חוכמת ההמונים נגד זיהומים – ניסוי ישראלי

בשעות האחרונות ממש החל מופץ ברשת ניסוי ובקשה לשימוש בחכמת ההמונים על מנת לנסות ולמצוא רעיון חכם כיצד לשפר את ההיענות של רופאים לצורך לשטוף ידיים לפני ואחרי כל מטופל על מנת להוריד בכמות הזיהומים הנרכשים בבתי החולים.

את הפעילות מוביל מנהל בית החולים איכילוב פרופ' גבי ברבש יחד עם ליאור צורף החוקר את תחום חכמת ההמונים ומרצה בנושא ברחבי העולם. נכון לעכשיו פורסמה הבקשה לעזרה בכמה מקומות ויש מגוון רחב של תשובות ומשתתפים. מעניין איך זה ייגמר והאם ימצא מן הניסוי הזה פתרון יעיל.

ליאור צורף ופרופ' גבי ברבש
ליאור צורף ופרופ' גבי ברבש

הנה הבעיה והבקשה כפי שהציג אותו פרופ' ברבש בקבוצה של מתמחים ברפואה הנקראת מרש"ם:

אני פונה לעצתכם,

שמי גבי ברבש, מנהל המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).

זיהומים הנרכשים בבתי החולים גורמים לכ-100,000 פטירות של חולים בארה"ב כל שנה ומספר גדול של פטירות בישראל ובעולם כולו. הזיהומים הנרכשים בבתי החולים מהווים את אחד האתגרים הגדולים היום. חלק גדול מהאשמה, נופל עלינו, הצוות הרפואי. זאת, כיוון שהזיהומים מועברים מחולה לחולה בשכיחות גבוהה כשהצוות הרפואי איננו רוחץ/מחטא את ידיו ומתעלם מכללי היגיינה מקובלים.

רחיצת ידיים הינה האמצעי החשוב ביותר לצמצום הסיכונים להעברת זיהומים. למרות זאת, המציאות המרה היא שיותר מדי רופאים ואחיות, כולל אלה שבמרכזים הרפואיים המתקדמים והמובילים, מתעלמים מההנחיות ואינם מחטאים את ידיהם במעבר בין חולה לחולה. זאת, למרות הזמינות הגדולה של אמצעי חיטוי ליד מיטת כל חולה וחולה.

נקיטת אמצעים משמעתיים נגד אלו העוברים על ההנחיות איננה אפשרית כיוון שאין יכולת להיות נוכח בכל מפגש בין איש צוות לחולה. פתרונות המבוססים על מערכות אלקטרוניות – הם יקרים מאד וקשים ליישום במרכז גדול.

זו הסיבה מדוע אני פונה לעזרתכם.

אנחנו מחפשים רעיונות יצירתיים לפתרון הבעיה הזו תוך כדי שימוש בחוכמת ההמונים – החכמה שלכם.

אנא חשבו על רעיון שיכול להביא לשנוי בהתנהגות הצוות הרפואי כך שיחטאו את ידיהם באופן קבוע לפני ואחרי בדיקת החולה.

תודה מראש לכל מי שיכתוב כאן רעיון.

אנחנו נקרא, נתייחס ונגיב. רעיון פשוט אחד, יכול להציל חיים רבים.

פרופ' גבי ברבש.

בספירה כרגע יש כבר מעל 100 תגובת ורעיונות, באופן מעניין רבים מבקשים להטיל חלק מהאחריות למודעות ולהקפדה על שטיפת ידיים של הצוות הרפואי על המטופלים. למיטב הידוע לי להרבה מאוד מטופלים לא נעים להפוך להיות השוטרים של הרופאים שלהם, אבל ללא ספק הפניה לצד המטופלים כמשאב שכיום אינו מנוצל בתהליך היא מעניינת ויש לשים אליה לב. הערה מעניינת אחרת שהופיעה שם אמרה כך:

אמיר מאירי
האם החשיבה שבלונית?

מבחינתי מה שמעניין פה זו האמירה הברורה שתזכורות והקפצות חיצוניות קיימות אך מתעלמים מהם. זה נוגד לא מעט מהרעיונות שבהם אנשים מציעים בעיקר פתרון באמצעות הטכנולוגיה – תגים, חומרים, מחשוב ועוד…כל זה הם לטעמי גם סימנים לכך שאנו מצפים שהטכנולוגיה תפתור את הבעיות שלנו -outsourcing מסוים. זה חשיבה מאוד הגיונית בימינו שהטכנולוגיה מסייעת לנו בהרבה דברים.

לבסוף מעניין לראות שרק מיעוט קטן טען שהפתרון נעוץ בחינוך מוקדם של הרופאים עוד בהיותם סטודנטים, זה מעניין כי השנים הללו הם שנים מאוד חשובות לעיצוב דפוסי ההתנהגות וחוסר שטיפת הידיים כנראה מועבר מדור לדור. אם לקחת את זה למקום אחר, רעיון כזה יכול להיות מעניין בדומה לניסיון להכניס את איכות הסביבה במערכת החינוך שהילדים יחנכו את הבית למחזור וכו'.

בקיצור, מעניין. כדאי לקרוא את התגובות – זה מופיע כאן וכאן


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.