מקיין, הסנטור חולה הסרטן והסוכן הכתום | פוסט אורח

26. אוגוסט 2017 Featured, רפואה 0
מקיין, הסנטור חולה הסרטן והסוכן הכתום | פוסט אורח

רמי יולזרי, חבר,  ומוביל את העמותה "רצים עם רמי" המסייעת להתמודדות עם תסמונת פוסט טראומה של חיילים, מה שקרוי "הלם קרב", כותב פוסט מרתק על ההקשרים הפוליטיים והבריאותים סביב סנטור ג'ון מקיין בשבועות האחרונים.

הנה הפוסט:

זו לא כתיבה על תיאורתיית קונספירציה,  מדובר בסיפור מפותל של פוליטיקה, רפואה, בירוקרטיה ומלחמה שמתרחשת בשבועות האחרונים בארה"ב.

דרמה פוליטית ואנושית מתגלגלת, שבמרכזה הסנטור הרפובליקאי הקשיש ג'ון מקיין (80), מתרחשת בתקופה האחרונה.

ב- 26.7 קולו של מקיין כופה תיקו בסנאט ומאפשר לסגן הנשיא פנס לשבור את התיקו ולאשר את הדיון בביטול תכנית הבריאות "אובמה-קייר" השנואה כל כך על הנשיא טראמפ והמפלגה הרפובליקנית.  לאחר אישור ההצעה נושא מקיין נאום ארוך בשם המפלגה הרפובליקנית על הצורך להגיע לחוק בריאות מוסכם.

ב- 28.7 באמצע הלילה מול המצלמות אותו מקיין, בתנועה דרמטית של אגודל כלפי מטה גורם להפסד המפלגה ושולח את ההצעה החלופית של ממשל טראמפ למקצה שיפורים מסיבי ודחיית יישומה בכמה חודשים.

וזה רק הפן הפוליטי של הדרמה. שתי ההצבעות האלה מתרחשות לאחר חזרה דרמטית של מקיין לרצפת הסנאט .הוא מגיע במיוחד לגבעת הקפיטול כשבוע לאחר שאובחן כחולה בסרטן המוח ועבר ניתוח להסרת הגידול.

הוא מגיע מבית החולים באריזונה בו הוא עובר הקרנות וכימותרפיה. הוא מתקבל בחום ובמחיאות כפיים באולם הסנאט, ובשידור ישיר ברשתות הארציות בטלוויזיה.

שבוע לפני ההצבעות הדרמטיות בסנאט נכנס מקיין לניתוח שגרתי של הסרת קריש דם מעל עינו השמאלית. בעקבות הניתוח התגלה כי הוא סובל מסרטן מח קטלני, גליובלסטומה.  גליובלסטומה רב-צורנית (GBM – Glioblastoma multiforme)  הינו הגידול בעל דרגת הממאירות הגבוהה ביותר. GBM  הנו סוג הגידול האגרסיבי ביותר, המתאפיין בפולשנות והתקדמות מהירה ועקב כך ההישרדות החציונית של החולים עומדת על כ-12-15 חודשים בלבד. כאן הנושא התחיל לתפוס תאוצה לכיוון אחר לגמרי.

מטראמפ לוייטנאם ועוד…

מקיין הוא אחד הפוליטיקאים האהודים בארה"ב. פעמיים הוא היה מועמד לנשיאות והפסיד. הוא גיבור מלחמה שישב בצעירותו 5 שנים בשבי בוייטנאם. הידיעות על מחלתו הביאו לגל של שאלות מכיוון אחר לגמרי. בוגרי וייטנאם ורבות מאלמנות המלחמה ששכלו את בעליהן בגלל גליובלסטומה החלו לשאול את אותה שאלה קשה?

האם הסרטן של מקיין מקורו בחשיפה מתמשכת לאייגנט אורנג?  חומר שאליו הוא נחשף במהלך שירותו כטייס של הצי.

 AGENT ORANGE  הוא שם הקוד לקוטל עשבים וחומר מנשיר שפותח על ידי חברת מונסנטו בשלהי מלחמת העולם השנייה עבור מחלקת ההגנה של ארה"ב.

על אייגנט אורנג

החומר רוסס בנדיבות בשטחים נרחבים על ידי הצבא האמריקאי בוייטנאם בין השנים 1961-1972 כחלק ממבצע כולל שמטרתו הייתה לפגוע באספקת המזון של הצבא הצפון וייטנאמי ובמסתור שבשטחי צמחיה.  מדובר ככל הנראה בלוחמה הכימית הרחבה והמקיפה ביותר שבוצע אי פעם על ידי צבא כנגד אוכלוסייה אזרחית ושהתוצאות שלה ממשיכות להשפיע גם 50 שנה אחרי.

אז איך מקיין קשור? באיזשהו שלב לאחר כמה שנים לתוך המבצע החלו האמריקאים להבין כי לשימוש בחומר יש השלכות גם על החיילים שלהם. ההבנה הזו לא עצרה את המבצע הנרחב.  5000 מדענים חתמו על עצומה בה קראו לנשיא לינדון ג'ונסון להפסיק את השימוש בחומר בגלל הנזק שהוא גורם גם לאוכלוסייה המקומית וגם לכוחות האמריקאים. המבצע נמשך בהיקפים הולכים וגדלים עד 1971.

