לידיעת ועדת גרמן: הענקת ערך לחולים זו הדרך לחיזוק המערכת

22. ספטמבר 2013 רפואה 2.0 0

בשער מוסף 7 ימים התראיינו 3 מנהלי בתי החולים הממשלתיים הגדולים במדינה, הם מבקשים לקדם את עמדתם שיש להכניס את שירותי הרפואה הפרטית לבתי החולים הציבוריים, כי לטענתם רק כך יזרום הכסף האדיר המועבר כיום למערכת הפרטית לבתי החולים הציבוריים ושאחריו יוחזר גם כוח האדם האיכותי.

אני לא מתכוון להתמודד עם השאלה הכלכלית הסבוכה של מצב בתי החולים, אך מספיק לראות את בית החולים הדסה הקורס תקציבית (למרות השר"פ) בעיקר בגלל חוסר השלמה תקציבית מעת הארגון שמפעיל אותו (נשות הדסה) כדי להבין שיש סיכוי ששר"פ אינה הדרך להציל את בתי החולים הציבוריים ואת מצב הרפואה.

אני טוען שהזרקור מופנה למקום הלא נכון. חיזוק מערכת הרפואה הציבורית אינו עובר בהכרח בחיסול המערכת הפרטית, או העברתה לחיים בתוך המערכת הציבורית, ראשית אני לא בטוח שזה אפשרי, שנית אני חושב שזה עלול ליצור עוד ועוד עיוותים שמתרחשים בערבוב הזה.

אני טוען שהאתגר העומד בפני מערכת הבריאות הציבורית והישראלית דומה בעיקרו למצב של כל המדינות המערביות כמעט – גידול חד באוכלוסייה בוגרת שחיה יותר שנים, אבל לאו דווקא בבריאות מזהרת ומייצרת דרישה הולכת וגדלה לשירותי בריאות. השינוי הזה מאתגר את כל הבסיס הכלכלי של עולם הרפואה כיום ומצריך שינוי עמוק בדרך שבה מטפלים, חוקרים ומפעילים שירותי בריאות. אם לא תנוצל ההזדמנות העומדת כעת בפני ועדת גרמן לשנות מדיניות ולהוביל חדשנות אמיתית..הרי שעוד כמה שנים נראה כי לא משנה לאן הכסף זורם, הרי שהמערכת תישאר באי ספיקה.

עכשיו יאמרו הגולשים שהם גם קוראים נאמנים, נו מה כעת? כבר חפרת בשאלה הזו... ואמרת שצריך עוד דיגיטל וכו'… וכן הפעם אני רוצה להפנות את חברי ועדת גרמן למאמר מרתק במיוחד, וגם דיי ארוך באתר של אוניברסיטת הרווארד והעיתון האיכות שלה Harvrd Business Review. המאמר מאת פרופ' מייקל אי. פורטר פרופסור בהרווארד המתמחה באסטרטגיות של חברות עסקיות ותחרותיות של מדינות ואזורים גיאוגרפיים, ותומס ה. לי שהוא המנהל הרפואי של חברת ייעוץ בתחום שיפור חווית החולה בשם Press Ganey ובעברו ניהל רשת רפואית ללא מטרות רווח. המאמר בעל השם היומרני The Strategy That Will Fix Health Care ויפורסם בדפוס בחודש אוקטובר, מנסה להציג תפיסה חדשה של הארגון הרפואי על מנת שתביא תוצאות טובות יותר מבחינה רפואית ללא עלייה בהוצאות, ואפילו עם חיסכון… נשמע פנטסטי, אבל יש להם כיוון וטיעונים משכנעים.

לוגו הארוורד ביזנס ריוויו

בקיצור שני האנשים אינם טיפשים או חסרי ידע. המאמר שלהם מדבר על שינוי התפיסה של העולם הרפואי לכזו המבוססת על איכות ומקסום התוצאות עבור המטופל, החולה המבוטח או הלקוח (איך שאתם מעדיפים לכנות אותו/ה), ולא, כיום זה לא המצב. הם מגדירים זאת: השגת התוצאות הטובות ביותר עבור המטופל בעלות הכלכלית הנמוכה ביותר.

