכמת ההמונים”

  • 1
    משתמש אנונימי (לא מזוהה) on פברואר 17, 2012 הגב

    Is there any other known example of using this method for developing also new Medical Device?

  • 2
    urigoren on פברואר 18, 2012 הגב

    I don't know if its the same, but look at this: http://www.technologyreview.com/business/32259/
    Open innovation at GE.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.