בית חולים למדיה חברתית

בית חולים למדיה חברתית

כבר סיפרתי כאן על ניתוחים שנעשו בשידור חי בטוויטר, אבל פעילות מדיה חברתית לבתי חולים היא עניין יותר עשיר ומעניין מכך. אחד המובילים בתחום הוא בית החולים המפורסם מאיו קליניק – שאף פתח בית ספר לנושא, ומייצר המון ידע. בעוד בארצות הברית הולכים אחריו בתי חולים רבים, ומנסים לייצר ערך, בישראל התמונה קצת שונה …

מה לבית חולים ולמדיה חברתית?

לפני הכל, מה יש לבית חולים ולפייסבוק – מוסד מכובד שעסוק בהצלת חיים, למה לו בכלל לקיים פלטפורמה כזו. ובטח בישראל, שהכל נקבע לפי הסכמים מול קופות החולים, ואין הרבה בחירה לחולה. ובכן, יש הרבה מה לעשות, בעיקר על מנת לחזק את האמון ואת הקשר בין הקהילה של בית החולים לבין בית החולים, את האמון שלו, ואף לחזק את תדמיתו בפני רופאים ואנשי צוות על מנת למשוך אליו כוח אדם איכותי.

אז הנה מספר מטרות מרכזיות:

1. קשר עם הקהילה – לכל בית חולים יש קהילה ראשונית אליה הוא פונה, בדר"כ על בסיס גיאגרפי, ואיתה יש לו קשר מתמיד ומערכת יחסים – אם בגלל שמרבית המטופלים שלו באים מאותה קהילה, אם כי העובדים רובם משם, עם הקהילה הזו הוא שומר על קשר, ויש לו אינטרס במערכת יחסים חיובית ובונה.

2.חינוך לבריאות – מרבית אם לא כל בתי החולים מעוניינים גם בהנחלת ידע וקידום בריאות, ועל כן משקיעים בלא מעט פעילויות חינוכיות – הרצאות, קורסים, חומרים פרסומיים ויחסי ציבור בו הם מפיצים את הידע של הרופאים הפועלים בין כתליהם ומחנכים לבריאות ובונים מקצועיות בקרב קהל היעד. הרשתות החברתיות יכולות להוות זרוע נוספת באותה פעילות.

3. שירות לקוחות – בתי חולים יכולים לנסות להעביר חלק משירות הלקוחות והמודיעין אל הרשת החברתית – שעות מרפאות, זימון תורים, שאלות לגבי זמני ביקורית ואף שאלות והדרכה לקראת פרוצדורות רפואיות הנעשות בבית החולים, כמו גם מענה לשאלות ועוד.

4. יחסי ציבור – כמובן שזה חלק מהעניין, פיתוח המוניטין החיובי של בית החולים. הפצת מידע וידע מחקרי ופעילויות שונות של בית החולים. כמו גם אפשרות לראיון של מומחים המגיבים לענייני היום בבריאות.

5. תקשורת בעת משבר – היכולת לתקשר ולעביר מסרים מידיים יכולה לשמש גם בעת משבר הפוקד את בית החולים, בין אם זה עניין חירום כמו אירוע רב נפגעים או משבר הנובע מבעיה בבית החולים. ערוץ תקשורת בלתי מסונן יכול להוות כלי משמעותי. כמו כן  פיתוח קהילה אוהדת כמוהו כמערכת חיסון למוניטין של בית החולים.

6. כוח אדם – פיתוח היוקרה המקצועית וחשיפת הווי העבודה בבית החולים יכולה למשוך גם כשרונות לבית החולים, שיפור בעיני מתמחים (כן גם בעיניהם) ומשיכה של מומחים ממקומות אחרים.

מאיו קליניק – דוגמה להובלה במדיה החברתית בבתי חולים

הדוגמא של מאיו קליניק לשימוש במדיה החברתית ככלי לקידום הפעילות ולשיפור פעילויות התקשורת עם החולים, המאושפזים ובכלל היא מהטובות בשוק. מרוב שזה עבד להם, הם אף החליטו לפתוח בית ספר ומרכז מידע בנושא מדיה חברתית לבתי חולים ומעבירים קורסים אצלהם בבית החולים.