רק כמה שנים לאחר המלחמה החלו לצוץ בעיות רפואיות חמורות בקרב לוחמים שחזרו מוייטנאם ונחשפו לחומר. לקח עוד כמה שנים עד שהקהילה הרפואית התחילה לחקור את הנושא. מחקרים שנעשו על חיילים ששירתו בדרום וייטנאם במהלך המלחמה הצביעו על רמות גבוהות של סרטן ופגיעות עצבים, עיכול, עור ונשימה. ליוצאי צבא מדרום וייטנאם יחס גבוה יותר של סרטן בצוואר, לוקמיה כרונית/חריפה, לימפומת הודג'קיןלימפומה שאינה הודג'קין, סרטן ערמונית, סרטן ריאות וסרטן המעי הגס, סרקומה של רקמות רכות וסרטן כבד.

המחלקה לענייני חיילים משוחררים פיצתה רק 486 נפגעים, אף על פי שקיבלה בקשות לפיצויים מ-39,419 חיילים שנחשפו לאייג'נט אורנג' בשירותם בווייטנאם.

חולצת אייג'נט אורנג

לאחר שנים של מאבק מצד יוצאי וייטנאם ב-1991 חוקק הקונגרס האמריקני את חוק אייג'נט אורנג'  שאיפשר למחלקת החיילים המשוחררים להגדיר תנאים "סבירים" להכרה בחיילים שנפגעו כתוצאה מחשיפה לחומר. על פי הערכות אלפי חיילים אמריקאים מתו ו/או חלו לאורך השנים כתוצאה מחשיפה ממושכת לחומר. השפעות החשיפה לחומר רלוונטיות גם היום למעלה מ 50 שנה אחרי.

סנטור מקיין דרך אגב הצביע בעד החוק

מקיין היה טייס של הצי בוייטנאם  הוא מפורסם על "בילוי" תקופה של כ 5 שנים במתקן הכליאה הידוע לשמצה "הילטון הנוי". הוא הספיק לטוס לפני נפילתו בשבי. מומחים כמו גם עדויות של טייסים ואנשי צוות מלמדים כי החומר היה באוויר, במים, במזון בוייטנאם. על פי עדויות של טייסים אחרים החומר היה באוויר בשדות התעופה שלהם, על הרצפה, הוא הרטיב אותם, הם נשמו אותו ולאורך זמן הוא הרג אותם גם שנים אחרי.  המחלקה לחיילים משוחררים (VA), המקבילה האמריקאית של אגף השיקום מסרב להכיר בקשר שבין גליובלסטומה לחשיפה לחומר,  קשר שבקהילה הרפואית כבר הוכח בעשרות מחקרים.  נכון להיום ישנה רשימה של 50 מחלות/מצבים בריאותיים שזוכים לטיפול/פיצוי/הכרה, מתוכן 38 סוגי סרטן, גליובלסטומה אינה אחד מהם.

סנטור ג'ון מקיין
סנטור מקיין, לאחר הניתוח

למרות ההכרה, עדיין הפיצוי מלווה בתהליכים בירוקרטיים לא פשוטים בהם נדרש התובע (מדובר באנשים קשישים שלחמו בוייטנאם בשנות ה 60 של המאה הקודמת) להוכיח כי הוא שירת באיזורים בהם רוסס החומר. תהליכי תביעה שנמשכים שנים ובמקרים רבים מסורבים.  זאת למרות שבידי ה VA נמצא מידע רפואי רב שנאסף על כ-700 אלף חיילים שנחשפו לחומר בוייטנאם והוא מסרב לשתף את המידע. למרות שזה שיכול לעזור לבוגרי וייטנאם ובני משפחותיהם בטענה של: סודות צבאיים מסווגים.

המחלה של מקיין מגיעה בתקופה בה ה-VA נתון ללחץ רב בעקבות גילויים וחקירות של טיפול כושל בבוגרי המלחמות באפגניסטן ועירק. טראמפ ערך רפורמה מקפת ומינה הנהלה חדשה לארגון. יוצאי וייטנאם, אלה שעוד בחיים הם אנשים קשישים היום. רבים מהם ובני משפחותיהם  מקווים כי גורלו הטרגי של מקיין ישפיע באופן חיובי על הכרה הממסדית בקשר שבין המחלה לבין השימוש בסוכן הכתום שנעשה בוייטנאם והם יזכו סוף סוף לפיצוי והכרה בהתאם.

עוד אנקדוטה:

מאות אימיילים שנשלחו למשרדו של מקיין על קשר אפשרי בין מחלתו לשימוש בחומר בוייטנאם לא זכו לתגובה.  בשנת 2011 תמך מקיין בהצעה להחמרת ההוכחה המדעית של מחלות לשירות הצבאי לפני הכנסתן לחוק הפיצויים לחיילים. באותה שנה תקציב הפיצויים/טיפול רפואי בחיילים שחזרו ממלחמות עמד כ 20 מיליארד דולר לשנה.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.