הרשתות החברתיות משנות כיוון – בעד חיסונים

05. אוקטובר 2019 כללי 0
הרשתות החברתיות משנות כיוון – בעד חיסונים

בחודשים האחרונים אנו רואים יותר ויותר רשתות חברתיות עושות שינוי במדיניות שלהן, כך שנתונים ומידע מוטעה על חיסונים, המופץ על ידי מעודדי מחלות/מתנגדי חיסונים יקבל פרסום מינימלי או ייעלם לחלוטין מהרשת שלהם. זהו שינוי מהותי בתפיסת התפקיד העצמית של הרשתות, ובשורה חשובה וחיובית לאלו המבקשים לעצור ולהעלים את התחלואה שפרצה מחדש בשנים האחרונות בשל הירידה בשיעור החיסון והגידול בהססנות של הורים לחסן את ילדיהם.

מידע המופץ ברשתות נגד חיסונים מגיע ממספר רב של מקורות, חלקם אידאולוגיים, חלקם של אנשי קונספירציות, וחלקו נעשה על ידי בוטים ומניעים פוליטיים על מנת לעורר ולחזק חוסר אמון בממסד הממשלתי והבריאותי ככלל. מחקרים שנערכו מצאו כי בשנת הבחירות הקודמת בארצות הברית טרולים ובוטים רוסים הפיצו מידע נגד חיסונים כחלק מההתערבות שלהם בבחירות בארצות הברית.

השאלה לגבי ההשפעה של המידע ברשת על ההססנות במתן חיסונים נמצאת כשאלת מחקר יחסית פתוחה, ישנם עשרות מחקרים הנוגעים בקשר הזה של מידע, התערבות ומבנה המידע הרשת בנוגע לחיסונים. גם כותב שורות אלה השתתף במחקר שעסק בנושא, בעקבות משבר הפוליו שהתרחש בישראל לפני מספר שנים. מחקר מעניין שפורסם בשנת 2018, בדק את הקשר בין חיפוש מידע ברשת לבין רמת הביטחון של ההורים בחיסונים. נמצא כי הורים שחיפשו מידע ברשת היום בעלי סיכוי של 1.6 יותר להטיל ספק בבטיחות של חיסונים לעומת הורים שלא השתמשו רשת לחיפוש כזה מידע.

בנוסף, מחקר רחב היקף שנערך ברחבי אירופה, בדק את רמת האמון בחיסונים ב-28 המדינות החברות באיחוד האירופאי הן בקרב הציבורי הרחב, והן בקרב רופאים כלליים (רופאים ראשוניים, רופאי משפחה) ומצא כי יש קשר ברור בין רמת האמון של הרופאים לרמת האמון של הציבור. הנתונים מראים כי ישנן מדינות בהם יש עליה בחוסר האמון בחיסונים מאז 2015 – פולין, צ'כיה, פינלנד, שוודיה לעומת מדינות שבהן האמון עלה כגון איטליה, צרפת, סלובניה ויוון. בצ'כיה נמצא שיעור הרופאים הראשוניים הגדול ביותר שאינם מאמינים בנחיצות ובבטיחות של חיסון ה-MMR.

בתוך עולם שכזה, הסובל בשנים האחרונות מירידה בשיעורי חיסון ועליה בתחלואה נמנעת, בעיקר בדמות מגיפת חצבת שהפכה לבעיה דיי גלובלית, הרי שהממסד הרפואי מבקש למצוא את את הדרך להחזיר את האמון בחיסונים והפצת מידע אמין ובדוק על חיסונים ברשת.

ארגון הבריאות העולמי מגייס את פייסבוק

לרשתות חברתיות יש תפקיד לא קטן בהתפוצצות המידע והתרוממות של מתנגדי החיסונים, הפעולה של ארגון הבריאות העולמי מעניינת ביותר. בעצם באמצעות שיחות ומגעים עם פייסבוק, החליטה הרשת החברתית הגדולה בעולם להילחם באופן אקטיבי בדיסאינפורמציה המתרחשת בין כתליה. במסגרת שיתוף הפעולה מי שמחפש מידע על חיסונים יופנה למידע של ארגון הבריאות העולמי ולא למידע אחר ברשת.

מסך פייסבוק וחיסונים
הדמיה של מסך חיפוש חיסונים (מאתר פייסבוק)

בהודעה שפורסמה בבלוג הרשמי של פייסבוק כתבה החברה על הצעדים הבאים שהיא נוקטת כדי לסייע בהפחתת ההשפעה של מידע מטעה על חיסונים:

  1. הורדה בדירוג של דפים וקבוצות המפיצים מידע לא אמין על חיסונים והוצאתם מההמלצות בעת חיפוש מידע על חיסונים.
  2. עצירת קמפיינים ממומנים המכילים מידע לא אמין הנוגע לחיסונים ואי מתן אישור לפרסומם.
  3. לא תמליץ או תקדם תוכן המכיל דיסאינפורמציה בנושא.
  4. קידום מידע נכון לאנשים שנחשפו למידע מטעה על חיסונים.

בתגובה לכך הודיע ארגון הבריאות העולמי כי הוא מבקש מארגוני דיגיטל מובילים לקבל על עצמם את האחריות למידע אמין ברשת ולמידע ראוי בנושא חיסונים, ושפעולה זו צריכה להיות מגובה גם בפעולה של ארגוני בריאות וממשלות לקידום ההבנה בדבר החשיבות של התחסנות.