בסקר שערכו ראו כי מעבר להמלצות של מטופלים שהיו המקום הראשון בהבאת מטופלים, סיפוורים במדיה המסורתיים היו הכלי השני בחשיבותו דרכו אנשים בחרו במאיו קליניק. על כן בתחילה מאיו קליניק פעלו בעיקר באמצעות מצלמה (גם בגלל שמדובר בפעילות שהחלה  לפני 11 שנים). הם זיהו את הזדמנות בצורך של המדיה המסורתית בפרשנים רפואיים מקצועניים על מחקרים ואירועי בריאות, אז הם קנו מצלמה פשוטה והחלו לצלם פרשנויות למקבץ שבועי בן 90 שניות ולהפיץ לתחנות, בהמשך הפיקו גם מגזין כזה לתחנות רדיו. באורך לא מפליא המדיה המסורתיים, בעיקר תחנות קטנות ללא משאבים, השתמשו בהנאה במקור המדיע המקצועי, ומקור הצילומים הבלתי נלאה.

אימוץ מדיה חברתית על ידי בתי חולים
אימוץ מדיה חברתית על ידי בתי חולים

כאשר רצו להיכנס לעולם האינטרנט והמדיה החדשה החליטו להשתמש בכלים בתוכן הקיים ולהעלות אותו ברשת  – בתחחילה כפודקאסט באייטיונס (שנה לאחר הקמתו) ובשל העניין קודמו לעמוד הבית של השירות והגיעו בתוך חודש מ-900 ל-74,000 הורדות. הצלחה הביאה תיאבון והם העריכו את השיחות.

ומתחם הבלוגים של מאיו קליניק שהחל מקבל נפח משמעותי. כל הבלוגים הוקמו על פלטפורמה חינמית של וורדפרס, בהרצאה שניתה על הנושא,  הסביר לי אייס, מנהל הסינדיקציה והמדיה החברתית כל העפילות עלתה סכום עגול – 0. זאת מכיוון שזו פעילות שנעשתה על בסיס כוח אדם קיים ופעילות יחסי ציבור שממילא הם רצו לעשות.

משם התפתחו לערוץ יוטיוב שם יש סרטונים, עמוד פייסבוק בו הם חולקים מידע, וחולים יכולים ואכן מודים על הטיפול שקיבלו שם. לבסוף גם פתחו חשבון טוויטר שלדברי המנהל הפך למוצלח יותר כאשר החלו להגיב בו ולא רק להפיץ בו מידע.

כהחלטה עקרונית הם אינם מבקשים מרופאים לכתוב עבורם, בשל ההבנה שאין להם זמן, ולכו הבלוגים שלהם אינם מבוססי כתבי רופאים, אלא בעיקר חומר ויזואלי ומוקלט מרופאים, או חומר שנכתב עליהם. כל הבלוגים על בסיס וורדפרס ללא עלות פיתוח, רק עלות דומיין ואירוח. הבלוגים מהווים גם חדר חדשות והשילוב של הטקסטים עם החומרים האודיוויזואלים מהווים את מקורות המידע לעיתונאים, אבל גם לחולים ולמטופלים. יש להם גם בלוג עובדים ומטופלים המהווה מאיין הצצה אל מאחורי הקלעים של הנעשה בבית החולים. כעת גם קבצי האודיו והוידאו מופצים באמצעות הבלוגים.

במאיו קליניק יודעים להסביר על השילוב בין הכלים – תודה מחולה על עמוד הפייסבוק הפך לסרטון עדות אישית שלה, עד שגם כיכבה במודעת פרסום. סרטון שצולם במקרה בחדר האוכל שלהם הפך ללהיט יוטיוב. פעולות של איסוף נכון, שימוש במה שמצטבר מאפשר להם לפתח תכנים כמעט ללא עלויות כספיות, רק השקעה בחשיבה וכמובן זמן.

מבחינת התוצאות שראו במאיו קליניק – הם הגיעו ל-500 אלף גולשים שהמהווים חולים פוטנציאלים באתר, 50,000 אלף עובדים שהפכו לשגרירים של המותג, שיתוף פעולה טוב יותר במקום עבודה, שיפור ביכולת לייצר קבוצות תמיכה לחולים, ושיפור ביהול מחלות כרוניות של מטופלים.

