כשד"ר גוגל פוגש את ד"ר כהן

16. אוגוסט 2008 רפואה 2.0 1

מאמר שפרסמתי בשנת 2008 בעיתון דה מרקר

נעים להכיר, שמי ד"ר גוגל ואני אספר לך כל מה שאתה צריך לדעת על מצבך הרפואי ועל הטיפול המתאים לך. אציין שאיני נוטל אחריות על המידע. מה אמרת? שהרופא שלך, עם שבע שנות לימודי רפואה מאחוריו ושנים של ניסיון מעשי, חושב אחרת? מעניין מי צודק.

עד לא מזמן התשובה לכך היתה ברורה מאוד – הרופא היה הסמכות העליונה, ואין בלתה. ואולם סקר חדש שנערך בארה"ב על ידי חברת הייעוץ אנוויז'ן מצא כי יותר משליש מהאמריקאים (38%) מפקפקים בהמלצת הרופא שלהם אם היא סותרת מידע ששאבו מהאינטרנט. כמו בכל התקדמות טכנולוגית, נשאלת השאלה אם זה טוב או רע?

על דבר אחד אין ויכוח: האינטרנט נהפך כבר מזמן למרכיב משמעותי ביותר במערכת היחסים בין הרופאים למטופלים, הנחשפים למידע רפואי בהיקף עצום ברשת. מחקרים רבים מוכיחים כי בריאות היא תחום פופולרי ביותר בקרב הגולשים. סקר אמריקאי מצא כי שלושה מכל ארבעה גולשים בארה"ב פונים לאינטרנט כדי לחפש מידע על עניין בריאותי, לפני שניגשו לרופא; 40% מהנסקרים טענו כי האינטרנט הוא מקור מידע מרכזי בעבורם בתחום הרפואי.

בישראל המצב אינו שונה בהרבה. לפי סקר שפורסם ב-TheMarker, אחד מכל שלושה ישראלים מחפש מידע רפואי באינטרנט.

כיצד, אם כך, יש להגיב לנוכחות המתעצמת של האינטרנט במגע שבין הרופא למטופל? לא מעט רופאים עלולים להגיב בביטול, או אף בכעס, לפציינט שיגיע למרפאה עם הצעות לטיפול שאינן מתיישבות עם דעתם. נימוקי הרופאים כבדי משקל, שכן רבים מהנתונים המתפרסמים ברשת פשוט אינם נכונים. פעמים רבות הנתונים נכונים, אך לא למקרה הספציפי של המטופל.

ואולם התנגדות כזאת מצד הרופאים סופה להיכשל כישלון חרוץ. האינטרנט כאן כדי להישאר, ולכן יש ליישם את האמרה "If you can't beat them join them" (אם אינך יכול לנצח אותם – הצטרף אליהם). נכון יעשו הרופאים אם ירתמו את האינטרנט לטובתם, וייעזרו ביתרונותיו הרבים.

כיצד? ראשית, ואת זה כבר עושים במערכת הבריאות, יש להזין את הרשת במידע מוסמך ובדוק בתחום הרפואי, לטובת הצרכנים. בנוסף, הרופא עצמו יכול לשלוח את המטופל לאתר אינטרנט שעליו הוא סומך, כדי שירחיב את ידיעותיו. כבר כיום יש רופאים, למשל כירורגים פלסטיים, המפנים את הפציינט לקרוא מידע באינטרנט לפני הפגישה עמם, ויש כאלה שעושים זאת כחלק מהליך ההסכמה לפרוצדורה רפואית.

נתון הקובע שכ-40% מהמטופלים חולקים על דעת הרופא אינו עניין שצריך להקל בחשיבותו. אי הסכמה לעצות הרופא עלולה להוביל בהמשך לאי ביצוע של המלצות רפואיות ולפגיעה של ממש בחולה. את זה כולם רוצים למנוע.


1 thought on “כשד"ר גוגל פוגש את ד"ר כהן”

  • 1
    לימודי רפואה on יוני 26, 2011 הגב

    כתבה מרתקת! אין ספק שיש קושי בכך שכל אחד שמכיר את גוגל וראה כמה פרקים של האוס חושב שהוא מאבחן מומחה, וייתכן ושימוש בפלטפורמת האינטרנט כדי להנגיש אבחון מהימן למחפשים הוא צעד שיהיו לו השפעות חיוביות רבות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.