כיום המערכת, גם הישראלית עובדת על בסיס מערכת הספקת שירותים, רופאים, בתי חולים, מעבדות ועוד המתוגמלים על כמות ולא איכות. התוצאה הקשורה למצבו של החולה אינה נמדדת לרוב, ואינה קשורה בתגמול. בסיס התקצוב בישראל הוא לפי גולגולת, גיל וקצת התייחסות למיקום גיאוגרפי ומשתנים רפואיים.

יש בישראל פרויקט מדדי איכות, אבל הוא בעיקר אגרגטיבי, לא אישי וכולל חלק מאוד מסוים מכלל הרפואה. בנוסף נמדדת המערכת בעוד מגוון משתנים שלהם קשר לאיכות מערכת הרפואה, לטענת כותבי המאמר הזה, מדובר יותר במה שאפשר למדוד, מאשר מה שצריך למדוד.

עוד הם טוענים כי המערכת הבנויה מתאים מבודדים (מחלקות, התמחויות, מעבדות) חייבת להפוך למערכת הוליסטית, שיש בה כמה שפחות כפל שירותים על בסיס גיאוגרפי ויעילות תפעולית. זה רלוונטי גם לישראל, ולכל מערכת בריאותית.

נציין שזה לא רעיון חדש שלהם, ונכתב עליו ספר על ידי פרופ' פורטר יחד עם אליזבת' טייסברג כבר ב-2006 שנקרא Redefining Health Care אבל כעת עברו מספר שנים ויש גם תוצאות לחלק מהרעיונות במערכות בריאות ובתי חולים בארה"ב ולכן החליטו לכתוב מאמר נוסף.

redefining health care

יש במאמר פירוט רב של צעדים וניתוחים מבריקים ומרתקים, ובאופן מפתיע הצורה הציבורית, והיחסית ריכוזית של מערכת הבריאות במדינת ישראל יכולה לסייע ביישום חלק מהדברים, כך שניתן יהיה להגביר את התפוקה של המערכת ולהפוך אותה לטובה יותר לאלו שאמורים ליהנות ממנה ביותר – המטופלים. ועל הדרך לשפר הספקים ולהעלות יעילות.

החולים, שהם מרכז הפעולה של התפיסות החדשות על מערכת הרפואה, משום מה נעדרים יחסית בדיון הציבורי המתחולל כרגע על עתיד המערכת בישראל, אמנם האגודה לזכויות האזרח הגישה מסמך עמדה, אך נושא איכות הטיפול לחולים עצמם, מדידתו ושיפורו אינם נמצאים שם. זה קצת מוזר, כלומר לא באמת… כי החולים הם הרוב הדומם והמשאב הבלתי מנוצל ביותר במערכת.

אם כך ממליץ אנוכי לאנשי ועדת גרמן, ובכלל לכל מי שמתעניין בנושא שירותי בריאות, ובריאות המערכת,  לנצל את ההזדמנות הזו, ואת הרגע ההיסטורי הזה לעשות שינוי עמוק במערכת, ולא עוד טלאי. השינוי הזה יהפוך את המערכת על ראשה, יאפשר מתן טיפול איכותי למטופל, לבדוק אותו כמותית, ולספק אותו גם בצורה גיאוגרפית רחבה תוך שמירה על שיוויון ואיכות גם בפריפריה.

גם לחברת סימנס יש אמירה בנושא מדידת תוצאות. הנה סרטון בנושא:

עוד קול לשינוי

במקביל למאמר העדכני הנוגע לשינוי מערכת הרפואה, נתקלתי גם בהרצאה הזו של אריק דישמן, איש חברת אינטל שמספקת לו אפשרות לחקור את הגיל המבוגר. בהרצאה המרתקת שניתנה בטד-מד כבר בשנת 2009 מסביר גם דישמן את הצורך של המערכת להשתנות מהייסוד, ולטכנולוגיה חברים יש תפקיד מהותי בכך.

אז הנה עוד כמה נקודות נקודות נוספות שאני תורם לדיון הציבורי על עתיד מערכת הבריאות. מקווה שמישהו עם השפעה גם קורא את זה 🙂


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.