מפגש 2 של Health 2.0 : בין captology להיענות

כשרואים את הנתונים שהשיגה שירותי בריאות כללית באמצעות פעילות ושירות דיגיטלי אל מול לקוחותיה, מתחילים להבין את גודל המפכה המתרחשת ברפואה. הגישה של ד"ר יוסי בהגון, שניהל עד לאחרונה את אגף הרפואה המקוונת בשירותי בריאות כללית, היא הגישה ההיברידית – הטענה היא לא ניתן להוריד את הגורם האנושי, אך כאשר מחברים את המימד הדיגיטלי מקבלים תוספת כוח משמעותית לשיפור בריאות החולה.

הנתונים  והגישה הוצגו במסגרת הרצאתו של ד"ר בהגון במפגש השני של הקבוצה הישראלית של Health 2.0. בנוסף להרצאה זו התקיים דמו של סטארטאפ ישראלי מעניין בתחום של היענות  ללקיחת תרופות – Medisafe.  המפגש שנערך בהאב תל אביב משך אליו הפעם מגוון מאוד מעניין של נציגים מקרנות הון סיכון, חברות פארמה, יזמים עם רעיונות מרתקים ורופאים המטפלים כיום.

Captology

ד"ר בהגון הציג מגוון פרויקטים בהרצאתו, אך את אוזני תפסה הגישה עליה הוא מתבסס הנקראת captology. בעצם מדובר בשיטת מחקר המנסה לבדוק טכנולוגיות ככלי לשינוי התנהגות. השיטה מגיע מאונ' סטנפורד והשם מבוסס על האקרונים: Computers As Presuasive Technology.  מפתחי השיטה שמנסה להבהיר כיצד טכנולוגיה יכולה לשכנע לשינוי התנהגות מסבירים כי זו צריכה להפוך לדרך חשיבה. היכולת של טכנולוגיה לשנות התנהגות היא כאמור קריטית בתחום הבריאות כי פעמים רבות זו המטרה המרכזית של הטכנולוגיה לשנות את התנגsות כמו תזונה, הפסקת עישון, לזכור לקחת תרופות ועוד.

Captology

כיצד הכללית הופכת מתן ידע דיגיטלי לשיפור במדדי בדיקות

http://www.youtube.com/watch?v=KYqC_ajoWCE

ד"ר בהגון הסביר כי אחד הנושאים המרכזיים בהעצמה של המטופל ובהפיכתו לשותף בניהול מצב בריאותו הוא ידע.  בהגון הציג מנוע ייחודי  שפותח על ידי הכללית ומציג בפני המטופל את כל מה שחשוב שהמטופל יהיה מודע אליו. כך לדוגמא מוצגים בפני המטופל הסברים ברורים בגובה העיניים אודות המשמעות של תוצאות הבדיקות שביצע, והמלצות רפואיות אישיות המבוססות על הפרופיל הרפואי האישי של המטופל – מין, גיל, אבחנות, הבדיקות שביצע, ההיסטוריה הרפואית המשפחתית, ובעתיד גם הפרופיל הגנטי שלו. מטופל סוכרתי מקבל תזכורת כי עליו לבצע את בדיקת קרקעית עיניים השנתית שעליו לבצע. התזכורת מלווה במידע טקסטואלי, וויזואלי (ווידאו), ואינטראקטיבי שנועד להניע את המטופל לפעולה, היינו, לשכנע את המטופל לבצע את הבדיקות המומלצות עבורו, להעלות את היענותו לטיפול התרופתי שהרופא המליץ עבורו, ולבצע את הפעולות שיקדמו את בריאותו במישורי רפואה מונעת, תזונה ופעילות גופנית.

מחקר שבוצע בכללית  ושתוצאותיו פורסמו לאחרונה מצא ששיעור ביצוע הבדיקות בפועל בקרב מטופלים שצפו בהמלצות הרפואיות האישיות שלהם  גבוה בכ- 65% משיעור הביצוע של בדיקות אלו בקרב מטופלים דומים שלא צפו בהמלצות האישיות שלהם. זה נתון פנטסטי שלמעשה משנה את חוקי המשחק – רפואה אישית, פרואקטיבית, שמביאה לגילוי מוקדם, שיפור באיכות החיים והפחתת עלויות. 

 לא רק זו, לדבר ד"ר בהגון שכבת הידע האישית מהווה כלי עזר מקצועי בידי הרופא בממשק עם המטופל. מטופל מוּדע יותר הוא מטופל השותף לרופא ולצוות המטפל בניהול נכון של מצבו הרפואי, והמשמעות המעשית היא פחות "מרדפים" של הצוות אחר המטופל.

כללית

לא לשכוח תרופות

עמרי שור, מנכ"ל שותף בפרויקט Medisafe הציג את האפליקציה שפיתחה החברה. הפיתוח נולד לאור צורך משפחתי (כמו הרבה דברים) כאשר אביו של עמרי, חולה סוכרת, לוקח כל כך הרבה תכשירים ולא תמיד זוכר האם לקח ומה. בעיות בזיכרון של לקיחה, עלולות להיות מסכנות חיים. הנתונים מדהימים, על פי ארגון הבריאות העולמי רק 50% מהחולים לוקחים את התרופות שלהם על פי ההוראות במרשם הרופא. עכשיו אתם תגידו, נו באמת, אז אני בהרצאות שלי שואל למשל, כמה אנשים לוקחים את האנטיביוטיקה שקיבלו לדלקת הגרון באמת כמו שמבקשים 3 פעמים ביום 10 ימים… לרוב קרוב לחצי מספרים שלא לקחו…

לנתון הזה השלכות ענקיות, החל מיצירת עמידות לאנטיביוטיקה, עמידות של מחלות נגיפיות, חוסר איזון של חולים במחלות כרוניות כמו סוכרת ויתר לחץ דם שגורמים לאירועים חמורים של שבץ והתקפי לב..וגם הפוך, לקיחת יתר שיוצר הרעלות ועוד..

Medisafe  יצרו אפליקציה חינמית, עם ממשך נוח ונעים המחלק את התרופות בצורה גרפית על פני היום, מייצר התראות גם למטול אך גם לבני משפחתו. התקווה היא שכך תישמר ההצמדות לטיפול התרופתי. מדובר באפליקציה בתחילת דרכה וחלק משוק משמעותי שמנסה לפתור את הבעיות הללו, ויהיה מעניין לדעת כיצד יתפתח ומה יהיו המודלים הכלכליים סביב זה.

מי שרוצה לעקוב אחרי המשך הפעילות של הקבוצה מוזמן לעקוב אחרי הטוויטר: Health20israel@

או להיכנס ללינק של רשימת התפוצה: http://eepurl.com/tku4H

או לעקוב אחרי החומרים שאני מעלה עבור הקבוצה (אל תשאלו אני האוצר הרשמי) ב-scoop.it 


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.