במאיו קליניק יודעים להסביר על השילוב בין הכלים – תודה מחולה על עמוד הפייסבוק הפך לסרטון עדות אישית שלה, עד שגם כיכבה במודעת פרסום. סרטון שצולם במקרה בחדר האוכל שלהם הפך ללהיט יוטיוב. פעולות של איסוף נכון, שימוש במה שמצטבר מאפשר להם לפתח תכנים כמעט ללא עלויות כספיות, רק השקעה בחשיבה וכמובן זמן.

בית חולים מקים מרכז למדיה חברתית 

מדובר בהתקדמות של מאיו קליניק ובדרך לנצל את הכוח של המדיה החברתית בתחום הבריאות לצורך חיבור חוקרים, יצירת שיתופי פעולה בתוך מאיו קליניק ומחוץ להם, שיפור הקשר עם החולים והמטופלים על מנת לשפר את הבריאות הניתנת להם.

הם בנו צוות, שיפור את יכולות המדיה החברתית ואת ההשקעה, והם החלו גם לחבר את החולים והמטופלים לפעילויות. הם הפכו לבית ספר ממש ומסייעים לפתח את היכולות של עמותות חולים להתשמש במדיה החברתית להצליח בפעילות שלהם, כמו גם לימוד בתי חולים וארגוני בריאות אחרים. במאיו קליניק פיתחו ממש ארגזי כלים לארגונים, וכאשר זה מגיע מארגון דומה המכיר את המגבלות אתם יכולים להבין כמה זה משפר.

כך למשל הם גם הציעו התמחות אצלהם בתחום, והפכו את זה לתחרות מרגשת של סיפורי חולים שהתחרו ביניהם למי הכי מגיע, תוך שהם הפוכים את מאיו קליניק למרכז מצוינות ומביאים עוד ועוד אנשים לקשר עם מאיו קליניק. בקיצור מבריק!

לאחרונה שחרר בית החולים גם וידאו קליפ עם מצחיק המקדם גם פלאפורמת פייסבוק וגם את בריאות הציבור והוא מעודד לעקוב אחרי המספרים החשובים – לחץ דם, שומנים בדם ואת מדד המשקל גובה.

https://www.youtube.com/watch?v=88906w9uzKc&feature=related

בינתיים בישראל?

ובכן, בישראל בתי החולים טרם הגיעו לפעילות ממש משמעותית במדיה החברתית. מבדיקה שערכתי עולה התמונה המתוארת בטבלה. מרבית הפעילויות או לא קיימות בפועל, או שהן יחסית ברמה בסיסית. טרם נראית פעילות שמביאה באמת את האיכויות והיכולות של בתי החולים לתרום לקהילה כספקי מידע ושירותים. אני חושב שלבתי החולים יכולה להיות תרומה מרתקת ובעלת ערך למדיה החברתית ולגולשים ומתוך כך חזרה לבתי החולים.

יש כמה ניצנים ראשונים לפעילויות, אך נראה כי עדיין לא פוצחה נוסחה שמביאה ערך משמעותי למוסד. זאת למרות שחלק מהמוסדות למשל מנסים גם למשוך קהל מחו"ל ועוד.

ההמלצה שלי לבתי החולים היא ראשית, הביטו לעולם, בתי חולים רבים נכנסו בצורות מגוונות למדיה החברתית וניתן לשאוב השראה, שנית נסו לראות מה תרצו "להיות" במדיה החברתית – מוקד שירות רפואי? מקור ידע? מרכז מחקר או משהו אחר, אחר שתחליטו, חפשו מי שיסייע לכם בניסוח ויצירת אסטרטגיה דיגיטלית ומכאן התחילו לנסות, הרי כולנו מנסים וטועים, וזו הדרך להתקדם. בהצלחה! כי זה יתרום גם לנו!

הערה: הדעות המובעות בבלוג זה הן דעותיו האישיות של המחבר ואינן מייצגות בהכרח את עמדת מקום עבודתו.

2 thoughts on “בית חולים למדיה חברתית”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.