מקבץ: האקת'ון נגד אבולה| גוגל תהיה קופת חולים?| תוכנית מענקים חדשה ל-Mhealth של ה-NIH

הלוואי והייתי יכול להתפרנס רק מכתיבת הבלוג, או להשקיע בו יותר. רשימת הנושאים שמחכה לרגע שאכתוב עליה רק מתארכת, אבל החלטתי שמקום להאריך על כך נושא, אנסה לתת משהו יותר מתומצת ובכל כזה שאני מרגיש שתרמתי דרכו. אז הנה מקבץ של דברים ביחד, נתחיל…

גוגל מציע לדבר עם רופא על בסיס חיפושי סימפטומים

תצלום מסך שהגיע לאתר האמריקאי Reddit חשף כי גוגל החליטה להתנסות במתן שירותי ייעוץ רפואי ישיר מטעמה לאנשים שנתקלים בבעיה רפואית. כבר לפני תקופה גוגל סיפרה כי היא מבקשת להפוך את שירות ה-hangout שלה המאפשר שיחות וידאו גם קבוצתיות לכלי עבור מתן שירותי ייעוץ מקצועי, ובין היתר גם שירותי של ייעוץ רפואי מרחוק  והיא קראה לזה Helpouts. עכשיו החברה מתנסה בצעד אחד קדימה  וזה להציע למטופל המחפש מידע רפואי בגוגל (ויש לא מעט כאלה) שירות של שיחה עם רופא על הבעיה.

הרשת הרפואית גועשת מהסיפור מכמה סיבות: יש הטוענים שזו התשובה של גוגל לרצון של פייסבוק לספק שירותי רפואה באמצעות כלים שלה, יש כאלה המסבירים שבשירות הזה מודה גוגל בכישלון לייצר באמצעות מנוע החיפוש שלה סינון של מידע איכותי, מדויק ורלוונטי לחולה המחפש (מכירים את הסיפור הקבוע שמספרים על החולה שבלילה יש לו כאב ראש ואחרי גוגל יש לו סרטן? אז זה). בסוף מדברים על בעיית ה-scale שכן כמות החיפושים הרפואיים היא אדירה ואין מספיק כוח אדם רפואי בעולם שיוכל לדבר עם כל האנשים במקביל.

רופאים בגוגל
הרופא יענה שאלת החיפוש שלך…

לביקורת יש מקום, ונכון שחלק מהמידע הרפואי ברשת הוא לא לעניין, ומאוד בעייתי ומוטה. חלק מזה נובע גם בשל חוסר היכולת של הממסד הרפאי להציע את מרכולתו בצורה טובה ברשת. רק בתקופה האחרונה התחילו לרופאים לקבל הכשרה על כתיבת ערכים בויקיפדיה, ולו כל בתי החולים היו נוטשים אתרים זקנים ומעלים חומרים באופן אפקטיבי הרי שהיה מידע יותר איכותי (אם כי גם זו לא ערובה). בלי קשר, יש כמובן מורכבות במידע רפואי וזה לא ייפתר דרך מנוע של גוגל בצורתו הקיימת, כי זה לא רק המידע עצמו, איכותי ככל שיהיה, אלא זה שכבה מעל זה, שכבה של סינתזה של הסימנים, ההיסטוריה וביחד והסקת מסקנות. בפועל אנחנו יודעים שגם רופא אינו מהווה ערובה להסקת המסקנות הנכונה לפעמים.

לטעמי הכניסה הזו של גוגל רק מעצימה את העובדה שבריאות נמצאת על הכוונת של כל חברות הטכנולוגיה וזה אומר שאנחנו צפויים לשינויים משמעותיים בדרך שבה אנו צורכים שירותי בריאות, טיפולים ובכלל. בינתיים יכול להיות שחלק מכאבי הראש שהפכו לסרטן, יחזרו להיות כאבי ראש שמטופלים בשתיה וכדור נגד כאבים במידת הצורך:)

האקת'ון נגד אבולה

בשבוע שעבר נערך האקת'ון מעניין במיוחד באוניברסיטת וירג'יניה טק שמטרתו היתה ברורה לסייע באמצעות רעיונות טכנולוגיים להלחם באבולה. זה לא היה סתם איזה האקת'ון שבו גיקים עם חלומות מתכנסים למצוא פתרונות, אלא כזה שהביא עמו לשולחן מידע של משרד הביטחון האמריקאי על המדינות הנגועות, כולל מידע גיאוגרפי,  ומידע ייעודי ומטויב על מגוון אלמנטים של האוכלוסייה הנגיף ועוד. האירוע משך אליו מעל 80 איש, והוא לא היה רק עבור מתכנתים.

אבולה
נגיף האבולה

הרעיון של האוניברסיטה יחד עם המעבדה שלה הוא לקדם את היכולת של הציבור להחזיק בכלים מסוגים שונים על מנת להיאבק באבולה. מעניין יהיה לראות כיצד הדברים יקרמו עור וגידים בימים הקרובים.

במקביל אחת מקבוצות ה-mhealth הגדולות בלינקדאין יצרה גם היא דיון נרחב על כלים של רפואה ניידת ככלי למלחמה באבולה. הדיון כבר משך כ-25 הצעות שונות.  כמו כן כבר יש אפליקציה אחת לפחות המבקשת להתריע על ל המרחק שלכם מנגיף האבולה שנקראה Ebola Tracker, העושה שימוש גם היא במידע גאוגרפי.

תוכנית מענקים חדשה לחדשנות במובייל של ה-NIH

מכון Fogerty של ה-NIH פתח תכנית מענקים  נוספת על מנת לקדם חדשנות בתחום פיתוח אפליקציות וטכנולוגיות מובייל לסיוע בשיפור הבריאות במדינות עם הכנסה נמוכה. התכנית תחלק מענקים של עד 2.5 מיליון דולר לטכנולוגיות מובייל שיסייעו בשיפור תוצאות הבריאות במדינות יותר נכשלות.

התחומים בהם יש עניין בפתרונות חדשניים כוללים מגוון של בעיות נפוצות במדינות אלו: איידס, מניעת פציעות בילדים, מלריה, שחפת, וכן כלים לשיפור האימון של עובדי בריאות במדינות הללו.

טכנולוגיות פשוטות וברורות היכולות לעבוד ולסייע במדינות אלו אינן פשוטות, מרבית הטכנולוגיות הרפואיות הן מורכבות ודרישות שונות שלהן עלולות למנוע את הכניסה שלהם למדינות עולם שלישי. מצד שני התקדמויות טכנולוגיות וכניסה היחסית נאה של טלפונים ורשתות סלולריות בעולם השלישי הופכות הרבה תכניות שמבוססות על טלפונים חכמים לכלים אפקטיביים לקידום בריאות.

התכנית החדשה פתוחה עד חודשים ינואר-פברואר 2015.  בשנת 2014 כבר חולקו מענקים למספר תכניות ויוזמות בתחום.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.