אפליקציה שתחשב את הסיכוי להצלחה בטיפולי הפריה

אפליקציות לטלפונים סלולריים נתפסות לרוב ככאלו שמספקות משחקים, אולי כמה יתרונות עסקיים, יכולות שיווקיות ועוד דברים טריוויאלים. ובכן, כפי שזה נראה, מדובר רק בקצה הקרחון, לאפליקציות לטלפונים סלולריים יש ככל הנראה, את הכוח לשנות ולהשפיע רבות על בריאותינו ובידע שאנו מסוגלים להפיק מהן.

אפליקציה שפותחה לאחרונה ועוד טרם עלתה לחנות האפליקציות של אפל, מאפשרת לזוג הרוצה בכך לחשב את סיכויי ההצלחה בהבאת ילד לעולם באמצעות טיפולי הפריה חוץ גופית. מטרת האפליקציה היא לסייע לזוגות להחליט האם בכלל יש סיבה להיכנס לתלאות של טיפולי הפריה.

מפתחי האפליקציה הם מדענים מאוניברסיטאות גלאזגו ובריסטול, שחקרו וניתחו 144,000 סבבים של הפריות חוץ גופיות על מנת לפתח מודל סטטיסטי המסוגל לנבא לידה של תינוק חי ב-99 אחוזי דיוק.

המודל בו השתמשו החוקרים לניבוי לוקח בחשבון את גיל האישה, מספר השנים בהן היא מנסה להיכנס להריון, האם היא משתמשת בביציות משלה, הסיבה לבעיית הפוריות,, מספר סבבי ההפריה החוץ גופית הקודמים והאם היה הריון בעברה של האשה. לטענת החוקרים תוצאות המחקר והפורמולה מספקות יכולת ניבוי מדויקת להפליא.

החוקרים בראשותו של סקוט נלסון, מאונ' גלאזגו, השתמשו במידע של מאגר הרשות להפריות ואמברולוגיה , הממונה על הרגולציה של טיפולי ההפריה באנגליה. הם בחנו את כל טיפולי ההפריה שנעשו בין השנים 2003-2007 ובחנו את הסיכוי לקבלת תינוק חי בסוף התהליך. תחום ההפריות הוא אחד התחומים הצומחים בעולם, ובישראל על אחת כמה וכמה, שכן המדינה מממנת טיפולי הפריה ללא הגבלה עד ילד שני. על פי הנתונים הזמינים בישראל נערכו 25 אלף הפריות בשנת 2006. בארה"ב למשל נערכו ב-2008 כ-140 אלף סבבי הפריה. ההערכות מדברות על כך כי בעולם ישנם כ-80 מיליון זוגות הסובלים מבעיות פוריות.

נתוני ההצלחה אינם מדהימים ועומדים על כ-30% אצל נשים עד גיל 35, אך נתוני ההצלחה צונחים ל-5 עד 10 אחוז אצל נשים מעל גיל 40. לדברי החוקרים יכולות הניבוי של סיכויי ההצלחה שהיו קיימים עד היום לא היו אמינים במיוחד.

במחשבון המדובר כבר ניתן להשתמש באתר החברה – www.ivfpredict.com   ואפליקציות לאיי פון ואנדרויד יושקו בקרוב.

אין ספק שכלים ממוחשבים כאלה הזמינים לזוגות הנמצאים בתהליך הכל כך קשה הזה, יכולים לסייע, ולצקת סוג של ריאליות בתוך כל הבלאגן הרגשי שבו הם נמצאים.  לדברי המפתחים, מטרת המחשבון היא לאפשר לזוגות "לדבר עם הרופא שלהם בקליניקה" – מסביר אתר החברה.

"ישנו כיום צורך אמיתי להחליף את ההצהרות הכלליות של "סיכון גבוה" ו"סיכוי טוב" במודלים מאומתים ורציניים שיכולים לנבא סיכויי הצלחה או כישלון" מסביר רופא מאונ' קיימברידג' שלא השתתף במחקר ומצוטט בידיעה שהתפרסמה ברויטרס. "המודל החדש מאפשר לנשים לקבל הערכה כמותית ומובנת של סיכויהן להצליח בטיפולים" הוא מסכם".

 חשוב לציין שהמערכת לא מחליפה את הרופא, אבל יכולה להביא לשולחן מידע נוסף.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.