עכשיו בית החולים יזמין לכם UBER

עכשיו בית החולים יזמין לכם UBER

אחד המשפטים שחזרו ונשנו בשנים האחרונות בכותרות בתחום החדשנות בבריאות, ובקרב המון המון יזמים הוא: אנחנו ה-UBER של הבריאות. שהכוונה היתה שהם יבצעו למערכת הבריאות את מה שהסטארט אפ התחבורתי עשה לתחבורה הציבורית. בפועל השאלה מי תהיה ה-UBER של עולם הבריאות נשארה פתוחה. בינתיים, UBER  בעצמה נכנסת לעולם הבריאות, וזאת על מנת לנסות ולסייע בהבאת מטופלים אל הטיפול הרפואי וממנו.

אובר הלת' לוגו

החברה השיקה ביומיים האחרונים את UBER Health שירות ייעודי לספקי שירותי בריאות שיאפשר להם להזמין ולנהל את הצרכים התחבורתיים של מטופלים ובני משפחותיהם. השירות החדש מאפשר לצוות בית החולים להזמין את UBER עבור מטופלים כחודש מראש, למטופלים לקבל הודעה וידע על השירות גם אם הם בלי האפליקציה, ובכך לנסות ולשפר את הנגישות לטיפולים רפואיים. לטענת החברה כ-3.6 מיליון אמריקאים מפסידים טיפול רפואי בשל בעיות בנגישות תחבורתית, וכ-30% מהתורים לרופאים מתבטלים בשל אי הגעה של מטופלים.

UBER – השקה מתוך מצוקה?

כחלק מתהליך ההשקה מספרים בחברה שבשבעת החודשים האחרונים הם בדקו את השירות עם ארגוני בריאות שונים, ובנוסף יצרו פלטפורמה העומדת בתקני פרטיות מידע מטופלים הנהוגים בארה"ב HIPAA. השירות החדש יוצא לארגוני בריאות כיוזמה של B2B.

השירות מציע דשבורד לגופי הבריאות וכן API  שיאפשר לחבר את השירות לאפליקציות שקשורות לתחום הבריאות, או למשל אפליקציות של בתי חולים ושירותי בריאות אחרים.

ההשקה הזו מגיעה לאובר אחרי תקופה ארוכה שהחברה סובלת משערוריות ברצף  – החל מהסתרה של בעיות ופריצות אבטחה והמשך בשימוש לא נאות בפלטפורמה, כמו גם הטרדות מיניות ושימוש בסוכני CIA  כדי לרגל אחרי מתחרים. כל אלו היכו ב-UBER ולא ניתן לשלול שהרצון לייצר פלטפורמה בתחום הבריאות באה גם משיקולים תדמיתיים שעיסוק בתחום הבריאות יכול לתרום.

השירות עצמו מהווה תוספת מעניינת לפתרונות תחבורתיים למטופלים, אך צריך לשאול האם יש בו מענה גם לאנשים הסובלים ממוגבלויות. לאלו ישנה בעיה משמעותית עם תחבורה ציבורית הרבה פעמים, אבל עדיין לא ברור אם UBER  התייחסו לבעיה באופן מלא.

הפתרון, הגם שהוא כלי מעניין, לא מהווה שינוי דרמטי למערכת הבריאות המקרטעת בארצות הברית. מתוך 300 מיליון אמריקאים הנתון של 3.6 מיליון, הוא לא כזה אדיר, ולכן גם פיתרון מלא של בעיית התחבורה לא מרפא את החוליים של מערכת הבריאות.

UBER  אמיתי לבריאות ?

השאלה היותר מעניינת בהקשר של UBER ובריאות, היא שאלת הסטארט אפ שישנה את פני המערכת באופן משמעותי באמצעות עקרונות של כלכלה שיתופית וטכנולוגיה. רבים מהסטארטאפים בשנים האחרונות ניסו לעשות זאת באמצעים שונים:

  1. אפליקציות לבחירת רופאים שנותנים את זמנם הפנוי – למרות שזה עדיין לא החליף את מרבית ביקורי הרופא. בעיקר משום שאנחנו רוצים שהרופא שלנו יהיה מישהו קבוע שיש לנו איתו מערכת יחסים, וכן בגלל שיש צורך בבדיקות פיזיות שונות בין אם תוך כדי המפגש, ובעיקר לצרוך קבלת החלטה רפואית. כך שאובריזציה של הרופא עצמו אינה מספיקה.
  2. אפליקציות להחלפת מידע ומוצרים רפואיים – בין אם באמצעות עמותות או אפליקציות הנושא של החלפת תרופות שלא בשימוש,או מציאת טיפולים שניתן לקבלת מאחרים, הרי שכלכלת שיתופית נמצאת בעולם הבריאות, אך בהיקף מוגבל בעיקר בשל רגולציות מורכבות המקשה על חילופי טיפולים.

עם זאת התקדמות הטכנולוגיה והיכולות ללא ספק תאפשר יותר ויותר בדיקת בבית, ויותא אוטונומיה למטופל מה שיגרום באופן כזה או אחר לשינוי משמעותי במודל שבו רפואה ניתנת, וזו תהיה אובריזציה של בריאות, גם אם לא במודל UBER עצמה.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.