גם פינטרסט ויוטיוב

בנוסף לפייסבוק, גם פינטרסט הודיעה כי לא תאפשר יותר למידע לא מבוסס להופיע בחיפושים ברשת העוסקים בחיסונים. הרשת הודיעה כי חווית החיפוש בחיסונים תשונה כך שהמחפשים יופנו רק למידע מדעי ראוי מגופים ציבוריים ורפואיים מוכרים כגון ארגון הבריאות העולמי, המרכז האמריקאי למניעת מחלות, האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים. הודעה זו היוותה עדכון לאיסור מוקדם יותר על כל המידע בנוגע לחיסונים. הרשת גם עוסקת בהסרת חשבונות המפיצים את המידע המוטעה בקשר עם חיסונים.

מסך פינטרסט עם מידע על חיסונים
מסך פינטרסט

ארגון נוסף שביקש לשנות את המדיניות שלו לגבי חיסונים, זהו יוטיוב, המהווה את מנוע החיפוש השני בגודלו בעולם לאחר גוגל. יוטיוב הודיעה כי תפסיק לתת לערוצים המפיצים מידע כזה לקבל כסף ולהוסיף פרסומות על סרטוניהם. בנוסף שינתה החברה את מדיניות החיפוש וההמלצה שלה כך שסרטים המפיצים מידע שכזה לא יופיעו במקומות גבוהים ברשת. בעקבות השינוי הפרק הידוע של ג'ון אוליבר על חיסונים וחשיבותם עלה באופן משמעותי בדירוג, בשל היותו תומך בחיסונים ובמידע ראוי בנושא.

טוויטר למרות היותה רשת משמעותית בהפצת המידע השגוי לא נוקטת צעדים אקטיביים כנגד. אך לאחרונה החל לעלות ולגדול ההאשתג #WhyIVaccinate שנולד כחלק ממאמץ במסגרת שבוע המודעות למחלות מדבקות. ישנה חשיבות גדולה למידע חיובי בטוויטר דווקא בשל רגישותה וטוב שארגונים לוקחים יוזמה בתוכה ואף מצליחים.

באיים הבריטיים הממשלה מתערבת

שר הבריאות של אירלנד, סימון האריס, קרא לחברות המדיה הדיגיטליים להחליט באיזה צד הם בוויכוח אודות החיסונים. לדבריו יש להן תפקיד חשוב בפיזור המידע נגד חיסונים, והוא הזמין אותן לשיחות אצלו במשרד על מנת שינקטו צעדים להסרת חשבונות המפיצים מידע לא ראוי נגד חיסונים. צעדים אלה באים על רקע העליה בתחלואת החצבת המיוחסת לירידה בשיעור ההתחסנות.

גם ראש ממשלת אנגליה בוריס ג'ונסון הכריז באוגוסט האחרון על מגוון צעדים על מנת להחזיר את רמת ההתחסנות בארצו לרמה הנדרשת של מעל 95% על מנת לעצור את ההתפשטות של החצבת, זאת לאחר שארגון הבריאות העולמי הסיר מאנגליה את היותה נקייה מחצבת. בנוסף לקמפיין ציבורי בעד התחסנות הוזמנו חברות הטכנולוגיה הבולטות לפסגה עם ראש הממשלה הבריטי על מנת לראות כיצד הן נרתמות להפצת מידע אודות התחסנות.

בישראל?

בישראל השתנה הסנטימנט בעיקר בעקבות משבר הפוליו שחשף את עומק השבר באמון של הציבור הישראלי בממסד הרפואי והנטייה להתחסנות מהססת. אמנם מבצע הפוליו הסתיים בהצלחה, אך הרעש ברשת העיר וגייס גורמים רבים על מנת לפעול באופן אקטיבי לקידום מידע מדעי מדויק בתחום החיסונים.

השחקנים הבולטים בתחום הן שתי תנועות התנדבותיות המונעות על ידי רופאים ומדענים – מחוסגן המבקש לגייס גנים פרטיים לא לקבל ילדים לא מחוסנים ובכך לייצר לחץ ישיר על הורים לחסן, וכמובן לשמור על ילדים מחוסנים מחשיפה לילדים לא מחוסנים. ד"ר ליאור אונגר ממובילי פעילות זו פעיל גם בעמוד ופרופיל משלו במלחמה בלתי פוסקת בדיסאינפורמציה של מתנגדי חיסונים באופן הומוריסטי וחד ביותר.

ארגון נוסף הפועל רבות בתחום הוא ארגון מדעת, עמותה שעוסקת בהפצת מידע אמין אודות התחסנות הן ברשת פייסבוק, והן באתר וכנסים ופרויקט הסברה דרך ווטסאפ. כל אלו נועדו לגעת ישירות בהורים מתלבטים לתת מידע אמין ומבוסס בנושא ההתחסנות.

גלגל מסתובב?

ההתגייסות והשינוי בסנטימנט הציבורי בשנים האחרונות, וביתר שאת בשנתיים האחרונות נובע מהתפרצות מחודשת של מגיפת החצבת במספרים הולכים ועולים. באופן טבעי אלה מעוררים דאגה מהדבקות ולכן יוצרות בסיס תקשורתי וציבורי למניעת המידע המזיק. אך כידוע מרגע שהמחלה נעלמת לאט לאט נשכחת מן הלב והמטוטלת עלולה לחזור לכיוון הספקנות. נקווה שהמהלכים כיום הם התחלה של תנועה יציבה ונכונה לטובת חיסונים.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.