ההמון יהמר על האבחנה הנכונה

שווקי חיזוי (Prediction markets) הנם כלי מוכר לניבוי תוצאות. הכלי מאפשר לאנשים להמר על תוצאה רצויה בעתיד, ועל ידי  כך שכמות גדולה מספיק של אנשים מהמרת על ניבוי כלשהו לרוב מתקבל ניבוי יחסית אמין. דוגמה מוכרת ביותר לכך הם שווקי ההימורים על מדינה זוכה באירוויזיון. עכשיו סטארט אפ חדש בשם Crowdmed מבקש לקחת את המודל הזה ולהפיק ממנו ערך באבחון של מחלות מורכבות.

הרעיון יחסית פשוט, אך מהפכני ביותר, חולים יוכלו להירשם לאתר ולהעביר את כל המידע הרפואי הרלוונטי שלהם, מנגד יירשמו לאתר אנשים שיוגדרו בלשים רפואיים (כרגיל באנגלית זה עובד יותר טוב: Medical Detectives  שבראשי תיבות זה כמו ראשי תיבות של רופא MD) ואלו יוכלו לנבור במידע שיוצג אנונימית ולהציע אבחנה, או להמר על האבחנה שנראית להם כנכונה ביותר. אם הם צדקו הרי שהם זוכים.

ההמון מסייע או מפריע?

עכשיו שסיימתי לכתוב את הפסקה הזו, מה יכול להיות יותר הגיוני מזה? ובכן הרעיון של מקים החברה, ג'ראד היימן, שנחשפה לראשונה ב-TEDMED   בארה"ב וכבר גייסה 1.1 מיליון דולר, הוא להפוך לכלי סיוע לחולים במחלות מורכבות המתקשים למצוא אבחנה. לטענתו אין הכוונה להחליף את הרופא אלא להוות כלי מסייע להחלטה שלו ולייצר עבורו רעיונות חליפיים לאבחנות שונות.

בשלב ראשון הכסף באתר אינו אמיתי, ולכך מסתבר אין השפעה על המודל, אך בעתיד יוכלו הזוכים להמיר את הכסף הדמיוני בכסף אמיתי. בשלב זה יצאה החברה מגרסת בטא פרטית לכזו שהיא בטא פומבית. מאוד מעניין לעקוב אחר הרעיון.

בשנים האחרונות עלו מספר מקרים בהם האמצעות חוכמת ההמון ניסו חולים למצוא אבחנה למחלתם, וחלקם הצליחו בכך מאוד. האפשרות ליצר מודל ניבוי שייצר רעיונות אבחנה מההמון יוכל לסייע לרופאים לחשוב בכיוונים בלתי צפויים ואולי אף לאבחן באופן מהיר יותר.

מצד שני, טוען ניל ורסל , כתב טכנולוגיה, במאמר באתר MobileHealthNews כי הפלטפורמה הזו נראית לו בעייתית, מכיוון שהיא עלולה לגרום לניחושים מיותרים ולבדיקות בעייתיות ומיותרות. למרות שאינו מציין זאת ממש, ורסל מעדיף את המודל של ווטסון מחשב העל ככלי עזר ולא את ההמון, לטענתו למרות היכולות המרהיבות של כלי מיקור ההמון, הרי שכאן הוא חושב שזה אינו מתאים.

אני חולק על ורסל, אני חושב שיש מקום לשתי האפשרויות, כי לאינטואיציה האנושית ולמודל הניבוי של שווקי חיזוי יכול להיות תפקיד חשוב בצמצום האפשרויות והצגת אילו שאינן קונבנציונליות לקידום תהליך האבחנה. מנגד למערכות תומכות החלטה ממוחשבות יכולת ניתוח אדירה ומתן צמצום מצד אחר, לדעתי השילוב יוכל להיות מנצח במקרים קשים ובעייתיים.


2 thoughts on “ההמון יהמר על האבחנה הנכונה”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.