החולה המדומה

15. אוגוסט 2011 רפואה 2.0 0

הרעיון המרתק בדבר האפשרות שלנו כבני אדם להתמזג עם מכונות טכנולוגיות מפעפע בהיסטוריה האנושית כבר שנים רבות. ספרי מדע בדיוני, תיאוריות פילוסופיות, סדרות טלוויזיה ועוד, עסקו השאלה האם צפוי האדם להתמזג עם תבנית נוף מחשבו. השאלה הזו קשה, ומטרידה עד מאוד, כי היא נוגעת כאמור גם בחלקים הפחות מכניים של האנושי, אותם חלקים, שלדידו של כותב מילים אלו, אינם ניתנים לשכפול מכני. אבל הנה, פרויקט שאפתני של מכון מקס פלנק רוצה לסייע לרפואה באמצעים טכנולוגיים ומיזוגם עם האובייקט האנושי.

רפואה מותאמת אישית – תוצר של הגנום

לפני שנצלול לפרויקט החדש ברצוני לגעת בכמה מילות באזז וזרמים משמעותיים ברפואה בשנים הללו – פיצוח הגנום האנושי והמידע אותו הוא אוצר בתוכו, והתולדה שלו שהיא הרפואה המותאמת אישית (Personalized medicine) שהיא הניצול של הידע הגנטי לצורך בחינת הטיפול הרפואי. החלק המוכר ביותר של הרפואה המותאמת אישית הם הבדיקות הנעשות לחולות סרטן השד על מנת לבדוק האם הפרופיל הגנטי של הגידול יגיב טוב לטיפול כימותרפי או לא. בעצם הצלחת הטיפול מנובאת באופן יחסית מדויק על בסיס הבדיקה וכך ניתן לדעת אם לטפל או שסתם זה יוסיף סבל ולא ריפוי. כיום ישנם מספר רב של בדיקות שיודעות לנבא מגוון רב של התפתחויות ומחלות, ומסייעות בעצם להתאים את הטיפול באופן מדויק לחולה. זאת בניגוד לרפואה הסטטיסטית שביקשה על בסיס נתוני מחקרים לומר כי הטיפול יעיל ועל כן משתמשת בו לכל מי שעומד באבחנה מבלי להתייחס לפקטורים מאוד ספצפיים. ששיכים לו. הרפואה המותאממת אישית, בעצם משתמשת בידע הגנטי הנצבר על מנת לייצר מודלים של ניבוי.

רשת חברתית-גנטית למחקר

לפיצוח הגנום ולקלות של מיפוי הגנום האנושי כיום, יש תולדות נוספות, הנה כי כן חברת 23andME מייצרת מציאות חדשה במסגרתה אנשים ממפים את הגנום שלהם וחולקים אותו עם אחרים לקידום מחקר, לקידום הידע האנושי וגם מייצרים קהילות סביב מחלות ומאפשרים למידע לזרום באמצעות האינטרנט. ישנם אנשים המגלים קשרים גנטיים עם אחרים באמצעות האתר, שהוא גם סוג של רשת חברתית. אנשים מגלים קשרים מעניינים, ונוצא מאגר גנטי רחב על מנת לייצר מחקרים רפואיים שיכולים לגלות עוד, על סיכון לחלות וטיפול.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=d2hlr-6LEos&feature=relmfu]

חולה מדומה

ועכשיו, מכון מקס פלנק העומד בראש קונסורציום מחקר הנקרא formation Technology Future of Medicine קיבל מענק 1.5 מיליון יורו, מהאיחוד האירופאי על מנת לפתח יכולת לייצר מודל ממוחשב של חולה על בסיס המידע הגנטי, הפיסיולוגי והרפואי שלו – קרי סימולציה של חולה על מנת לבדוק כיצד יגיב לטיפול ולבדוק את התגובות באופן של סימולציה.

האיחוד האירופאי טען בהודעה לעיתוונת כי מודל ממוחשב שכזה יכול לתת לרופאים מידע מעמיק ומיידי על החולה על ההיסטוריה הרפואית שלו ועל צרכיו הרפואיים, ובכך להימנע מתופעות לוואי של טיפולים רפואיים ותרופות בין היתר.

הקונסורציום שואף לבנות מודל מלא של בן האדם הכולל את כל המערכות, החיבורים רקמות והמוליכים בגוף. לדברי החוקרים בניית המודל תערב מערכות מידול, שמירת מידע, מערכות חישוביות, וזאת על מנת לאפשר לרופא לשאוב מתוך המידע הגנטי את כל הדרוש לשם איבחון, טיפול וניהול המחלה של החולה לאורך כל שלביה.

מעבר להיותה של המערכת של החולה המדומה כלי בידי הרופאים, היא תהיה נגישה גם עבור החולים עצמם ותאפשר להם להבין טוב יותר את הטיפולים אותם הם מקבלים. בנוסף המודלים יוכלו לשמש גם ככלי לקיודם רפואה מונעת מותאמת אישית עבור החולים ולהתאמה של תזונה ועוד.

הדמייה לב
מתוך ויקיפדיה – Tvanbr – Own work

זו תהיה הפעם הראשונה שכזה כוח מחשוב חהדמיה ישולב עם המידע הגנטי לצורך מתן מענה לאדם הבודד.

אתגר מעניין וחשוב, אליו אין התייחסות בהודעות על הפרויקט, הוא הפרטיות, והשליטה של החולה על המידע שלו – האם למשל כל המידע הזה יהיה נגיש לגוגל, מי יוכל לבצע פה פעולות, האם יהיה לו שימושים פליליים, שימושים של מסחר, ואולי של שכפול. מודלים שכאלה, מעניינים ביותר, אך כמו כל טכנולוגיה יכולים להיות לה צדדים אפלים.

מערך המחקר שמתעתד לקחת על עצמו את המערכת הזו – כולל 25 מכוני מחקר ממדינות אירופאיות רבות.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.